Annonce
Udland

Mindst 40 soldater i Yemen er dræbt i missilangreb

Stringer/Reuters
Ifølge saudiarabisk tv-station blev angreb mod militærlejr udført, mens soldaterne var til bøn i moské.

Et missilangreb mod en militærlejr i Yemen lørdag har dræbt mellem 40 og 60 regeringssoldater.

Sikkerhedskilder i Yemen oplyser ifølge nyhedsbureauet dpa, at 40 soldater er dræbt. Saudi-Arabiens statslige tv-station sætter ifølge nyhedsbureauet dødstallet til 60 soldater.

Omkring et halvt hundrede soldater er ifølge det saudiarabiske medie desuden kommet til skade i angrebet. Militærlejren ligger nær byen Marib i den østlige del af Yemen.

Kilder oplyser til tv-stationen, at angrebet blev udført, mens soldaterne var til bøn i lejrens moské.

Ifølge kilderne blev angrebet udført af houthi-oprørere, der menes at være støttet af Iran.

Oplysningen er ikke bekræftet, og houthierne har ikke taget skylden for angrebet.

Siden 2014 har den shiamuslimske houthi-bevægelse kæmpet om magten i Yemen med landets regering, som støttes af en koalition ledet af Saudi-Arabien.

Lørdagens angreb kommer samtidig med, at regeringssoldater i Yemen har indledt en offensiv med støtte fra koalitionen mod houthi-oprørere nær hovedstaden Sanaa, som kontrolleres af oprørerne.

De stridende parter har også åbnet en anden front i den fem år lange konflikt - et slag mellem nye og gamle pengesedler, som kan skabe yderligere kaos i det krigshærgede land, beretter Reuters lørdag.

Houthi-bevægelsen har fra og med denne weekend forbudt brugen af nye pengesedler, som er udstedt af Yemens internationalt anerkendte regering, der er baseret i den sydlige havneby Aden.

Det er også forbudt at være i besiddelse af de nye pengesedler i de områder, som kontrolleres af houthier.

Houthierne forlanger, at folk kun bruger de gamle pengesedler. Bevægelsen begrunder forbuddet med, at det er et værn mod inflation, og beskylder regeringen i Aden for at lade seddelpressen køre for fuld kraft.

Regeringen har betegnet forbuddet som "økonomisk vandalisme", mens befolkningen "som altid er efterladt i krydsilden", skriver Reuters.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce