Annonce
Aarhus

Mini-rundspørge på gaden: Skal midtbyen være mere bilfri?

AARHUS: Hvad vil du sige til at en større del af Aarhus centrum bliver bilfri? Sådan spurgte vi tilfældigt valgte borgere, vi mødte i Latinerkvarteret.

Karina Stistrup, 43 år, Risskov:- Jeg synes, det er en god idé, men der bliver nødt til at være p-muligheder andre steder, så også folk fra forstæderne kan komme ind til byen og parkere her.- I forhold til miljøet, synes jeg det er rigtig fint, og det ville også være hyggeligt, at gå rundt her i kvarteret. Jeg tænker også, at det kunne gøre noget godt for butikkerne.Foto: Søren Willumsen
Julie Høg, 25 år, Aarhus, og Signe Marie Hansen (th.) , 26 år, Aarhus:- Det er en dejlig idé. Det har jeg altid tænkt som cafébesøgende, at det er en gene, at der kører biler forbi, siger Signe Marie Hansen.- Jeg synes også, at det er uhygiejnisk med bilos, når man sidder og spiser. Det er selvfølgelig træls for folk, som bor i området, men ellers fin idé, siger Julie Høg.Foto: Søren Willumsen
Klaus Wøhlk, 65 år, Aarhus N., indehaver af den økologiske købmand Ganefryd:- Det går jeg ind for. Det giver mulighed for at bruge gaden til bevægelse, hvor man ikke bliver hæmmet af biler. Gaden kan blive brugt af folk, uden at der er begrænsninger. Det er selvfølgelig en ulempe, hvis folk skal handle stort og derfor må slæbe varerne, men de fleste af mine kunder kommer på cykel. Til gengæld kan man skabe mere liv, fordi folk kan opholde sig i gaderne og lege lidt mere.Foto: Søren Willumsen
Siban Ahmed, 33 år, Højbjerg, indehaver af Aarhus Barber i Borggade.- Det er en rigtig dårlig idé. Jeg har haft forretning her i fem år og kan se, at vi er afhængige af p-pladser. Hvis ikke der er p-pladser her, bliver folk forsinkede. Hen ad Graven kunne det måske være fint nok med en bilfri gade, men ikke her i Borggade, hvor flere p-pladser allerede er blevet inddraget til cykelparkering og træer. Det burde være sådan, at når man lavede et stort byggeri i Aarhus, så skulle der laves p-kælder, så er var flere pladser. Hvis man gør byen bilfri, så stikker folk af fra byen. Så gider de ikke mere og kører bare et andet sted hen.Foto: Søren Willumsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Coronavirus

Rejsevejledninger bliver lempet - men ferierejser frarådes

Aarhus For abonnenter

Prisen er 1,4 millioner kroner per meter: Kommer du til at betale regningen for en Marselistunnel?

Annonce