Annonce
Aarhus

Midtbyens beboere skal have førsteret til p-pladser

Teknik- og miljørådmand Kristian Würtz (S) holdt pressemøde om sine parkeringsplaner i Thunøgade. Her og i resten af Øgadekvarteret er der gennemført forsøg med beboerparkering. Kristian Würtz hilser her på nogle af kvarterets beboere. Foto: Flemming Krogh

Teknik- og miljørådmand Kristian Würtz (S) vil indføre beboerparkering overalt inden for Ringgaden.

Annonce

Det bliver lettere for beboerne i Øgaderne, Frederiksbjerg, Trøjborg og de andre kvarterer inden for Ringgaden.

Det bliver sværere for pendlere og andre med arbejde i midtbyen, der foretrækker at parkere bilen på en kantsten i gå-afstand til arbejdspladsen.

I hvert fald hvis Kristian Würtz (S), rådmand for Teknik og Miljø, får resten af byrådet med på et forslag om at etablere beboerparkering overalt i kvartererne inden for Ringgaden.

Beboerparkering betyder, at beboerne ved at betale et mindre beløb - i et forsøg i Øgade-kvarteret var det 265 kroner - bliver registreret hos p-vagterne. Dermed slipper de for at betale, når de parkerer på p-pladser med parkometre. Hvor der er tidsbegrænsning, kan de parkere, hvor de vil.

Kristian Würtz mener, at trafikken i det centrale Aarhus har nået et omfang, hvor yderligere regulering er nødvendig.

Würtz har en plan

Teknik og Miljø er i færd med at lave en mobilitetsplan. En del af planen handler om parkering i Midtbyen. Den består af følgende punkter:


  • Beboerparkering overalt inden for Ringgaden. Samtidig bliver der enten betalingsparkering eller tidsbegrænset parkering for gæster.
  • Etablering af nye p-huse med op til 4000 pladser i Midtbyens nye bydele.
  • En undersøgelse af muligheden for at skabe større kapacitet i P-huse i Midtbyens eksisterende kvarterer.
  • Flere træer og grønne pladser og bedre mulighed for udeservering.
  • Særligt hensyn til handelslivet i butiks- og markedsgader.

- Midtbyen er inde i en rivende udvikling. Der er stor byggeaktivitet. Der bliver flere boliger, og så er der sket det, at erhvervslivet er begyndt at vende tilbage til midtbyen, siger Kristian Würtz.

For at komme handlende og andre gæster i møde foreslår Kristian Würtz, at der oprettes op mod 4.000 nye parkeringspladser i midtbyen. De skal findes ved at opføre nye p-anlæg eller ved at udvide de eksisterende.

I dag findes der knapt 7.400 parkeringspladser i Bruuns Galleri, under Navitas, Scandinavian Congress Center og de 17 andre parkeringsanlæg i Midtbyen, så 4.000 nye p-pladser er en ganske væsentlig udvidelse.

De nye parkeringspladser skal ligge i de nye bydele, der skyder op på Godsbanearealet og på Amtssygehusets grund. Også i Sydhavnskvarteret og når rutebilstationen flyttes op til Aarhus H skal der anlægges parkeringspladser.

Kristian Würtz vil desuden have undersøgt, om der kan skabes flere parkeringspladser i de gamle bydele - for eksempel Ingerslevs Boulevard - samtidig med, at der skabes plads til flere træer og grønne pletter.

- Et af problemerne, når man bor i midtbyen, er de biler, der kører rundt i håbet om at finde en parkeringsplads. Når der ikke er så meget sivetrafik, og vi får mere grønt, bliver beboelsesgaderne mere rare og mere trygge at bo i, siger Kristian Würtz.

Han understreger, at der vil blive taget særligt hensyn til de handlende i midtbyens gader.

- For eksempel markedet på Ingerslevs Boulevard, siger Kristian Würtz, der også lover, at beboerne og erhvervslivet kommer med på råd.

- Målet er at alle århusianere og dem, der besøger byen, skal opleve en mere attraktiv midtby. Beboerne skal have nemmere adgang til at parkere tæt på hjemmet. Besøgende og handlende skal nemt og effektivt kunne finde vej til parkeringsanlæggene, siger Kristian Würtz.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

En ny kærlighed med svære vilkår: - Det er specielt at fri til en kvinde, når man er gift med en anden

Annonce