Annonce
Aarhus

Midt i planer om havneudvidelse: Kan det passe, at dybden i Aarhus er for lav, så de store skibe må læsse af i Rotterdam?

En af vores læsere har hørt, at de største containerskibe ikke kan komme ind i den 14 meter dybe Aarhus Havn. Derfor læsser de containerne af i Rotterdam, hvorfra de på lastbiler fragtes til Aarhus. Men det er en påstand, Aarhus Havns direktør, Thomas Haber Borch, ikke kan genkende. Foto: Axel Schütt
En læser undrer sig: - Er det korrekt, at store containerskibe må benytte Rotterdams havn, der er meget dybere end havnen i Aarhus? Og at containerne derefter køres til Aarhus på lastbiler? Læs svaret her.

AARHUS: "Er det korrekt, at store containerskibe må sejle til Rotterdams dybvandshavn (24 meter) for at læsse containere af, før skibet ankommer til Aarhus, der kun har 14 meters dybde? Disse containere fragtes herefter ad landevejen til Aarhus Havn. Hvis ja, lyder det ikke særlig miljørigtigt."

Sådan spørger en af Stiftens læsere.

Og nej, det lyder bestemt ikke miljørigtigt. Men påstanden om, at store containerskibe læsser containere af i Rotterdam og sender dem til Aarhus med lastbil er vi faktisk stødt på flere gange i vores arbejde med at at dække udvidelsen af Aarhus Havn.

Annonce

Så lad os en gang for alle få det opklaret. Og hvem bedre at spørge end Aarhus Havns direktør, Thomas Haber Borch?

- Det lyder ikke logisk, siger Thomas Haber Borch.

Fra Gøteborg til Aarhus

Han forklarer, at containerskibe som regel sejler til den 17 meter dybe Gøteborg Havn, før de lægger til i Aarhus, hvor havnen ganske rigtigt kun er 14 meter dyb.

Lasten er placeret på skibet, så det kan losses i den rækkefølge, skibet ankommer til de enkelte havne.

Som regel er Aarhus sidst på containerskibenes rute, og derfor har skibene så få containere ombord, at dybdegangen er lav nok til, at de ingen problemer har med at komme ind i Aarhus Havn.

Annonce

Hvis det skal gå stærkt

Thomas Haber Borch kan kun komme i tanke om én grund til at læsse en container af i Rotterdam fra et skib, der efterfølgende skal til Aarhus. Det har ikke noget med dybden at gøre, men:

- At kunden skal bruge containerens indhold så hurtigt, at han ikke har tid til at vente på, at containerskibet kommer til Aarhus.

- Det samme gælder også, når virksomheder får deres produkter fløjet hjem fra producenter rundt omkring i verden, siger Thomas Haber Borch.

Annonce
Byudvikling For abonnenter

Nye toner: Borgerne får bedre muligheder for at blande sig i byudviklingen

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Revy-grin tilbage i Smilets by: Aarhus får igen sin egen revy

Sport For abonnenter

Tre teams er tilbage i kampen om det nye stadion i Aarhus: Disse mageløse stadioner har de arbejdet på tidligere

Alarm 112

Batteri-virksomhed brød pludselig i brand: Beredskabet var massivt til stede

Aarhus For abonnenter

Blufærdighedskrænkelse eller ej? Derfor er stripshow i Universitetsparken næppe strafbart

Skandaleramt region sender opråb om hjælp

Sport

Nyt Aarhus Stadion: Verdensberømte arkitekter med store stadioner på samvittigheden stadig med efter udskilningsrunde

Basketball For abonnenter

Se med her: Bakken Bears gik efter DM-guldet i kampen mod Svendborg Rabbits

Debat

Her findes ingen utidig snak om ældrebyrde: Seniorbofællesskabet Sonnesgården bygger de smukkeste broer mellem mennesker

Aarhus

Northside-direktør spåede godt billetsalg: Nu sælger festivalgæsterne deres billetter til spotpriser

Caroline Fleming og søn tømte familiens slot for værdier - dansk kulturhistorie går snart tabt for altid

Aarhus

Så slap betjentenes tålmodighed op: 29-årig bilist måtte gå hjem

AGF For abonnenter

Hvem skal være ny cheftræner i AGF? Se Stiftens 10 bud fra drømmetræneren til de frække outsidere

Aarhus

Se video og alle billederne: 3000 unge festede alkoholfrit i Grimhøj til kæmpe sidste skoledags-fest

Annonce