Annonce
Aarhus

Midttrafik varsler færre busser: Kører som det var skoleferie

Fra 30. marts af vil der køre færre af Midttrafiks busser rundt i regionen. Foto: Mads Dalegaard/Scanpix
I kølvandet på en massiv nedgang i passagertallet og risiko for chaufførmangel, hvis én eller flere chauffører bliver smittet med coronavirus, vil der fra 30. marts køre færre af Midttrafiks busser rundt i regionen.

AARHUS: Nu skal der skæres ind til benet hos Midttrafik. Siden coronavirussens indtog i Danmark har trafikselskabet oplevet tomme busser og en nedgang på 70-80 procent i passagertallet.

Fra 30. marts af vil der dermed køre færre af selskabets busser, så udbud og efterspørgsel passer bedre sammen. Her vil de fleste af busserne køre som det var skoleferie.

Midttrafik vurderer, at den ændrede køreplan ikke vil gå ud over servicen, at det stadig vil være muligt at overholde afstandskravene mellem kunderne samt sikre en stabil drift for passagerer, der stadig skal på arbejde, på indkøb, til lægen eller ordne andre dagligdags gøremål.

Annonce

Sådan rammer ændringerne hos Midttrafik

Alle regionale ruter: Regionalruterne følger kørsel på ikke-skoledage, det vil sige at ture med "S"-note udgår. Eventuelle ture med ”B” note køres i stedet for.

Bybusser: Bybuskørslen overgår til at følge ferieplanen. Det gælder kørslen i bybuskommunerne Viborg, Skive, Holstebro, Herning, Silkeborg, Randers, Horsens og Aarhus.

Lokale ruter: Større lokale ruter med både skoledags- og ikke-skoledagskørsel overgår til at følge skolefridagskørsel:
  • Silkeborg Kommune: Rute 31, 32 og 313 køres efter skolefridagskøreplan.
  • Holstebro Kommune: Rute 252/270 og rute 23 køres efter skolefridagskøreplan.
  • Skive Kommune: Rute 41 indstilles midlertidig (uddannelsesrute) og rute 412 køres efter skolefridagskøreplan.
  • Struer Kommune: Rute 335 og 342 køres efter skolefridagskøreplan.
  • Herning Kommune: Rute 150 følger kørslen på ikke-skoledage, det vil sige ture med ”A” note udgår.

Kilde: Midttrafik

Rettidig omhu

De færre busafgange er ikke kun en tilpasning til det aktuelle passagertal. Det er også et eksempel på rettidig omhu, da der er en reel risiko for chaufførmangel, hvis én eller flere chauffører bliver smittet med coronavirussen. Det fortæller planchef ved Midttrafik, Ole Sørensen.

- Busselskaberne kan få problemer med at opretholde stabil fuld drift på grund af sygemeldinger fra chaufførerne. Når vi reducerer kørslen, giver det os bedre muligheder for at opretholde stabil drift frem for en række uplanlagte aflysninger, der vil være til stor gene for vores kunder, siger han i en pressemeddelelse fra Midttrafik.

Det er muligt for Midtrafiks kunder at få et samlet overblik over ændringerne på deres særlige infoside samt holde sig informeret om de berørte køreplaner på deres hjemmeside.

Derudover vil både Rejseplanen og Midttrafik Live være opdateret med de nye køreplaner fra 26. marts.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Åbn butikken og spred glæde i byen

På en køretur gennem en af vore mindre provinsbyer i det skønne forårsvejr, så jeg byens butikker holde åbent for salg. Der var mennesker i gadebilledet, og ved byens største modetøjsbutik gik kunderne ind og ud ad døren. Inde i butikken gik kunderne rundt og udviste hensyntagen til hinanden. Det var en rigtig dejlig oplevelse at se åbne butikker og glade mennesker i gadebilledet. Der er hos de fleste mennesker behov for at vende tilbage til en problemfri hverdag, og byens butikker er dem, der er bedst til at visualisere positive begivenheder – og en tro på fremtiden. Åbn butikken, og gør kunderne glade. Alle bliver vindere. Byens borgere kan opleve glæden ved at se mennesker i gadebilledet – og åbne butikker. Butikkerne skaber salg og fungerer stadigvæk som arbejdsplads. Byen går fra at være ”død” og mennesketom til atter at være "levende” og aktiv. Er det at udvise dårligt samfundssind at holde sin butik åbent for salg – eller er det sund fornuft? Er det bedre at holde butikkerne lukkede og risikere at gå konkurs i juni måned fremfor at sikre overlevelsen ved at sælge til de kunder, der gerne vil købe? Danskerne kan sagtens tilpasse sig en situation, der gør det nødvendigt at opføre sig på en anden måde end tidligere, og man kan sagtens selv finde ud af at vise det hensyn, der er nødvendigt. Detaillisterne kan sagtens finde ud af at holde deres butikker åbne og samtidig ”hjælpe” kunderne til udvise de nødvendige hensyn. Et nedlukket Danmark over en længere periode fører til en ny ”istid”. De detaillister, der holder deres butikker åbne for salg, gør os alle en stor tjeneste. Glade mennesker i gadebilledet gør hverdagen festligere for alle – derfor er det en god ide at holde butikkerne åbne for salg. At skulle vente hele eller halve år på en normalisering ødelægger alt for den private sektor, og det er jo, når alt kommer til alt, den private sektor, der skaber forudsætningerne, for at Danmark er et velfærdssamfund. Lad os åbne butikkerne og bevise, at vi godt kan tage hensyn til hinanden uden at blive formanet herom af regeringens forskellige ministre. Det danske forår er skønt. Lad os komme ud og nyde det i fulde drag. Lad os få lov til at købe nyt forårstøj til garderoben.

Aarhus

Leder af daginstitution har travlt: Børnene er velkomne - forældrene skal nødigt indenfor

Aarhus

Ingen hjælp at hente: Lang næse til kulturens fyrtårne i Aarhus

Annonce