Annonce
Indland

Mimrekort udfases fra juni: Ældre frygter for konsekvenser

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Flere ældre er bekymrede over en udfasning af mimrekortet. Ældre Sagen åbner for at få politikerne på banen.

Om et halvt års tid bliver det særlige tremåneders pensionistkort - også kendt som mimrekortet - udfaset.

I stedet erstattes pensionistkortet med rabatter på 40 procent på enkeltrejser på rejsekort og 25 procent på pendlerkort.

Det oplyser DSB, Metroselskabet og Movia, som samarbejder under navnet Din Offentlige Transport (DOT), i et notat til Transport- og Boligministeriet.

Selv om ændringen betyder lavere rejseudgifter for langt de fleste, så kommer de, der rejser meget på deres pensionistkort, til at skulle betale mere.

Knap 12 procent af pensionisterne kan komme til at opleve prisstigninger på over 50 procent med det kommende takstsystem, fremgår det af notatet.

De kommende prisstigninger har allerede fået flere pensionister til at henvende sig til Ældre Sagen. Det fortæller Rikke Hamfeldt, seniorkonsulent i foreningen, som har godt 900.000 medlemmer.

- Den her reform er positiv for de pensionister, der bruger transport engang imellem, og som er glade for at bruge rejsekort.

- Men vi er bekymrede for den gruppe, der får meget voldsomme prisstigninger, og som er udfordrede i forhold til at bruge rejsekort, og derfor kan se det som en barriere med hensyn til at bruge den offentlige transport, siger hun.

Hos Ældre Sagen sidder man lige nu og bruger henvendelserne til at skabe sig et overblik over, hvordan ændringen vil påvirke medlemmerne.

Herefter vil foreningen reagere ved at tage kontakt til DOT og eventuelt kalde politikerne på banen, fortæller Rikke Hamfeldt.

Fra DOT lyder det, at den kommende ordning er den bedste, man har kunnet finde, selv om knap 12 procent af pensionisterne står over for dyrere rejser.

- Vi må desværre erkende, at vi ikke har kunnet finde en løsning, der kunne forhindre, at der er en gruppe, som får væsentlige prisstigninger i forhold til i dag, forklarer Eskil Thuesen, talsperson for DOT.

Han understreger, at ændringen ikke kommer til at betyde hverken større eller lavere indtægter for de involverede trafikselskaber.

DOT's ændring af pensionistrabatterne sker, efter at Rigsrevisionen tidligere har bedt trafikselskaberne om at få harmoniseret deres pensionisttakster.

Det er denne opgave, som trafikselskaberne nu har fundet en løsning på.

Ændringen står til at træde i kraft fra 9. juni i år.

/ritzau/

Annonce
Notat til Transport- og Boligministeriet
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Biografgængere undrer sig over manglende evakuering: Men det var helt efter bogen, forklarer centerchef

AGF

AGF gik mål-amok i Farum

Leder For abonnenter

Kloge ord om vanddragen: Vent med at flytte den

Vanddragen synger nu på sidste vers på Store Torv, efter at Aarhus Byråd onsdag besluttede, at den skal fjernes fra torvet og formentlig erstattes med noget andet kunst på stedet. Tilsyneladende har beslutningen bred opbakning i befolkningen - på en afstemning på stiften.dk forleden stemte 60 procent af deltagerne for, at den skal væk. Så det giver ikke nogen mening at diskutere længere, om den skal blive stående eller ej. Den sag er afgjort. Til gengæld giver det masser af mening at se fremad og diskutere, hvad der skal ske med torvet, når 'Torvenes Brøndsløjfe', som Vanddragen rettelig hedder, er væk. Den diskussion startede så småt på byrådsmødet, hvor et par klarsynede politikere hævede stemmen. SF's Jan Ravn Christensen manede til besindighed og advarede mod, at Vanddragen bliver fjernet over hals og hoved og efterlader et stort hul i torvets belægning, som derefter skal repareres for igen at blive brudt op, når en ny udsmykning er klar. Dér har han en vigtig pointe. Det vil være spild af penge at fjerne Vanddragen, før noget nyt er klar. DF's Knud N. Mathiesen har også en pointe i, at det er uværdigt og uhensigtsmæssigt at gemme dragen væk i et depot. Så han slår til lyd for, at der med det samme findes en ny placering, hvor kunstværket spiller bedre sammen med omgivelserne, end det var tilfældet på Store Torv. Og at private bygherrer kunne tænkes at ville sponsorere en flytning til et nyt område, hvor de har gang i noget byggeri, er vel heller ikke utænkeligt. Så lad os følge deres gode råd og få gang i en proces, som både handler om at give Store Torv en indretning og noget kunst eller udsmykning, som kan give mere liv på torvet, samt finder et nyt og bedre sted til Vanddragen. Lad os straks komme i gang med at diskutere det. Knud N. Mathiesen nævner selv Aarhus Ø, som et oplagt sted til Vanddragen, men ville det ikke bare blive samme historie dér, som det var på Store Torv: at vinden spreder vandet ud over et større område. Måske et kommende torv eller grønt område på Godsbane-området ville være mere velegnet?

Annonce