Annonce
Aarhus

Minister: Aarhus har brug for letbane i fuld skala

Transportministeren arbejder fortsat på at finde penge til letbanen. Men han vil ikke forholde sig til det regnestykke, Aarhus har lavet, der viser stor skævhed i statstilskuddene.

Transportminister Magnus Heunicke (S) arbejder fortsat på at finde en politisk løsning i Folketinget for at dække statens andel af overskridelsen på 600-700 mio. kr. på første etape af Aarhus Letbane.

Ministeren vil til gengæld ikke forholde sig til det centrale regnestykke, der viser, at staten har afsat langt færre penge per kilometer letbane i Aarhus end i Odense og København.

Rådmanden for Teknik og Miljø, Kristian Würtz (S), har tidligere over Folketingets partier fremlagt et regnestykke, som ses på søjlerne ved denne artikel. De viser, at Odense får 79 mio. kr. per kilometer letbane, København 67 mio. kr., mens Aarhus kun får 45 mio. kr. per km.

Annonce

Regnestykket stiller et alvorligt spørgsmålstegn ved, om Folketingets partier behandler alle tre kommuner lige og tager højde for, at Aarhus har en række udviklingsudgifter til letbanen, som de andre kommuner kan profitere af.

På den baggrund har Århus Stiftstidende 23. maj skriftligt spurgt ministeren om følgende:

Er talsammenligningen fra Aarhus Kommune korrekt set fra ministeriets side? Anerkender ministeriet forskellen i tilskud udregnet på baggrund af kilometer letbane?

Netop dette spørgsmål er helt centralt, bekræfter Venstres leder i Aarhus, rådmand Bünyamin Simsek (V):

»Det er noget rod, at man ikke er enige om tallene. Parterne må sætte sig sammen og finde ud af dem. Jeg får jo kastet i hovedet af mine kolleger på Christiansborg, at Aarhus får procentuelt lige så meget som Odense, og de kan ikke forstå talsammenligningen fra Aarhus. Det er ufatteligt, at man ikke kan blive enige om et så simpelt spørgsmål om fakta,« siger Bünyamin Simsek.

Så tilbage til ministeren, der tilsyneladende heller ikke havde let ved at svare på avisens spørgsmål. Det tog i hvert fald ti dage at sende et svar, som lyder:

»Jeg mener, at det er fornuftigt, at staten giver 47 procent til Aarhus Letbane, ligesom vi giver 47 procent til Odense Letbane men dog kun 40 procent til letbanen på Ring 3 i Storkøbenhavn,« indleder transportministeren og kommer så til det egentlige svar:

»Jeg har ikke fået fremlagt tal og forudsætninger bag den udregning om støtte pr. km. letbane, som der refereres til - kun resultatet. Jeg vil dog gerne sige, at jeg i forhold til det konkrete projekt er mere optaget af, om vi kan finde nogle penge og få problemet løst, end jeg er af at diskutere alle mulige forskellige regnestykker.«

Efter ti dages overvejelse viger transportministeren altså udenom at svare konkret på, om han anerkender udregningen fra Aarhus.

Magnus Heunicke understreger dog, at han fortsat vil arbejde hårdt for at sikre, at letbanen kan komme i gang i sin fulde skala - uden nedbarberinger:

»Jeg vil gerne slå fast, at projektet er vigtigt for Østjylland, og dermed også for hele Danmark. Vi kan se, at det er løbet af sporet rent økonomisk, og derfor er der brug for at rydde op. Jeg har selv været i Aarhus for at få alle regningerne på bordet, og nu kender vi omfanget af ekstraregningen. Min vurdering er, at det vil være vanskeligt at skære dele af projektet fra, da det vil kræve tilpasninger, og gå ud over den sammenhængende letbane og kun give kortsigtede gevinster. Jeg vil derfor arbejde på at finde en løsning, hvor vi finder den ekstra finansiering, der nødvendig, for at projektet kan realiseres,« udtaler transportministeren.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

Debat

Vores by bliver fattig uden almene boliger: Der er plads til flere

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Ministerium vil sælge bolig i New York på 353 kvadratmeter

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

AGF For abonnenter

Stiften har været AGF-karaktererne igennem: Her er årets spiller, forårets profil og sæsonens bedste kamp i den rædderlige sæson

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

Annonce