Annonce
Aarhus

Mindre støj og ingen udledning af CO2: Splinternye el-busser er på gaden i Aarhus

Aarhus nye el-busser kan opleves på alle ruter med mange passagerer. Foto: Midttrafik
Fremover bliver den kollektive trafik i Aarhus mere klimavenlig, når 29 nye el-ledbusser bliver en del af bybilledet.

AARHUS: Byrådet i Aarhus Kommune har besluttet, at alle bybusser i almindelig drift skal være CO2-neutrale i 2027. For at nå det mål, kræver det en større omlægning af busdriften fra diesel til el. Aarhus sender med 29 helt nye el-busser i løbet af foråret 2021 et tilsvarende antal dieselbusser på pension, og tager med det indkøb et stor skridt i retning af en langt grønnere busdrift.

De åbenbare gevinster ved el-busserne er mindre støj og ingen udledning af CO2. Allerede i dag nyder Aarhus godt af fire el-busser på linje 13, og forventningen er, at de i alt 33 el-busser sammenlagt vil betyde en årlig CO2-besparelse på cirka 2.500 ton.

- Vi kan ikke længere bare tale om bæredygtige løsninger, men skal gå forrest, tage ansvar og handle i forhold til den klimaudfordring, vi står overfor. Aarhus har en ambition om at være forrest i den grønne omstilling. Derfor er vores nye el-busser bogstaveligt talt et helt naturligt skridt i den rigtige retning – der samtidig betaler sig i form af klimagevinst og mindre partikelforurening og støj i den centrale del af Aarhus, forklarer borgmester Jacob Bundsgaard (S).

Annonce

Fyrtårn for grøn omstilling

Aarhus blev i 2020 udnævnt som fyrtårn for grøn omstilling af kollektiv trafik i forbindelse med indgåelse af en klimasamarbejdsaftale med regeringen. Med en eldreven letbane og 33 el-busser er Aarhus godt i gang med den grønne omstilling.

- Der er fremdrift i den grønne omstilling af kollektiv trafik. Det er vi glade for - både på miljøets og kundernes vegne. Som trafikselskab er det en fornøjelse at tilbyde kunderne transportmidler, der både er klimavenlige, har høj tilgængelighed og høj komfort, siger bestyrelsesformand i Midttrafik Claus Wistoft.

29 nye el-busser

  • Busserne er af mærket Volvo.
  • Busserne vil blive opladet om natten på et af AarBus’ busanlæg. I løbet af dagen vil natopladningen blive suppleret af endnu en opladning under et kørselsophold på anlægget.
  • Busserne kører 100 procent på el. På dage med lave temperaturer er der mulighed for at opvarme busserne med et kombifyr.
  • Busserne har 57 faste siddepladser, 2 klapsæder og 67 ståpladser.
  • Busserne er meget støjsvage og udleder ikke røg og partikler med udstødningen.
  • Busserne har god tilgængelighed med lav indstigning og stort flexareal.
  • Kunderne kan oplade telefoner og tablets gratis via USB-stik ved alle sæder.
  • Årlig CO2-besparelse: cirka 2.200 ton.

Ankomsten af de nye el-ledbusser blev tirsdag markeret ved et arrangement ved busselskabet AarBus’ garageanlæg i Tilst - blandt andet med deltagelse af rådmand Bünyamin Simsek (V).

- Transportdelen er en stor udfordring i vores arbejde for, at Aarhus skal være CO2-neutral i 2030. Derfor glæder jeg mig over, at vi nu indsætter de 29 el-ledbusser, da de er et markant skridt i den rigtige retning mod, at den kollektive trafik bliver grøn og klimavenlig, sagde rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V) i forbindelse med arrangementet.

Rådmand Bünyamin Simsek satte bogstaveligt talt strøm til el-busserne i forbindelse med markeringen. Foto: Midttrafik

De nye el-busser er ledbusser af modellen Volvo 7900 Electric Articulated. Busserne er 18,6 meter lange, hvilket er 0,6 meter længere end de ledbusser, kunderne kender fra i dag.

Annonce

Lader om natten

Mens de fire busser, der kører på linje 13, lader op ved endestationen i Frydenlund, så 'tanker' de 29 nye el-busser strøm om natten via ladestandere på busanlæggene.

El-ledbusserne kører ingen fast rute, men vil blive indsat på afgange med mange passagerer.

Alle århusianske bybusser i almindelig drift skal være CO2-neutrale i 2027, mens de resterende cirka 30 reservebusser følger inden 2030. Busselskabet AarBus står selv for udbuddene af de cirka 180 bybusser - cirka 150 kontraktbusser og 30 reservebusser, der løbende skal udskiftes efterhånden, når de bliver cirka 12 år gamle.

Aarhus nye el-busser lader op på AarBus' busanlæg. Foto: Midttrafik
Annonce
Kultur For abonnenter

Anders var ramt af angst og alkohol: - Men jeg opdagede, at jeg kunne løbe fra det hele

Danmark

Lørdagens coronatal: 749 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

AGF bekræfter: Ung svensk back får fem år i Aarhus

Aarhus For abonnenter

Endelig var der ro på Aarhus Ø: Men så skar kommunen ned på vagtordningen

Sport

En spændende søndag i Tokyo: Det største århusianske guldhåb åbner sin konkurrence

Alarm 112

To skoleelever overfaldet på sidste skoledag: Fire afgangselever bortvist på stedet

Sport For abonnenter

Stiftens bud: Så mange medaljer får århusianerne med hjem fra OL

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Navne

70 år: Stephensen blev prisbelønnet dokumentarist og filmmand

Aarhus

Buschauffør sagde op på grund af billetsnyderi: - Halvdelen betaler ikke for turen

Danmark

Linda er en af de irriterende pårørende: Datter på 70 insisterer på at blive hørt om sin mors behandling

Aarhus

Lørdagens coronatal for Østjylland: Det ser ud til at gå den  rigtige vej

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: En fransk turistfælde midt i Aarhus

Sport

Aarhus-svømmer diskvalificeret: Danskere svømmere er langt fra OL-semifinaler

Annonce