Annonce
Aarhus

Mindesten klar til afsløring

6. juli militærmarch i Fredericia. Traditionen tro fejres 6 juli udfaldet fra Fredericia Vold og sejren over tyskerne i 1849 med blandt andet march igennem byen som blev overværet af, blandt andre, USA s ambassadør i Danmark Laurie S. Fulton og Grev Ingolf. (Foto: CLAUS FISKER/Scanpix 2011)

Nu får de udsendte soldater deres eget monument i Mindeparken.

42.000 DHL-løbere har lavet deres egen eksercits i Mindeparken. Næste uge finder en mere højtidelig eksercits sted, når parkens nye mindesten for udstationerede danskere i fredsbevarende styrker afsløres.

Annonce
I modsat ende af Mindeparken, hvor det store monument over 4140 faldne fra første verdenskrig står, placeres mindestenen for de udsendte danske. Fotomontage

»Det er kulminationen på flere års arbejde. Monumentet skal både ære og hylde de mange danskere, der har været og er udstationeret i verdens brændpunkter. Danmark har gennem tiden haft rigtig mange borgere, der har været udstationeret som del af de internationale fredsbevarende styrker,« siger Sven-Erik Bolt Magnussen, der er formand for Dronningens Livregiments Soldaterforening Aarhus og Omegn og initiativtager til naturstenen.

Det 2,20 meter høje monument skal stå ved indgangen til Mindeparken. Det afsløres onsdag 5. september klokken 10.30 - netop på den officielle dag og flagdag for udsendte danske soldater.

»De faldne danske soldater har allerede et monument på Kastellet. Men alle udsendte, som i årenes løb har været udstationeret og er vendt sikkert hjem igen, fortjener et monument, og at vi ærer dem. Det er det vi nu har fået mulighed for i Mindeparken,« siger Svend-Erik Bolt Magnussen.

På dagen vil borgmester Jacob Bundsgaard (S) holde åbningstale. Marinehjemmeværnets musikkorps spiller, og en tattoo-opvisning fra hjemmeværnets eksercitskommando Jylland kan også opleves.

Selve afsløringen af stenen vil grev Ingolf og grevinde Sussie stå for. Efterfølgende vil der være en reception for inviterede i restauranten på Jydsk Væddeløbsbane.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Bundsgaard: Jeg ser flere fordele ved at afskaffe rådmandsstyret

Annonce