Annonce
Indland

Minister sender danske skoleskibe på flere togter i 2020

Lars Jørn Olsen/Free

Regeringen har givet 20 millioner kroner, så Danmarks to skoleskibe kommer på to togter hver næste år.

Til næste år vil Danmarks to skoleskibe, "Danmark" og "Georg Stage", sejle afsted på to togter hver.

Det har uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen fået opbakning til.

Der var ikke sat penge af i finansloven til at give skoleskibene ekstra togter, men et rødt flertal har alligevel fundet 20 millioner kroner, som skoleskibene får i et særtilskud.

- Der er stor efterspørgsel efter unge, der er uddannede på vores skoleskibe. Og særligt for det, vi kalder det blå Danmark - hele vores maritime sektor - er det rigtig vigtigt, at de kan få den arbejdskraft, de beder op.

- Så derfor sætter vi de her to ekstra togter på i 2020. Vi er verdens femte største skibsnation. Så derfor er det en utrolig vigtig branche at levere mere arbejdskraft til, siger hun.

Det er første gang, at begge skoleskibe får udnyttet deres fulde kapacitet ved at komme afsted på to togter hver i samme år.

Tidligere har begge skibe hver haft et togt om året. "Georg Stage" har dog haft to togter i 2019.

De ekstra penge betyder, at skibene tilsammen kommer til at uddanne flere skibsassistenter end nogensinde før.

Det glæder direktøren for skoleskibet "Georg Stage", Asser Amdisen.

- Det her er en helt fantastisk nyhed. Nu kan vi - på "Georg Stage" - uddanne yderligere 63 skibsassistenter næste år, som der er kolossal efterspørgsel efter hos de danske rederier, siger han.

"Georg Stage" har mere end dobbelt så mange ansøgere, som skoleskibet har plads til.

Det betyder ifølge Assar Amidsen, at der fortsat vil være en del afslag til ansøgere, selv om der er givet penge til et ekstra togt.

I alt kommer de to skoleskibe til at uddanne 286 skibsassistenter til næste år.

En skibsassistent - kendt som en matros - er en praktisk medarbejder om bord på et skib, der kan varetage forskellige opgaver som fortøjning af skibet og at holde vagt om natten.

/ritzau/

Annonce
Bo Tornvig/Free
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce