Annonce
Aarhus

Miles Davis' mesterværk: Albummet som gjorde jazzmusikerne til rockstjerner

Trompetisten Miles Davis ændrede jazzens retning mindst fem gange. En af gangene var med albummet ”Bitches Brew”, der blandede rock, jazz og funk på en måde, der stadig efter 50 år virker både frisk og mystisk. Da Miles Davis modtog Sonning-prisen i 1984 splillede han sammen med bl.a. den danske trompetist Palle Mikkelborg, som er med til "genopførelsen" af "Bitches Brew". Foto: Morten Juhl
Med “Bitches Brew” åbnede Miles Davis døren ind til en ny form for kollektiv musik. Nogle mente, at han vendte ryggen til den traditionelle jazz. Nu fejrer DR Big Band og trompetisterne Palle Mikkelborg og Arve Henriksen 50-året for udgivelsen. Århus Stiftstidendes musikanmelder Andreo Michaelo Mielczarek har genhørt Davis’ mesterstykke.
Annonce

KONCERT: En sommerdag i 1969 samlede trompetisten Miles Davis (1926-1991) et hold musikere i et studie. Med sig havde han ingen akkordrundgange eller melodier. Men Davis havde nogle idéer i sit hoved; en fornemmelse for en ny sound.

Samme år havde Davis udgivet “In A Silent Way”. Det var populært, men nogle mente, at Davis vendte ryggen til jazzen.

Fire koncerter med Bitches Brew

  • Miles Davis’ banebrydende dobbeltalbum ”Bitches Brew” udkom 30. marts 1970.
  • Blandt de 15 musikere var guitaristen John McLaughlin, saxofonisten Wayne Shorter, bassisten Dave Holland, pianisterne Chick Corea og Joe Zawinul samt trommeslagerne Billy Cobham og Jack DeJohnette.
  • Når DR Big Band markerer 50-året for Davis’ udgivelse, er det med to trompetister Palle Mikkelborg og Arve Henriksen samt percussionisten Marilyn Mazur.
  • “Bitches Brew” fortolkes med nye arrangementer af komponisten og pianisten Søren Møller.
  • DR Big Band opfører Miles Davis’ “Bitches Brew” under fire koncerter:
  • 27. februar på Godset i Kolding
  • 28. februar på Train i Aarhus
  • 29. februar på Posten i Odense
  • 1. marts i DR Koncerthusets Studie 2
Annonce

En fornemmelse for noget nyt

Interessen for Jimi Hendrix, Sly Stone, Cream og James Brown – inspirationen kom fra Betty Davis, Miles’ anden kone – voksede blot på “Bitches Brew”, som udkom 30. marts 1970.

- Det er ikke rigtig rock, det er ikke rigtig funk, det er ikke rigtig jazz, har bassisten Christian McBride senere udtalt.

Mine egne 45-årige ører bævrer atter, når jeg hører de rå grooves, der lyder som garage-rock eller hardcore jam med dunkle nuancer.

Mørk, mystisk og farlig som spanske Francisco Goyas malerkunst. Med hele 30 fingre på Fender Rhodes-klaver: Joe Zawinul, Chick Corea og Larry Young. En total improviseret musik, der ikke vil falde til ro. Fordi den er født rastløs.

Annonce

Musikken er elektrisk. Den har puls!

Jazzen var endelig – og for altid – blevet forbundet til forstærkeren.

Jazzmusikere blev rockstjerner. “Bitches Brew” blev Miles Davis’ bedst sælgende album nogensinde. Og Davis’ musikere fortsatte i de kommende år i forskellige fusionsbands – Chick Corea i Return To Forever, John McLaughlin i Mahavishnu Orchestra, Wayne Shorter og Joe Zawinul i Weather Report.

Fusionslyden – og synthesizeren – blev cool. Et vildt barn, en vild puls og lyd af tiden. Til en del lytteres protest. Mange kunne ikke udstå fusionsjazzen.

Herbie Hancock samlede de mange eksperimenter elegant på “Head Hunters”-albummet (1973).

Men “Bitches Brew” startede hele bølgen. Musikken med numre med en varighed på op til 26 minutter åbnede døren ind til en fjerde dimension.

Og “Bitches Brew” bider stadig fra sig.

Coverbilledet på ”Bitches Brew” blev udvalgt af Betty Davis, Miles’ anden kone, som inspirerede ham til at lytte til datidens store rocknavne som Jimi Hendrix og James Brown.
Annonce

Hvordan fortolker man et mesterværk?

Når DR Big Band markerer 50-året for udgivelsen af Davis’ legendariske album med fire koncerter, har to trompetister selvsagt markante roller: danske Palle Mikkelborg og norske Arve Henriksen. “Bitches Brew” fortolkes med nye arrangementer af komponisten og pianisten Søren Møller.

Og selvfølgelig er det umuligt at genopføre musikken. Alene Jack Dejohnettes balstyriske groove, som holder de lange stykker svævende, er uladsiggørligt.

I stedet er det stemningen og den både uregerlige og kollektive energi, som storbandet vil improvisere videre på.

Den stemning fascinerer også de unge musikere. Det polsk-danske trompettalent Tomasz Dąbrowski kalder “Bitches Brew” en “fest for kreativiteten hos de musikere, der deltog i indspilningen; et udstillingsvindue for de to genier Miles Davis og produceren Teo Macero.”

Tomasz Dąbrowski mener, der altid er en revolution i gang, et eller andet sted:

– Vi lever i spændende tider – de fleste af jazzlegenderne, der skabte denne musik, er døde, så vi har brug for nye helte, nye frontlinjer, og mest af alt – vi er nødt til at være kreative. Det er det, Miles ansporede alle, også fremtidens musikere, til med dette album.

Miles Davis. Foto: Morten Juhl
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce