Annonce
Aarhus

Midttrafik hæver prisen - men ikke for alle

Det blver dyrere at køre i bus. Arkivfoto: Kim Haugaard

Prisen på kontantbilletter og pendlerkort stiger, mens passagerer der rejser med klippekort eller rejsekort slipper for prisstigning.

AARHUS/ØSTJYLLAND: Mange vil nok mene, at prisen for at køre i bus er høj nok i forvejen, men fra 20. januar får prisen på billetten endnu en tak op.

Midttrafiks kontantbilletter bliver fra den dag to kroner dyrere. Så en to-zoners billet til bussen, som nu koster 20 kroner, kommer fremover til at koste 22 kroner.

Der oplyser Midttrafik i en pressemeddelelse.

Prisen for pendlerkort stiger også 20. januar 2019 mellem en og to procent. Et to-zoners pendlerkort til 30 dage stiger fra 375 kroner til 380 kroner. Prisen for pendlerkort er aftalt med togselskaberne DSB og Arriva, fordi pendlerkort er et fælles produkt, der gælder i både busser, letbane og tog.

Annonce
Illustration: Midttrafik

Ingen stigning på klippekort og rejsekort

Mens der bliver lagt oven i prisen for kontantbilletter og pendlerkort, holder Midttrafik udgiften for passagerer, der betaler med rejsekortet eller klippekort i Midttrafik app, i ro.

Midttrafik opfordrer derfor passagererne til at droppe kontantbilletterne. Udover at undgå en prisstigning er der i forvejen allerede rabat fra første tur, hvis man skifter sin enkeltbillet ud med en anden billettype. For eksempel koster et to-zoners klippekort i Midttrafik app 170 kroner for voksne, hvilket svarer til 17 kroner per rejse.

Den samme tur koster også 17 kroner, hvis man benytter rejsekortet, men her bliver det billigere for passagerer, der ofte kører i bus eller tog.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

'Juldamperen' Svanen sejler igen efter ulykke: - De nødvendige sikkerhedstiltag er afsluttet

Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Annonce