Annonce
Indland

Minister kræver overblik over komplicerede persondataregler: Vi er ude i noget absurd

Minister Eva Kjer Hansen (V) kalder nogle af konsekven-serne af databeskyttelses-forordningen for absurde. Hun kræver nu en redegørelse om fortolkningen. Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix

At navne på døbte, viede og begravede ifølge EU's nye databeskyttelsesforordning tilsyneladende ikke længere må fremgå af landets kirkeblade, har fået minister Eva Kjer Hansen (V) op af stolen. Hun kræver nu, at regeringen tager stilling til forordningens "absurde" konsekvenser.

GDPR: Hvad er op og ned i EU's databeskyttelsesforordning - også kendt under forkortelsen GDPR - der trådte i kraft den 25. maj i år?

Det kræver minister for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde Eva Kjer Hansen (V) nu en afklaring på.

Avisen Danmark fortalte mandag, at virksomheder og foreninger stadig bøvler med at implementere reglerne, blandt andet fordi de har svært ved at gennemskue, hvad de må og ikke må. Da Eva Kjer Hansen for nylig besøgte Kolding for at holde træffetid for borgerne i byen, fik hun nær kaffen galt i halsen over nogle af de konsekvenser, som forordningen tilsyneladende fører med sig.

Menighedsrådsformanden i Lejrskov og Jordrup Sogne nær Kolding, Asger Christensen, der også er byrådsmedlem for Venstre i Kolding, kunne blandt andet fortælle, at de nye regler betyder, at kirkeblade ikke længere må indeholde navne på døde, konfirmerede, viede og døbte i sognene, medmindre pårørende, forældre eller vedkommende selv har givet udtrykkeligt samtykke.

- Det giver ingen mening. Persondataforordningen er lavet med henblik på at beskytte hinandens data, men når reglerne nu forbyder kirkeblade at oplyse om, hvem der bliver døbt og begravet, så er vi ude i noget absurd. Jeg håber, at det er en fejlfortolkning, siger Eva Kjer Hansen.

Annonce

EU's databeskyttelsesforordning, GDPR

GDPR står for General Data Protection Regulation.Den er lavet for at beskytte alle typer data, der kan identificere en person, fordi den teknologiske udvikling giver flere og flere muligheder for at bruge - og misbruge - data.

Loven stiller en række krav til, hvordan blandt andet virksomheder, foreninger og myndigheder må og skal indsamle, håndtere, opbevare og beskytte data.

Den giver samtidig ejer af data - det vil sige os alle sammen - en række rettigheder. Blandt andet til at blive oplyst om, hvem der bruger vores data, og retten til at få disse data udleveret.

Loven giver Datatilsynet mulighed for at udstede store bøder til dem, der ikke lever op til reglerne.

Risiko for overfortolkning

Derfor har hun nu bedt regeringens implementeringsudvalg, der arbejder med implementering af EU-lovgivning i Danmark, om at tage sagen op.

Ligeledes har hun bedt om en redegørelse fra Justitsministeriet om Danmarks håndtering af GDPR-reglerne.

- Går vi i Danmark videre, end hvad der var tanken? Og giver de krav, vi stiller, mening? Det vil jeg have et møde om i regeringen, siger ministeren.

Hun fortæller, at hun på sin færden rundt i landet fornemmer, at der især i foreningslivet er frygt for ikke at leve op til reglerne. Dels fordi reglerne er komplicerede, og dels fordi den nye forordning giver myndighederne mulighed for at udstede store bøder for overtrædelser. Ifølge Eva Kjer Hansen kan det få foreninger og erhvervsdrivende til at overimplementere og fejlfortolke reglerne, hvilket fører unødvendigt bureaukrati med sig.

- Det er vigtigt, at myndighederne tager ansvaret på sig og gør det klart, hvad man skal og hvad man ikke behøver, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU) går i glemmebogen som kæmpe succes

Alt imens de nye, store FGU-institutioner (FGU = Forberedende Grund Uddannelse) kæmper for at finde fodfæste, viser det sig, at forløberen, Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU), har været en stor succes (https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2019/sep/190927-syv-ud-af-ti-unge-kommer-godt-videre-efter-kombineret-ungdomsuddannelse). FGU-institutionerne er opbygget som meget store institutioner (Aarhus ca. 700 elever) og skal løse opgaven med at hjælpe unge uden forudsætninger for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. KUU havde samme målsætning, men uddannelsen var baseret på institutionssamarbejder og dermed mindre pædagogiske miljøer med plads til individuelle forskelle. I Aarhus havde vi gennem pilotforsøg gjort positive erfaringer, med at forskellige mindre institutioner (bl.a. produktionsskoler og daghøjskoler) arbejdede sammen i respekt for indbyrdes forskelligheder og med plads til forskelligheden i målgruppen. Det førte naturligt frem til et forbilledligt samarbejde omkring den KUU, der nu viser sig at have været en stor succes, og hvor syv ud af ti unge er kommet godt videre. Lovgivningsprocessen bagved KUU var desværre præget af politisk uenighed, så opbakningen var ikke bred. Derfor blev KUU-lovgivningen tidsbestemt med udløb i 2021. Lovgiverne på Christiansborg købte sig tid til at blive enige om en løsning på den udfordring, man vidste var der. Resultatet blev FGU, en stor og samlende lovgivning med bred opbakning, hvilket naturligvis er positivt og helt nødvendigt. Desværre levner FGU-loven umiddelbart ikke plads til undervisningssamarbejder med mindre, selvstændige institutioner (f.eks. daghøjskoler), der dermed afskæres fra at bidrage med massiv erfaring og kompetencer, der nu ses dokumenteret gennem den succes, som KUU har været. Politiske ønsker om indflydelse og styrbarhed gik forud for hensynet til den sårbare målgruppe; systemkrav trumfer menneskehensyn og sund fornuft. Alt imens vi slikker sårene og kæmper for at holde os på benene, efter at have investeret massivt i at gøre det godt til gavn for målgruppen, ønsker vi FGU-institutionerne held og lykke med at løse opgaven. Men vi savner en forklaring på, hvorfor eksempelvis daghøjskolerne i Aarhus, der nu gennem fem år har bidraget massivt til en sjælden set succes på uddannelsesområdet, atter skal kæmpe for overlevelse efter at have spillet rollen som nyttige idioter. Når det så viser sig, hvor FGU oplever problemer, er vi naturligvis klar til at indgå i samarbejder, til glæde for de mange, der ikke lige er skabt til at trives på kæmpe institutioner.

Annonce