Annonce
Erhverv

Milepæl på Tyra-feltet sender 750 mand på Nordsøen

Stilladsbyggere arbejder under det laveste dæk på Tyra Øst, hvor der netop er blevet installeret et af de elementer, som skal bruges til at løfte platformen i 2020. I den kommende tid skal op imod 750 personer på arbejde på Tyra-feltet. Foto: Total
Franske Total, som er hovedansvarlig for Tyra-genopbygningen, oplyser, at projektet vil sikre flere end 2000 danske job, hovedsageligt i Esbjerg. Snart opmandes der på feltet med 750 mand, men når det nye, moderne Tyra-felt er i drift i 2022, barberes antallet af ansatte på Tyra kraftigt.

Energi: Med den historiske nedlukning af Danmarks største gasfelt, Tyra i Nordsøen, begynder nu for alvor den mere operationelle eksekveringsdel af danmarkshistoriens største enkeltstående investering i det danske olieeventyr.

Det bliver især synligt ved, at olieselskabet Total og dets underleverandører i Esbjerg opnormerer bemandingen på feltet med op imod 750 oliebisser, som vil arbejde i en rotation, der typisk hedder to uger på Nordsøen og tre ugers fri.

I det hele taget lukrerer Danmark og ikke mindst Esbjerg som landets førende olieby ifølge Total, ganske pænt på genopbygningen af det 21 milliarder kroner store projekt. Genopbygningen af Tyra vil ifølge Total sikre flere end 2000 danske arbejdspladser både direkte og afledt, de fleste i Esbjerg-området.

I hele projektet planlægges der med 1,5 million offshore-arbejdstimer, som primært vil blive udført af lokale underleverandørfirmaer som Semco Maritime og Muehlhan. Desuden er der brugt op mod en halv milliard kroner hos ingeniørfirmaer som Rambøll, LIC og ISC.

- Dette er blot et ”snapshot in time”. Vi vil fortsat komme til at arbejde sammen med leverandørerne, fortæller Morten Hesselager Pedersen, projektdirektør for genopbygningen af Tyra-feltet.

Annonce

Genopbygning af Tyra sikrer vigtig infrastruktur

Tyra-feltet er det største danske gasfelt, og anlæggene er centrale for den samlede danske infrastruktur, da næsten 90 procent af den danske gas passerer gennem anlæggene. En række tilknyttede satellitfelter, Harald og Lulita, Svend, Valdemar, Roar og Tyra Sydøst er afhængige af Tyra-feltets anlæg.

Nye rammevilkår fra Nordsøaftalen fra 2017 gør det muligt at genopbygge og fortsætte produktionen af olie og gas fra Tyra og de tilknyttede satellitfelter - alle med kendte olie- og gasreserver, som ellers ville blive efterladt i undergrunden.

De nye anlæg betyder også, at en vigtig del af infrastrukturen i Nordsøen er tilgængelig i mange år endnu. Det er en forudsætning for udbygning af nye, mindre felter. Netop omkostningerne til transport og behandling af den producerede olie og gas kan være afgørende for, om det betaler sig at sætte nye fund i produktion.

Med aftalen vil det blandt andet blive nemmere for olieselskaber at tilslutte nye, mindre fund til den eksisterende infrastruktur. På sigt vil også nye felter kunne kobles op til bl.a. Tyra-feltets anlæg, og derved kan der indvindes yderligere olie og gas.

Forventningen er, at der kan igangsættes olie- og gasproduktion fra flere nye felter både i og uden for DUC. Det gælder også projekter, der næppe var rentable under de tidligere rammevilkår.

Umuligt i Danmark

Blandt de lokale virksomheder, som har fået ordrer, nævner Total virksomheden Hytor, som har fået sin næststørste ordre nogensinde på et komplet brøndstyringssystem og offshore-koncernen SubC Partner, som står for fabrikation af såkaldte brøndhoved-dæk samt en ny opfindelse med en fjernstyret robot, der kan ”kravle” rundt på platformenes ben, hvor det ellers er farligt på grund af bølger.

Omvendt løses Tyras helt store, mandskabstunge fabrikationsopgaver langt fra Danmark. Således leverer amerikanske McDermott fra Fjernøsten Tyras nye procesplatform og brøndhoved- og stigrørsplatforme - udstyr, der i alt kommer til at veje omkring 30.000 ton, mens den nye beboelsesplatform projekteres og bygges af Rosetti i det nordlige Italien.

Men det er ifølge Morten Hesselager Pedersen ikke, fordi man i sin tid ikke ønskede at disse opgaver skulle løses i Danmark.

- Af alle årsager ville jeg hellere bygge disse platforme i Esbjerg og Danmark, hvis jeg kunne. Det ville gøre det mere simpelt for os på mange måder, og det ville gøre det langt billigere transportmæssigt, men der er simpelthen ikke nogen virksomheder i Danmark, der specialiseret sig i at løfte disse opgaver, siger projektdirektøren.

Lavere bemanding

Når Tyra igen kommer i drift i 2022, forventer Total at bruge mere end en halv milliard kroner årligt på drift og vedligehold, som også primært vil blive udført af lokale leverandører.

Imidlertid behøver det nye og moderne Tyra-felt ikke så meget mandskab som hidtil. Mens cirka 230 medarbejdere i rotation har arbejde på feltet i dag, vil det tal på det nye Tyra-felt være reduceret til omkring 45. Det hænger sammen med øget automatisering og digitalisering af feltet, samt at en del offshore-personale kommer til at arbejde i et nyt kontrolcenter på land i Esbjerg.

I perioden, hvor Tyra-genopbygningen foregår, vil Total ligeledes have behov for en lavere bemanding i relation til det store gasfelt. Set i det lys har Total i Danmark netop foretaget en reorganisering, som betyder, at man siger farvel til 126 ansatte, mens omkring 60 har fået arbejde andre steder i Total globalt. Herefter har Total i Esbjerg cirka 1300 ansatte.

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce