Annonce
Biler

Mercedes E-Klasse skruer op for højteknologien

Den store Mercedes E-Klasse får et omfattende facelift, som blandt andet omfatter en fartpilot, der kan se trafik, inden føreren opdager den.

Der er i høj grad lagt vægt på de indre værdier, når den store Mercedes E-Klasse får et facelift inden for de næste par måneder. Her åbner det tyske prestigemærke nemlig for en mulighed for en række nye sikkerheds- og infotainmentsystemer.

Det står klart, efter at Mercedes har sluppet et par billeder af den formummede E-Klasse løs. De viser en stribe modeller til test i amerikanske Las Vegas.

Modellen vil kunne fås med en række avancerer hjælpefunktioner. Det gælder blandt andet Active Distance Assist Distronic, som er en fartpilot, der kan indpasse bilens hastighed til den forankørende trafik, endda før føreren ser den. Det sker ved hjælp af live-opdateringer om trafikken, og den virker op til 100 kilometer i timen.

Annonce

Mercedes E-Klasse

Modellen er nu produceret i fem generationer.

Den første kom på banen i 1993 og den seneste i 2017.

Digital instrumentering

Her er også automatisk nødbremse, som virker ved svingmanøvrer, blindvinkel-assistent, der også fungerer, når bilen holder stille, så man ikke åbner døren op i cyklister, sving-assistent, der hjælper ved undvigemanøvrer, samt sidekameraer, der holder øje med bilen langs siderne.

Inden døre kommer der også et nyt rat, mens den digitale instrumentering med to skærme på 10,25 tommer, som vi kender i dag, bliver standard. Her bliver ud over det stemmestyrede MBUX-system med Augmented Reality, som kan smelte for eksempel navigationssystemet og videooptagelser af vejen sammen, også interiør-assistent, som kan reagere på gestikulering. Klimaanlæg og sædemassagen kan også sættes op i programmer, der skal spille sammen med individuelle fitness og velvære opsætninger. Her er flest muligheder i modellerne med 48-volts-systemer eller plug-in-hybrider, hvor der er et større batteri at arbejde med.

Flere plug-in-hybrider

Samtidig kommer der et nyt system til overvågning af kvaliteten af den luft, som trækkes ind i kabinen. Det er noget, som især er relevant, når man færdes i de store byer. På de ydre linjer kommer der en let opgradering af modellen, der kom på banen i 2017, og som får nye full LED-forlygter, der standard, sammen med nye LED-kørelys.

E-Klassen fik opgraderet motorprogrammet i fjor med nye fire- og sekscylindrede motorer, men flere er på vej, men den delvist elektrificerede del udbygges, så der snart vil være syv plug-in-hybrid-varianter, der også omfatter de firehjulstrukne 4Matic-modeller og stationcars.

Den nye model i taxa-klassen får mulighed for nyt avanceret sikkerhedsudstyr som fartpilot, der ved hjælp af trafikopdatereringer indpasser bilen efter den forankørende trafik, inden føreren kan se den. Foto: Mercedes
E-Klassen fik flere nye motorer i fjor. Men programmet med især delvist elektrificerede modeller udbygges, så der kommer syv plug-in hybrider. Foto: Mercedes
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce