Annonce
Aarhus

Million-succesen fortsætter: Århusianske plakat-drenge scorede to løver

Nikolaj Lykke Viborg og Andreas Helbo Beck var et par glade iværksættere, da de havde scoret to nye investorer fra Løvens Hule. Privatfoto

Plakat-virksomheden Dialægt har efter fire år en omsætning i millionklassen, og har nu fået to prominente investorer fra Løvens Hule med ombord.

AARHUS: To århusianske astrofysikere begyndte i 2015 et markant anderledes eventyr end deres fag: Sjove plakater med danske dialekter.

I første omgang et hobbyprojekt, men siden har Nikolaj Lykke Viborg og Andreas Helbo Beck skabt sig virksomheden Dialægt, der i dag har rundet en totalomsætning på mere end otte millioner kroner. De to iværksættere har desuden udvidet sortimentet med alt fra anledningskort til store plakater med sjove udtryk og vendinger fra en lang række danske dialekter, job og uddannelser samt forskellige fritidsinteresser og livsstile.

Onsdag aften var de en tur i DR1-programmet Løvens Hule for at skaffe nye investorer, og det lykkedes i form af Jesper Buch fra Just Eat og Jan Lehrmann fra Bilbasen og Benjamin Media, der hver købte 10 procent for 600.000 kroner.

- Vi gik ind i Løvens Hule med det formål at få kloge folk med ombord, som kunne komme med strategiske indspark og motivation, og det må man virkelig sige, vi har fået. Det bliver en sindssygt spændende rejse, vi nu skal på, siger Nikolaj Lykke Viborg i en pressemeddelelse.

Annonce

Vi gik ind i Løvens Hule med det formål at få kloge folk med ombord, som kunne komme med strategiske indspark og motivation, og det må man virkelig sige, vi har fået.

Nikolaj Lykke Viborg
Nikolaj Lykke Viborg og Andreas Helbo Beck var et par glade iværksættere, da de havde scoret to nye investorer fra Løvens Hule. Privatfoto

Grin blev til alvor

Nikolaj Lykke Viborg og Andreas Helbo Beck er begge uddannede astrofysikere fra Aarhus, men sideløbende med specialeskrivningen på deres kandidatgrad, begyndte en indre ild at brænde i de to. De ville være iværksættere og skabe egen virksomhed. Valget faldt på en plakatforretning, og udgangspunktet for motiverne var dialekter.

- Andreas er født og opvokset i Aarhus, og jeg selv stammer fra Vestjylland, så vi havde ofte grinet lidt af hver vores måde at udtale ting på, forklarer Nikolaj Lykke Viborg.

De to første plakater blev derfor "Århus" og "Wæstjylland" med sjove vendinger og udtryk fra de to dialekter. Under hvert udtryk er en tilhørende oversættelse, som forklarer, hvad udtrykket i virkeligheden betyder - for eksempel århusianske "Prå-li-å-hør-hær-ig'å!" (Hold lige kæft!) eller vestjyske "Det blywer lii fæm hunner... swot" (Moms?).

Dialægt sælger i dag dets produkter både via egen webshop, dialægt.dk, og hos en række fysiske butikker.

- Planen er, at få vores produkter ud i 500 forskellige butikker landet over, og så skal vi forsøge at bringe Dialægt til udlandet, slutter Nikolaj Lykke Viborg.

Plakaten med Aarhus-dialekten og sjove oversættelser. Privatfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce