Annonce
Aarhus

Midttrafik: Ingen ruter nedlægges

<p>Bybusserne mister under et 11 procent af afgangene for at finansiere letbanen. ­Hvilke ruter det bliver, får man først et billede af efter nytår. Foto: Kim Haugaard</p>

Letbanen skal køre 75.000 timer om året og det koster nedskæring på busserne. Midttrafik vil forsøge at lave en »balanceret nedskæring«.

Der bliver ikke nedlagt flere busruter i Aarhus Kommune for at finde penge til driften af Aarhus Letbane.

Det fastslår gruppeleder Ole Sørensen fra planlægnings- og udviklingsafdelingen i Midttrafik, der står for den kollektive trafik.

»Vi skal spare 80.000 bustimer, men henter en meget stor del ved at nedlægge linje 1A, der i dag kører, hvor letbanen skal gå fra 2017. Den alene bruger 45.000 bustimer. Men derudover vil vi gennemgå hele rutenettet og forsøge at lave frekvenstilpasninger på eksisterende ruter, hvor passagertallet er lavt.«

Annonce

Hvad betyder det?

»At vi vil se på antallet afgange og måske aflyse nogle afgange med få passagerer. Vi vil lave en balanceret nedskæring.«

Ole Sørensen afviser, at den øvelse specielt vil ramme de mere tyndt befolkede ruter i kommunen.

»Ikke nødvendigvis. Det kan ligeså godt være, at vi finder byruter med få passagerer på bestemte tider af dagen, hvor vi kan skære i antallet af afgange.«

Han finder derfor, at der ikke er tale om helt så voldsomme omlægninger, som det måske kan opfattes.

»Vi vil lave justeringer på busnettet, men det kommer i høj grad til at ligne, det vi har i dag.«

De gule bybusser kører 550.000 bustimer om året i Aarhus Kommune, og herfra skal altså forsvinde 65.000 timer, hvilket svarer til 11,2 procent. Derudover skal der spares 15.000 timer på de blå, regionale bybusser, der kører til og fra Aarhus. Hvor mange timer, de kører i Aarhus, har det ikke været muligt at få oplyst, men Ole Sørensen fastslår, at der er tale om »en noget mindre nedskæring.«

Den kommende letbane skal køre 75.000 køreplantimer om året mod i dag 35.000 timer på Grenåbanen og Odderbanen.

Mertrafikken på letbanen er altså 40.000 timer, der skal finansieres af nedskæring på busserne. Men derudover mangler der 24 mio. kroner til busdriften. Her har forvaltningen selv peget på, hvordan man kan finde 16,5 mio. kroner, men mangler 7,5 mio. kroner, man nu beder byrådet om.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

Debat

Nyt byggeri skal tilpasses omgivelserne: To Aarhus-byggerier viser, hvor galt det kan gå

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Ministerium vil sælge bolig i New York på 353 kvadratmeter

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

AGF For abonnenter

Stiften har været AGF-karaktererne igennem: Her er årets spiller, forårets profil og sæsonens bedste kamp i den rædderlige sæson

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

Annonce