Annonce
Aarhus

Minister bakker fortsat op: Nye jernbaner i Østjylland er stadig i live

Solbjerg-borgerne kan stadig få en jernbaneforbindelse gennem byen. Transportminister Benny Engelbrecht er stadig varm på ideen om to nye højhastighedsbaner i Østjylland. Banedanmark har dog peget på en linjeføring øst om Solbjerg. Illustration: Banedanmark
Transportminister Benny Engelbrecht kalder en ny højhastighedsbane mellem Hasselager og Hovedgård for et 'vigtigt element' i kampen for hurtigere tog mellem de største danske byer.

AARHUS/ØSTJYLLAND: Planerne om to nye østjyske jernbaneforbindelser anlagt til højhastighedstog lever stadig i bedste velgående hos transportminister Benny Engelbrecht (S).

Det fremgår af et svar via mail, som Århus Stiftstidende har modtaget fra transportministeren.

- Regeringen bakker fortsat op om målsætningerne i Togfonden DK, herunder målsætningen om hurtigere tog imellem de største danske byer. I det lys er en ny bane mellem Hovedgård og Hasselager et vigtigt element, som vil indgå i de kommende drøftelser af en langsigtet infrastrukturplan, skriver transportministeren.

I slutningen af januar fastslog Benny Engelbrecht ligeledes, at der også stadig er opbakning til en ny jernbaneforbindelse enten under eller over Vejle Fjord. Det skete, efter at to folketingsmedlemmer fra Venstre havde skabt tvivl om, hvorvidt det er miljømæssigt forsvarligt at bygge en jernbaneforbindelse over Vejle Fjord.

- Jernbanen har potentiale til at levere et større bidrag til at løse trængselsudfordringerne, hvis man satser på jernbanens iboende styrke - nemlig at transportere mange mennesker hurtigt enten mellem de større byer eller i tætbebyggede områder. De målsætninger, som er i Togfonden om at sikre en mere stabil drift og hurtigere transport mellem landsdelene, er derfor fortsat vigtige, og i det lys er en forbindelse over eller under Vejle Fjord fortsat et vigtigt element, som vil indgå i de kommende drøftelser af en langsigtet infrastrukturplan, lød transportministerens svar til Vejle Amts Folkeblad.

Aarhus-Silkeborg bane lever endnu

Både Hasselager-Hovedgård banen via Solbjerg og en ny jernbaneforbindelse på tværs af Vejle Fjord var en del af forliget for Togfonden tilbage i 2014. Planen havde blandt andet til formål at skaffe hurtigere forbindelser mellem de store danske byer og ville betyde, at turen fra Aarhus til København kunne klares på to timer, mens turen Aarhus-Odense og Aarhus-Aalborg hver kunne tilbagelægges på en time. Togfonden ville ligeledes skabe mere kapacitet på den nuværende jernbane ned gennem Østjylland.

I Togfonden indgår også en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg via Galten - en bane der, hvis den bliver anlagt, kan få stationer i Åby, Brabrand, Harlev, Skovby, Galten og Låsby. Den bane er heller ikke taget af bordet, forklarer Benny Engelbrecht.

- En ny jernbane Silkeborg-Galten-Aarhus er også et interessant projekt, som er forundersøgt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Næste skridt vil være at afsætte midler til en VVM-undersøgelse, men det vil også afhænge af, hvad Folketinget prioriterer i den kommende infrastrukturplan.

Annonce

Flertallet er tilbage

Det var den daværende S-SF-R regering, der sammen med Enhedslisten og Dansk Folkeparti stod bag forliget om Togfonden. Selv om både Venstre og Konservative i forbindelse med tidligere forlig i Folketinget bakkede op om ideen bag timeplanen mellem de store danske byer, var de to partier ikke en del af Togfond-forliget. Så da Dansk Folkeparti i foråret 2019 opsagde forliget, var flertallet væk, og der opstod igen tvivl om Togfondens projekter.

Seneste folketingsvalg gav dog et solidt flertal til de resterende partier bag Togfonden. Regeringen har dog meldt ud, at man ønsker et bredt forlig på området for på den måde at sikre holdbarheden af forliget. Hvornår de kommende drøftelser af en langsigtet infrastrukturplan finder sted, står stadig ikke klart.

Regeringen har dog bebudet, at man vil have en klimalov på plads før der kan forhandles om en infrastrukturplan.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Vibeke ville bare bruge MitID: Så dukkede Mortens fortrolige oplysninger pludselig frem

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus For abonnenter

Klubhus på Tangkrogen har været tre år undervejs: Forening har millionerne klar, men byggetilladelsen trækker ud

Byudvikling For abonnenter

Træt torv skal friskes op: Mere grønt, røde bænke og granitbelægning - men der skal fortsat være plads til de 'skæve eksistenser'

Sport

Skanderborg Aarhus-spiller overvejer karrieren efter problemfyldt sæson

Østjylland

Søndag aften begynder en måneds vejarbejde på motorvejen mellem Randers og Aarhus: Her er planerne for trafikken

Minister til udkanten: Hvis I vil have en legeplads, skal I levere vindmøller og solceller

Aarhus

Nyt gulvtæppe på rådhuset: Aarhus Kommune kan spare millioner ved at vælge nyt tæppe fra lokalt firma

Byudvikling For abonnenter

Molslinjen er væk og tilbage står et mærkeligt tårn: Hvad er det? Og får det lov at overleve, når Aarhus Ø kommer buldrende?

Debat

Boringsnære beskyttelsesområder har konsekvenser: Vi ønsker en korrekt beregnet erstatning, så vi kan komme videre

Byens Bedste

Kom med dit bud: Hvem skal være med i Byens Bedste?

Jørgen Olsen efter brors kræftsygdom: Den gamle cirkushest i mig skal videre

Aarhus

DSB afprøver nyt venteområde: - Der var mangel på ventepladser

AGF For abonnenter

Analyse: AGF sluttede ét sølle point over nedrykningsstregen, og derfor venter der et stort arbejde i sommerens transfervindue

Alarm 112

Stjal parfume i Magasin lørdag - søndag blev de udvist af Danmark i seks år

Annonce