Annonce
Aarhus

Meteorologerne melder om risiko for sne og fygning: Letbanen er klar til kamp mod sneen

Aarhus Letbanes vinterberedskab skulle gerne betyde, at passagererne ikke bliver mødt af en 'ude af drift-skilt'. Arkivfoto: Annelene Petersen
Tidligere har frosten ved flere lejligheder drillet letbanen. De næste døgn er det sneen, der kan sætte en stopper for driften, men Aarhus Letbane melder klar til at besejre vinteren.
Annonce

AARHUS/ØSTJYLLAND: Frosten har bidt sig fast, og der er det seneste døgn faldet en del sne i Aarhus og Østjylland. Samtidig varsler meteorologerne vintervejr med kulde, sne, vind og fygning de næste døgn.

For at holde vejtrafikken i gang bliver der nærmest i døgndrift arbejdet med saltning og snerydning, men vintervejret kan også få betydning for letbanens drift. Derfor har Aarhus Letbane, som en del af vinterberedskabet, iværksat en række yderligere initiativer for at være klar, hvis vejret udvikler sig yderligere.


Den største risiko for driften i de kommende dage er udsigten til snefygning på Grenåbanen og Odderbanen, altså de ydre strækninger

Michael Borre, adm. direktør Aarhus Letbane


I forvejen har letbanen løbende arbejdet for at holde frosten væk fra køreledningerne for at sikre letbanetogenes drift. Med udsigt til snefald og snefygning har Aarhus Letbane fra og med tirsdag også fokus på at holde sporene fri for is os sne.

Annonce

Sneen pakker sig

Der er størst risiko for, at sneen skaber problemer på strækningerne mod Odder og Grenaa. Her kører letbanen på de gamle jernbanespor, der snor sig gennem landskabet. Især i gennemskæringerne er der risiko for, at sneen kan pakke sig sammen og sætte en stopper for trafikken.

- Den største risiko for driften i de kommende dage er udsigten til snefygning på Grenåbanen og Odderbanen, altså de ydre strækninger, siger Michael Borre.

Der skal dog meget sne til, før et tog ikke kan køre. Problemerne kan opstå, når der samles 10 centimeter sne over skinnerne, da det vil være vanskeligt for togene at køre i.

Der skal et kraftigt snefald til, før der lægger sig 10 centimeter i sporene, da togene fjerner sne, mens de kører, men i tiden som privatbane havde Odderbanen ind i mellem problemer i forbindelse med stort snefald.

På Grenåbanen og Odderbanen bliver der holde øje med mængden af sne i sporet, og Aarsleff Rail er klar til at fjerne sneen med entreprenørmaskiner.

Annonce

El-opvarmede sporskifter

Den indre strækning gennem Aarhus er anlagt med såkaldte rillespor. Det er spor, hvor skinneprofilen danner en fordybning. Med udsigt til sne, er der risiko for, at sneen fylder denne fordybning op. Resultat kan blive, at togene ikke kan køre. Derfor bliver der holdt et særligt øje med disse forhold, og Aarsleff Rail er sat i beredskab til at fjerne eventuelt sne og is i rillesporene.

Den indre strækning er anlagt med rillespor. Som det ses her på billedet, er der en fordybning i sporene, hvor der kan sætte sig sne og is. Arkivfoto: Henning Bagger/Scanpix

- Den skærpede opmærksomhed vil minimere risikoen for driftsmæssige hændelser, og beredskabet vil sikre hurtigst mulig udbedring, hvis en ugunstig situation opstår, forklarer adm. direktør Michael Borre.

Alle sporskifter på Aarhus Letbane er el-opvarmede og tænder af sig selv, når det er nødvendigt. Kommer der meget store mængder sne over en længere periode, vil der dog kunne sætte sig især isklumper i sporskifterne, og derfor er der beredskab til at fjerne disse, så skifterne kan fungere.

Mens sneen kan drille i de kommende døgn, er der derimod mindre risiko for, at is på køreledningerne standser letbanetogene. Når der er meget koldt, er luftfugtigheden samtidig lavere. Vejret kan dog hurtigt skifte, og derfor køres der fortsat glycerin på køreledningerne for at forebygge dannelse af is.

Aarhus Letbane har kørt glycerin på køreledningerne hver nat siden medio december. I de cirka 50 nætter har der været problemer med rimtåge tre gange.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Her er forklaringen på kaos: Regionen indkalder langt flere end der er vacciner til

Annonce