Annonce
Indland

Minister bakker op om kommune i tilspidset vejstrid

Martin Lund Madsen spærrede vejen, efter han i Højesteret fik medhold i, at vejen var ulovlig. Arkivfoto: Steen Rasmussen.

Vejen Kommune får opbakning fra transportminister Ole Birk Olesen (LA) i sagen om Skovgårdsvej, som storbonden Martin Lund Madsen spærrede i oktober. Ministeren ser ikke andre muligheder, end at kommunen lovliggør vejen med en ny ekspropriation, efter den oprindelige er blevet erklæret ugyldig. Martin Lund Madsen tager ministerens udmelding med sindsro.

Skovgårdsvej: Det har ikke skortet på kritik af Vejen Kommune i den omstridte sag om Skovgårdsvej. Flere Venstre-folk og også Dansk Folkeparti har kritiseret kommunen for at igangsætte en ny ekspropriation af Skovgårdsvej, efter at Højesteret gav landmand Martin Lund Madsen medhold i, at vejen er ulovlig. Transportminister Ole Birk Olesen (LA) udtrykte således i folketingssalen onsdag opbakning til kommunens beslutning om at igangsætte en ny ekspropriation.

-Jeg synes ikke sagen er grotesk. Sagen har været uheldig. Men først og fremmest må man sige, at det står kommunen frit for at indlede en ekspropriationssag, lød det fra Ole Birk Olesen, efter at Dansk Folkepartis retsordfører, Peter Kofod Poulsen, havde bedt ham om at forholde sig til sagen.

Martin Lund Madsen spærrede 22. oktober vejen, fordi han i Højesteret har fået medhold i, at ekspropriationen af en del af hans jord til vejen er ulovlig. Ekspropriationen var nemlig sket med hjemmel i elektrificeringsloven i stedet for vejloven. Vejen Kommune har nu valgt at igangsætte en ny ekspropriationsproces, og det har fået landmanden til at rejse kraftig kritik af kommunen og borgmester Egon Fræhr (V) og har fået ham til at stævne både kommunen og Banedanmark.

Annonce

Sagen kort


  • Vejen Kommune indgik i 2013 en samarbejdsaftale med Banedanmark om opgradering af bro- og vejsystemet omkring banen i forbindelse med gennemførelse af elektrificering af jernbanen mellem Kolding og Esbjerg. Trafikministeriet gav grønt lys til projektet og vurderede, at ekspropriation kunne foretages med hjemmel i elektrificeringsloven.
  • Det var Martin Lund Madsen og hans advokater ikke enige i. De stævnede Banedanmark og mente, at der var tale om en ulovlig ekspropriation.
  • I 2015 fik han medhold i Byretten. Sagen blev anket til Landsretten, hvor Banedanmark fik medhold. I september endte sagen i Højesteret, som gav Martin Lund Madsen ret i påstanden om ulovlig ekspropriation.
  • Vejen Byråd har besluttet at sætte gang i en proces for at lovliggøre projektet. Byrådet har igangsat en ny ekspropriation - denne gang efter vejloven.
  • Det har fået Martin Lund Madsen til at spærre vejen.

Alternativet er værre

Kommunens ageren har mødt kritik fra flere sider. Blandt andet fra Egon Fræhs egne partifæller i Folketinget Søren Gade (V) og retsordfører Preben Bang Henriksen (V) og altså Dansk Folkepartis retsordfører Peter Kofod Poulsen, der kalder sagen grotesk. Men Ole Birk Olesen kan ikke se, hvordan kommunen kan gøre andet end at forsøge at lovliggøre vejen via en ny ekspropriation.

- Havde man i stedet benytte vejloven, som kommunen nu vil gøre, havde der ikke været nogen som helst problemer med eksproprieringen. Og alternativet er, at den nyanlagte vej bliver revet op med tab af de millioner, der er blevet brugt af skatteyderne i Vejen Kommune for at anlægge vejen, til følge, siger han.

Peter Kofod Poulsen er overrasket over, at Ole Birk Olesen bakker op om kommunens forsøg på at lovliggøre vejen. Han mener, at kommunen enten bør indgå et forlig med Martin Lund Madsen eller alternativt rive vejen op. Også selvom det vil koste Vejen Kommune millioner af skattekroner.

- Det er den løsning, jeg ser. Sådan er det bare. Når en borger vinder, har en borger vundet, siger han.

Rolig landmand

Martin Lund Madsen selv tager ikke opbakningen til Vejen Kommune fra ministeren så tungt.

