Annonce
Indland

Minister: - Det skal være slut med snobberi om uddannelser

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) og regeringen vil tænde elevernes drømme om faglige uddannelser med en stribe nye værktøjer, som ruster lærerne i folkeskolen til en mere bred vejledning af de unge. Arkivfoto: Birgitte Carol Heiberg

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) og regeringen vil klæde lærerne i folkeskolen på til at guide eleverne over i de erhvervsfaglige uddannelser - det skal være slut med uddannelsessnobberiet, og så skal erhvervsskolerne måles, fastlår ministeren.

Uddannelse: Undervisningsminister Merete Riisager (LA) og regeringen indleder torsdag i næste uge det afgørende slag mod det, ministeren betegner som uddannelsessnobberiet i Danmark, hvor gymnasier og universiteter står højere i anseelse end de erhvervsfaglige uddannelser.

En målrettet indsats for elever og ikke mindst værktøjer til lærerne i folkeskolens ældste klasser skal sende flere unge ud i erhvervsfaglige uddannelser og den teoretiske overbygning EUX, som kombinerer håndværk med en gymnasial uddannelse.

- Vi skal afskaffe uddannelsessnobberiet. Vi har haft en periode, hvor de ældste klasser i folkeskolen har været nærmest klinisk renset for den danske håndværkstradition og det praksisfaglige. Men dansk design og ny nordisk mad er også skabt af folk med en praktisk, håndværksfaglig uddannelse, og håndværks- og designtraditionen har betydning for bundlinje og æstetik. Folkeskolen skal spille en meget mere aktiv rolle for at præsentere eleverne for de faglige uddannelser, og det skal ske på en mere integreret måde end i dag, siger Merete Riisager i et interview med avisen Danmark.

Annonce

Opdaterede undervisere

Regeringens udspil skal øge søgningen til og kvaliteten på erhvervsuddannelserne og kommer i forbindelse med Disruptionrådets sidste møde. Lærerne i folkeskolen kommer til at spille en vigtig rolle med at skabe et fagligt miljø, som gør erhvervsuddannelser håndgribelige og interessante.

- Vi skal hjælpe lærerne meget mere, end vi gør i dag og anerkende de unges interesse. De skal blive mødt i skolen, hvis de er optaget af, hvordan en vandlås virker, siger Merete Riisager.

Med pakken får lærerne ifølge Merete Riisager en række konkrete værktøjer til hverdagen, og indsatsen er i sagens natur national.

- Over de kommende år skal vi understøtte lærerne i deres arbejde med at integrere det praksisfaglige og vejledningen af eleverne. I dag er det umuligt for en lærer at have et opdateret billede af, hvad en maskintekniker laver, og hvilke rammer og vilkår en social- og sundhedshjælper har nu til dags, siger Merete Riisager.

Adgangskrav til gymnasiet

I dag søger tre ud af fire unge i gymnasiet efter folkeskolen, mens det danske samfund kommer til at mangle 70.000 faglærte i 2025 ifølge analyser. Et bredt flertal i Folketinget vedtog i juni at styrke de praktiske og musiske fag i folkeskolens ældste klasser, så fagene bliver obligatoriske og slutter med en prøve. Ifølge Merete Riisager er forliget en første byggesten i forhold til regeringens udspil i næste uge.

- Vi skal fortælle de unge, at der er forskellige uddannelsesveje. I hver gymnasieklasse sidder en håndfuld unge, som aldrig kommer til at bruge deres studenterhue, konstaterer Merete Riisager.

- Reformen af erhvervsuddannelserne fra 2013 har ikke trukket flere unge til erhvervsuddannelserne, og frafaldet er stadig næsten 50 procent - hvad gik galt?

- Det er problematisk, at vi ikke også indførte et adgangskrav til gymnasierne, da vi lavede ét til erhvervsuddannelserne. Men det kommer til næste år, siger ministeren.

- Du vil klæde lærerne på til at vejlede. Men erhvervsuddannelserne har tabt prestige i den offentlige debat, og de unge træffer også deres uddannelse ud fra, hvad far og mor siger over aftensmaden. Hvordan vil du hæve erhvervsskolernes prestige?

- Økonomien kommer, når vi fremlægger udspillet. Ressourcer er en faktor, men gør det ikke alene. Det handler også om forventninger og rammer. EUX har været med til at trække prestige til erhvervsuddannelserne, men mange kender ikke EUX, og den struktur skal støttes, siger Merete Riisager.

En diskokugle er ikke nok

- Erhvervsuddannelserne taber stadig næsten halvdelen af de unge nu fem år efter reformen, hvor meget måler I skolerne på frafald?

