Annonce
Livsstil

Mere liv på Aarhus Ø: Ny restaurant på Kystpromenaden

Fire Aarhus-mænd har slået pjalterne sammen om at åbne KP5 - i forvejen samarbejder de hos genboen Hantwerk, hvor to af dem driver restauranten Goulou og de andre to Vindanmark. Fra venstre er det: Martin Tønnesen, Kenny Liland, René Vinding og Lasse Munkholm. Foto: Michael Svenningsen

Foråret bringer en ny og folkelig restaurant med sig til traditionsrige lokaler på Aarhus Ø.

AARHUS: Træsskibshavnen, Fiskerihavnen, Langelinieparken, Riis Skov og Klintegården. Det er bare nogle få af de steder, man kan se, når man står på den anden side af vandet, på den gamle lystbådehavn på Aarhus Ø.

Udsigten har i årevis været et populært udflugtsmål, og i Aarhus Sejklubs lokaler på Kystpromenaden har forskellige restauratører gennem årene nydt godt af de mange gæster, der fra terrassen rundt om huset og gennem vinduerne har nydt den maritime stemning.

Huset har i flere måneder stået tomt, efter Brødrene Koch valgte at lukke deres restaurant Frøken Koch, men en ny lejer har meldt sig på banen, så der snart kommer nyt og mere liv i området.

Fire mænd står bag den kommende restaurant med navnet KP5 (Kystpromenaden 5), de to indehavere af Vindanmark, Martin Tønnesen og René Vinding, samt de to indehavere af restauranten Goulu, Lasse Munkholm og Kenny Liland. Både Vindanmark og Goulu holder i forvejen til på Nordhavnen.

- Begge vores steder er koncepter med selvbetjening og bestilling i baren, men med KP5 satser vi mere på service, fortæller René Vinding.

Annonce

Hr. og fru Danmark skal have råd til at komme og spise her, og vi er ligeglad med, om man kommer i shorts eller i habit.

lasse Munkholm, medejer, KP5

KP5

Kystpromenaden 5, 8000 Aarhus C.Plads til 70 inde, 60 ude

Åbner 1. marts.

Frokost, aften og brunch.

Læse mere på kp5.dk

Hos KP5 bliver der helt naturligt mulighed for at drikke god vin både af den traditionelle og den utraditionelle slags. Vindanmark står selv for det daglige vinkort, mens Miró Vin står for kælderkortet. På madfronten er det kokkenes egne favoritter, der er sat på, og der skiftes jævnligt ud i menuen, lover restauratørerne. Foto: Michael Svenningsen

Folkeligt og fornøjeligt

KP5 bliver både selkabs- og a la carte-restaurant og bliver et folkeligt sted i brasseri-stil, lover de nye restauratører, med et prisniveau, de fleste kan være med på.

- Hr. og fru Danmark skal have råd til at komme og spise her, og vi er ligeglad med, om man kommer i shorts eller i habit, vi sigter bare efter masser af liv. Vi tager udgangspunkt i det franske køkken, og vi dyrker sæsonerne, og så er det selvfølgelig helt oplagt at have godt med fisk på kortet. Det bliver godt håndværk, og det bliver ærlig mad, siger Lasse Munkholm.

I første omgang satser KP5 især på beboerne på Aarhus Ø, som udover gourmetrestauranten Ghrelin og Martin Ibs Madmarked ikke har mange steder at gå hen for at socialisere.

KP 5 åbner 1. marts og holder derefter åbent for frokost fredag og lørdag, aftenrestaurant onsdag til lørdag og endelig brunch hver søndag.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Annonce