- Det er jeg rolig over for. Jeg er tryg ved, at vi kører en retsag om fjernelse af vejen i Esbjerg. Den tror jeg, vi vinder. Og der er slet ikke grundlag for at anlægge den vej. Så vi kører sagen til ende, siger han.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Østjylland

Trods forsinkelser og aflysninger: Friske tal viser stor stigning i letbanens passagertal

Blog

Er du agil nok til fremtiden?

Er du parat til fremtiden med en kampklar hjerne og følelsesmæssig agilitet? Hvis du ikke aner, hvad agil betyder, så læs med, for det er ordet, som du skal flashe i din jobansøgning og til mus-samtaler i øjeblikket. Agil er ifølge ordnet.dk afledt af at agere og betyder, at man kan agere hurtigt, let og smidigt i sine bevægelser. Mest forbinder jeg agil med hundetræning, men af for mig ubegribelige veje er det blevet oversat til, at man kan ”navigere i uvished, handle passende under pres, tage kalkulerede risici i ukendte territorier, innovere og skabe en stabil fremdrift i høj sø”, som det står på en hjemmeside, hos en af de mange konsulenter, der tilbyder at give dig en kampklar hjerne, emotionel agilitet og agil lederkompetence. Her kunne en og anden jo nok føle sig koblet af fra start. Det kan man måske også i Landbrugsstyrelsens stillingsopslag, hvor man søger en ny medarbejder i form af en agil coach og anvender ordet ”agil” 26 gange i annoncen, hvis jeg har talt rigtigt. Som så mange andre stedet rulles det agile koncept nu ud for fuld skrue, også på offentlige arbejdspladser. Det består af en række sikkert gode og brugbare metoder, der kræver mere indsigt end jeg har, men det er ifølge stillingsannoncen noget med Daily Stand-ups og en række agile ceremonier, hvilket lyder lige vel ”loge-agtigt” for mig. Indtil for nylig var det disruption, der blæste ind over det ganske land. Enhver arbejdsplads stod med risiko for at blive disruptet eller på mere lavdansk forstyrret af ”nogen”, der på grund af den globale digitale motorvej kunne udføre jobbet hurtigere, billigere og med mere individuelle services. Til konferencer gjorde forretningsfolk sig klar til kamp, når det lød fra talerstolen, at mange vil blive overflødiggjort i løbet af de næste 5-10 år. Så er der brug for disruption-eksperter, hvis ikke angstens sved skal få overtaget. Det med disruption er ved at være overstået. Altså ikke konkurrencen, men som de fleste hotte ord kan management konsulenter kun leve af dem i få sæsoner. Som fremtidsforsker lever jeg også som konsulent, og jo mere forvirring og rav i gaden nye ord kan skabe, desto bedre for mig. Når det regner på præsten, drypper det også i min biks. For som fremtidsforsker har man fokus på at vende skråen og vurdere nye ord og tendenser, og det er der heldigvis i tiltagende grad brug for. Jo mere man forstår de vigtigste megatrends og krydspresset imellem dem, jo større er chancen for ikke at blive grebet af panik og angst, også når de nye hektiske buzzword opstår. Hvad er så det næste? Det er forhåbentlig ordet ”nænsomhed” og det er ikke så blødt, som det lyder. For måske er nænsomhed den nye effektivitet? Mange af de frække ord kan hurtigt slå en hjem i utilstrækkelighedsludo, for hvem evner eller orker i virkeligheden at besidde evige kampklare agile hjerner og hjerter? I fremtiden skal vi – bedste bud – leve af innovation og udvikling blandt andet i forhold til den grønne opstilling. Derfor skal alle byde ind med sine kompetencer og betragtninger, for den gode ide respekterer ikke ledelseslag. Det kan snildt være Lise i omstillingen, der opfatter et signal fra en kunde, der kan give anledning til en bedre service fremover. En sådan åben innovation kræver, at alle tør komme med deres ideer og ikke er så stresslammede, at kreative tanker er gået i baglås. Måske skal vi i fremtiden være mere nænsomme med hinanden, ikke grine af fjollede ideer og fejl eller dømme hinanden ikke agile, bare fordi man insisterer på at nyde sin traditionelle madpakke i sine ikke-agile sutsko.

Aarhus

SF og AL vil indføre betalingsring for bilister i Aarhus: - Vi bliver nødt til at bruge både pisk og gulerod

Annonce