Annonce
Favrskov

Midttrafik anklages for at forskelsbehandle ældre og handicappede

Handicap- og Ældrerådene i Favrskov vil have Forbrugerombudsmanden til at se på, hvorvidt det er ok, når Midttrafik kræver enten elektronisk betaling eller kontanter på beløbet. Arkivfoto: Suhirrthavathy Thiruchelvam/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix
Det er Handicaprådet og Ældrerådet i Favrskov Kommune, som i fællesskab har sendt en klage til Forbrugerombudsmanden. Baggrunden er, at det ikke er muligt at betale med kontanter, når man benytter trafikselskabets flexture.
Annonce

Favrskov: Når man vil benytte sig af Midttrafiks tilbud om flextrafik, skal man enten have et betalingskort, en betalingsapp eller, hvis man insisterer på at betale med kontanter, kunne lægge præcis det beløb, som turen koster. Flexbussernes chauffører har nemlig ingen byttepenge og kan derfor ikke give tilbage.

Den "trafik" er en urimelig forskelsbehandling af borgere, der ønsker at betale med kontanter, mener man i såvel Handicaprådet som Ældrerådet i Favrskov Kommune. De to råd har derfor indklaget Midttrafik for Forbrugerombudsmanden.

- Det kan synes som et lille problem i den store sammenhæng, men for den enkelte person, der har problemet, er det stort, siger Erik Bertelsen, der er formand for Ældrerådet.

Flexture er en del af den kollektive trafik, men der er ingen faste køreplaner. Den enkelte bruger bestemmer selv, hvor og hvornår han eller hun vil hentes, og hvortil turen skal gå. Men som det er nu, skal man altså kunne betale enten med lige penge eller med kort eller andre elektroniske betalingsmetoder.

Ifølge Erik Bertelsen har Ældrerådet tidligere rettet henvendelse til Midttrafik for at få praksis ændret, men fik at vide, at Midttrafik forsøgte at begrænse kravene til chauffører ved blandt andet at fritage dem for at skulle medbringe vekselpenge i bilerne.

- Men især mange ældre bruger stadig udelukkende kontanter, og så længe kontanter eksisterer som et betalingsmiddel bør man derfor også kunne bruge dem i den kollektive trafik, som jo især benyttes af ældre og handicappede, siger han.

Annonce

Dialogmøde

Hos Midttrafik bekræfter funktionsleder i kontraktafdelingen, Thomas Mikkelsen, at man via Favrskov Kommune har været i dialog med de to råd.

- Og det er rigtigt, at man i dag kun kan betale kontant med lige penge. Vi har mange små vognmænd, som kører flexturene for os, og vi har vurderet, at det ville blive for omkostningstungt at kræve, at alle til hver en tid skulle være i besiddelse af vekselpenge, siger Thomas Mikkelsen og tilføjer:

- Vi har så fortalt, at Ældrerådet og Handicaprådet, at vi vil arbejde på at åbne mulighed for, at man kan få byttepenge op til nærmeste 100 kroner retur, når man betaler med kontanter. Det arbejder vi på at være på plads med allerede i december eller senest inden årets udgang.

Fredag 1. november blev Midttrafik så informeret om, at de to råd havde tænkt sig at indbringe sagen for Forbrugerombudsmanden, hvorfor man tog kontakt til Favrskov Kommune med henblik på i stedet at få arrangeret et dialogmøde, hvor man kunne lytte til hinanden og herudfra finde en fælles løsning, som alle vil kunne leve med.

- Og jeg har netop i dag (mandag, red.) sendt et par forslag til mødetidspunkter, fortæller Thomas Mikkelsen.

Midttrafik har i alt cirka 173 vognmænd, som dagligt kører med 500 biler. Hertil kommer biler fra trafikselskaber i andre regioner, som ind imellem krydser regionsgrænserne.

Annonce

Ingen vej udenom

Nu er sagen altså indbragt for Forbrugerombudsmanden, og her vil de to klagende råd formentlig få medhold. På Forbrugerombudsmandens hjemmeside kan man nemlig læse, at hvis en virksomhed tager imod betaling med betalingskort eller -apps, skal den som udgangspunkt også tage imod kontanter. Ellers vil det være en overtrædelse af kontantreglen i betalingslovens § 81.

Og lidt længere nede i teksten er forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen citeret for følgende:

- Kontantreglen er til for at beskytte de forbrugere, der vil betale med kontanter. Hovedreglen er, at hvis en virksomhed tager imod betaling med kort eller betalingsapps, skal den også tage imod kontanter. Virksomheden må ikke begynde at sætte hindringer op, så det bliver sværere at betale kontant.

Sågar har Forbrugerombudsmanden i en sag fra marts 2017 afgjort, at det er i strid med god markedsføringsetik at angive, at "kontantfri betaling foretrækkes".

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Hætteklædte tyveknægte på båd skaber utryghed på Aarhus Ø

Annonce