Annonce
Udland

Merkel bekræfter tysk blokade af EU-klimamål er ophævet

Aris Oikonomou/Ritzau Scanpix
Årstallet 2050 er tilføjet et udkast til konklusioner fra EU-topmøde, men kun som noget der skal undersøges.

Fra at hænge tungt i bremsen tilslutter Tyskland sig nu et stort flertal af EU-lande, som torsdag vil lukke en aftale om et klimaneutralt EU i 2050.

Det bekræfter forbundskansler Angela Merkel på vej ind til et EU-topmøde i Bruxelles, hvor netop klimamålet er det største og eneste udestående i de ventede konklusioner fra mødet.

- Jeg kan sige med sikkerhed, at Tyskland støtter dette mål, siger Angela Merkel.

Tyskland har længe været et blandt flere EU-lande, som har blokeret for klimamålet. Det skete senest på et topmøde i slutningen af marts, da EU-landene ikke kunne blive enige.

Antallet af EU-lande, som vil blokere et 2050-mål, er reduceret markant de seneste uger. Der skal være tre EU-lande tilbage - blandt dem Polen.

Danmark har længe argumenteret for klimaneutralitet i EU i 2050. Det samme har Sverige.

- Det er vigtigt, at EU har en progressiv holdning, siger Sveriges statsminister, Stefan Löfven, på vej ind til EU-mødet.

Han henviser til, at EU bør træffe beslutningen nu, så Europa kan sætte skub på udviklingen før et FN-møde i september.

Klimaneutral eller CO2-neutral betyder, at balancen mellem udledning af drivhusgasser går i nul med optagelsen af drivhusgasser.

- Der er fortsat nogle, som er imod at skrive det ind i erklæringen. Vi mener, som mange ligesindede, at der skal stå, at EU skal være klimaneutralt i 2050, siger Löfven.

Klimaneutralitet kan opnås på forskellig vis. Dels skal man begrænse udledningen af CO2. Dels skal man finde måder at optage og fjerne CO2 fra atmosfæren.

Træer optager CO2, og dermed kan skove bidrage til at nå balancen. Men også menneskeskabte teknologier kan optage drivhusgasser og lagre dem. Der forskes i, hvordan det kan gøres på mere økonomisk vis.

/ritzau/


Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

AGF slog Horsens i tirsdags-test

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark

Nederlag til styrelse: Skandalelæge må fortsætte med at omskære drengebørn

Aarhus For abonnenter

Omdiskuteret plejecenter skal forblive privat: Aarhus Kommune vil give firma flere år som boss i Bøgeskovhus

Annonce