Annonce
Biler

Mercedes dropper luksus-pickup

Den ligner en Mercedes, men er mere en Nissan. X-klassen fra det tyske mærke fik en kort levetid. Foto: Mercedes
Efter godt to år på markedet stopper Mercedes nu med pickuppen X-Klasse, som bygger på en Nissan Navara.

Efter bare to år på banen trækker Mercedes nu den praktiske X-Klasse-pickup af markedet. Den blev ellers lanceret som et luksuriøst alternativ til de mere klassiske arbejdsheste af pickupper og måske et alternativ til friluftsfolket, der kunne fragte surfboards eller mountainbikes med en stjerne i front.

Udfordringen var dog, at modellen var bygget på en Nissan Navara, der er en mangeårig pickup-bestseller fra det japanske mærke, som med rigtige skruefjedre bagude frem for de mere lastvognsagtige bladfjedre, som findes i de fleste andre konkurrenter, var et mere komfortabelt alternativ. Imidlertid var der langt mere Nissan end Mercedes i modellen, og det har givet udfordringer, lyder det fra Automotive News, der fortæller historien.

Annonce

Stort marked

Udgangspunktet var, at modellen udsprang af et samarbejde mellem Mercedes og Nissan/Renault, og at man gerne ville have fingre i et marked, som er domineret af Ford Ranger, Toyota Hilux og VW Amarok, og som forventes at ville vokse til 3,2 millioner biler om året inden for de næste 10 år.

Det var oprindeligt planen at udvide produktionen fra fabrikken i Barcelona til også at omfatte Argentina. Men køberne i Sydamerika og på et andet vigtigt marked som Sydafrika var ikke villige til at betale ekstra for at få en Mercedes-stjerne på snuden af en Nissan. De amerikanske købere vil hellere have pickupper, der var en tand større, mens europæiske købere betragter pickupper som et arbejdsværktøj for håndværkere frem for en luksusbil.

Herhjemme er der heller ikke solgt mange Mercedes X-Klasse. En række mærker som VW med Amarok, Toyota med Hilux, Isuzu med D-Max og Nissan med Navara ud over Mercedes med X-Klasse lancerede herhjemme tillige modeller på hvide plader. Men de er dyre, og der er et begrænset marked.

Subaru-Saab

Der er gennem tiden set mere eller mindre vellykkede eksempler på, at bilfabrikker sætter sit logo på andre mærkets modeller. Et af dem var en Saab 9-2X, der byggede på en Subaru Forester og blev solgt med ringe succes.

Produktionen af Mercedes X-Klasse stopper med udgangen af maj.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce