x
Annonce
Udland

Miljøstrid skaber usikkerhed om Teslas kæmpefabrik ved Berlin

Axel Schmidt/Reuters

Opførelsen af en Tesla-fabrik ved Berlin er foreløbig sat på pause. Miljøgrupper protesterer mod skovrydning.

Tysklands økonomiminister, Peter Altmaier, håber på, at en Tesla-fabrik i et naturområde uden for Berlin vil blive bygget hurtigst muligt. En domstol har dog nedlagt et midlertidigt forbud mod skovrydning efter protester fra miljøorganisationer.

Annonce

- Opførelsen af en Tesla-fabrik i delstaten Brandenburg har stor betydning i forbindelse med kampen mod klimaforandringer, siger Altmaier om den amerikanske producent af elbiler.

Han mener, at det samtidig vil være en af de mest betydningsfulde investeringer i udvikling af industrien i "de nye delstater" i lang tid.

Ministeren, der har fremsat udtalelserne til aviser i den tyske mediegruppe Funke, henviser til "de nye delstater" i det tidligere kommunistiske østlige Tyskland.

Det er planen, at Tesla-fabrikken skal ligge i Grünheide i Brandenburg - delstaten, der omgiver Berlin. Miljøgrupper har gjort indsigelser mod planerne om at fælde et skovområde for at få plads til fabrikken, hvilket har udløst en retssag.

En domstol nedlagde i weekenden forbud mod rydningen af et skovområde på omkring 90 hektarer, hvor fabrikken skal ligge. Men domstolens afgørelse ventes anket.

- Jeg håber, at der snart bliver klarhed om juraen i forbindelse med Tesla-grunden, så investeringen i elbiler i Brandenburg kan blive en succes, sagde den tyske miljøminister, Svenja Schulze, i et tweet mandag.

Altmaier argumenterer også med, at den amerikanske producent af elbiler med en såkaldt gigafabrik nær Berlin kan vise, at hensyn til økonomi også kan være hensyn til økologi.

Samtidig er projektet blevet kompliceret ved, at der er opdaget ueksploderede bomber fra Anden Verdenskrig på byggegrunden.

Det er planen, at fabrikken skal producere omkring en halv million biler om året.

Den tyske bilindustri var i lavt gear i 2019 og producerede ni procent færre biler end året før. Produktionen var på det laveste niveau siden 1997.

VDA, som er tysk bilindustris interesseorganisation, forklarer nedgangen med faldende international efterspørgsel.

Den henviser også til teknologiske udviklinger og til restriktioner på bilernes udstødning, som vanskeliggør bilfabrikkernes situation.

Bilindustrien er en grundpille i tysk økonomi.

På hjemmemarkedet er der dog en øget efterspørgsel trods et fald i den økonomiske vækst. 3,6 millioner nye køretøjer blev indregistreret - en forøgelse på fem procent.

Men eksporten af biler fra Tyskland til den øvrige verden faldt markant med 13 procent til 3,5 millioner.

/ritzau/dpa

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Hellere vrøvl end ingen medier

Sammen med resten af samfundet står danske medier i en dyb krise. Virksomhederne tjener færre penge, og derfor sparer de naturligt nok, hvor de kan. Annoncer, som man betaler for at få i medierne, er blandt de ting, som mange virksomheder skærer fra i corona-krisen, og det efterlader desværre medierne uden en meget vigtig indtægtskilde. Derfor glæder jeg mig over, at vi i Folketinget onsdag aften i sidste uge vedtog en hjælpepakke på 180 millioner kroner til netop medierne - store som små. Vi har fra konservativ side længe presset på for sådan en målrettet hjælpepakke, så det er rigtig godt, at den endelig er kommet i hus. Nu kan medierne se frem til at få dækket en betragtelig del af tabet fra manglende annoncering. Det er vigtigt, for medierne og den frie presse er en af grundstenene i vores demokrati. I tider, hvor falske nyheder spredes på sociale medier, og hastelovgivning gennemføres og griber ind i vores allesammens hverdag, er der virkelig behov for troværdig information og dybdeborende journalistik. Det leverer mange af vores medier, og det værdsætter jeg rigtig meget – selv når jeg synes, de skriver noget vrøvl. Jeg er vokset op med lokale aviser, og tanken om, at vi en dag kunne risikere ikke at have lokale holdepunkter her i det jyske, gør mig utrolig trist. Men hjælpepakken behøver ikke at stå alene. Vi kan alle sammen gøre en forskel for at hjælpe medierne. Uanset om man tegner et abonnement eller betaler for en annonce i avisen, så er det til betydelig gavn. Og ja, det er en opfordring. For den lokale avis er med til at definere os, og hvad er byen egentligt uden?

Danmark

Liveblog: Disse børn og ansatte skal ikke i skole eller børnehave efter påske

Annonce