- Ikke nok. Vi skal se nøjere på, hvordan skolerne klarer deres opgaver og sætte højere forventninger til dem. Vi kommer til at arbejde med ungekulturen, så erhvervsskolerne matcher gymnasierne og skaber et attraktivt miljø. Nogle er gode til at skabe en identitetsbærende kultur, men det er ikke nok at leje en diskokugle, siger ministeren.

Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Det sorte hul

Der var kun gået et kvarter før August mistede tålmodigheden: “Jeg prøver lige at genstarte, far. Så kan det være at der er en opdatering.” “Det er stadig det samme - jeg røg bare direkte ind - jeg kom ikke engang ind i lobbyen,” råbte August inde fra værelset. Han kom langsomt ind i stuen igen: “Far, tror du der er sket noget?”. For første gang siden det store brag, fjernede jeg blikket fra stuens TV. “Nææh, det tror jeg ikke,” sagde jeg langsomt, men jeg følte mig ikke helt sikker. “Kan du ikke prøve at søge på det?” spurgte August videre. August er 11 år, og lever stadig i internettets sandkasse. Det vil sige primært i YouTube og lidt billedsøgninger på Google i ny og næ. Og selvom medier som Facebook, Instagram og Twitter endnu ikke er hans hverdag, så er han længe bekendt med at alt det man ikke ved, ikke har og ikke kan - det “søger man på.” “Jo, lad os prøve at se,” sagde jeg. August stillede sig ved min side. Som han stod der ved siden af mig i stolen, var vi nærmest lige høje. Han lagde sin ene arm om nakken på mig, så han kunne få sit hoved helt tæt på mit. Synkront kiggede vi ned på iPhonen i mine hænder. “Vi starter på Twitter," sagde jeg med højtidelig stemme. Nærmest som om jeg i bedste Sherlock Holmes-stil havde bebudet hvor jeg mente vi kunne finde morderen. “Hvis nogen ved noget, om noget der sker lige nu, så er det på Twitter!” fortsatte jeg med samme “nu skal far lige fixe det”-højtidelighed i stemmen. Til min store overraskelse - og til Augusts store ærgrelse - viste det sig, at der ikke var noget at finde på Twitter. I hvert fald ikke noget vi ikke allerede selv vidste. I stedet tegnede sig et omrids af, at det, vi var vidner til, var noget ganske særligt. 10 minutter senere havde jeg været mine “usual suspects” af nyhedskanaler og websites igennem. Jeg drejede langsomt hovedet og så på August. “Alt er væk” sagde jeg i en blanding af oprigtig forundring og betagelse. “Deres website er væk, deres YouTube-videoer er væk, deres Instagram-billeder er væk og deres 15.000 post på Twitter er væk. Alt er simpelthen væk.” Den sidste sætning mumlede jeg mest for mig selv, for lige at smage på, hvad det var jeg havde erfaret på min rundtur rundt i cyberspace. “Det eneste der er, er det samme sorte hul, som vi ser på vores skærme," fortsatte jeg og så begejstret på August. August delte på ingen måde min faglige-nørde-begejstring over det digitale-event-marketing-gimmic mesterværk, jeg netop var ved at forstå omfanget af. “Kommer Fortnite så aldrig tilbage?” spurgte August med slet skjult frygt i stemmen. “Jeg ved det ikke” - sagde jeg og skjulte et smil på læben. Cirka 39 timer og 56 minutter senere (men hvem tæller) ringede min telefon. Det var et FaceTime-opkald fra August. Jeg var på kontoret et par timer, og han havde fået lov til blive hjemme. Halvvejs gennem min “Hej August”-sætning, afbrød han mig. “Far, nu sker det," nærmest hviskede han, mens han skiftede kamera-input så jeg ikke længere kunne se August, men i stedet kunne se det han så. På skærmen kunne jeg se et udsnit af Augusts værelse, nærmere bestemt hans skrivebord og computerskærm. På computerskærmen kunne jeg se den, nu alt for velkendte, mørke skærm, med det svagt pulserende sorte hul i midten. Det lignende sig selv - som det havde set ud lige siden vi så det første gang. Men det svage puls af lys rundt om hullet var taget til. Pludseligt i et digitalt “big bang” sprang mørket og hullet i stykker i et hav af lys og partikler. Det føltes som om man blev suget med ind i en malstrøm af stjerner og galakser. Men med et tog det hele form, og ud af det kosmiske kaos fødtes en verden - og et nyt kapitel af eksistens. Det var betagende at se på! August brød radiotavsheden: “Far, jeg er nødt til at lægge på nu - jeg skal ‘in-game’!” Fortnite Chapter 2 var en realitet - og efterårsferien var reddet!

Annonce