Annonce
Aarhus

Midttrafik: Ingen ruter nedlægges

<p>Bybusserne mister under et 11 procent af afgangene for at finansiere letbanen. ­Hvilke ruter det bliver, får man først et billede af efter nytår. Foto: Kim Haugaard</p>

Letbanen skal køre 75.000 timer om året og det koster nedskæring på busserne. Midttrafik vil forsøge at lave en »balanceret nedskæring«.

Annonce

Der bliver ikke nedlagt flere busruter i Aarhus Kommune for at finde penge til driften af Aarhus Letbane.

Det fastslår gruppeleder Ole Sørensen fra planlægnings- og udviklingsafdelingen i Midttrafik, der står for den kollektive trafik.

»Vi skal spare 80.000 bustimer, men henter en meget stor del ved at nedlægge linje 1A, der i dag kører, hvor letbanen skal gå fra 2017. Den alene bruger 45.000 bustimer. Men derudover vil vi gennemgå hele rutenettet og forsøge at lave frekvenstilpasninger på eksisterende ruter, hvor passagertallet er lavt.«

Hvad betyder det?

»At vi vil se på antallet afgange og måske aflyse nogle afgange med få passagerer. Vi vil lave en balanceret nedskæring.«

Ole Sørensen afviser, at den øvelse specielt vil ramme de mere tyndt befolkede ruter i kommunen.

»Ikke nødvendigvis. Det kan ligeså godt være, at vi finder byruter med få passagerer på bestemte tider af dagen, hvor vi kan skære i antallet af afgange.«

Han finder derfor, at der ikke er tale om helt så voldsomme omlægninger, som det måske kan opfattes.

»Vi vil lave justeringer på busnettet, men det kommer i høj grad til at ligne, det vi har i dag.«

De gule bybusser kører 550.000 bustimer om året i Aarhus Kommune, og herfra skal altså forsvinde 65.000 timer, hvilket svarer til 11,2 procent. Derudover skal der spares 15.000 timer på de blå, regionale bybusser, der kører til og fra Aarhus. Hvor mange timer, de kører i Aarhus, har det ikke været muligt at få oplyst, men Ole Sørensen fastslår, at der er tale om »en noget mindre nedskæring.«

Den kommende letbane skal køre 75.000 køreplantimer om året mod i dag 35.000 timer på Grenåbanen og Odderbanen.

Mertrafikken på letbanen er altså 40.000 timer, der skal finansieres af nedskæring på busserne. Men derudover mangler der 24 mio. kroner til busdriften. Her har forvaltningen selv peget på, hvordan man kan finde 16,5 mio. kroner, men mangler 7,5 mio. kroner, man nu beder byrådet om.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Fup og fakta om corona-bølgen: Hvorfor er Aarhus ramt af coronasmitte lige nu?

Aarhus

Corona-smitte: Halvdelen af nye tilfælde kommer fra Aarhus

Aarhus For abonnenter

Da Aarhus blev slået tilbage til start: Coronavirus har taget Smilets By i førergreb

Annonce