Annonce
Debat

Misforstået hensyntagen

Er det et udtryk for dansk tolerance, hensynsfuldhed og forståelse for det fremmede, eller er det et udtryk for naivitet og misforstået hensyntagen?

Annonce

Er det et udtryk for dansk tolerance, hensynsfuldhed og forståelse for det fremmede, eller er det et udtryk for naivitet og misforstået hensyntagen?

Det spørgsmål, har mange sikkert stillet sig, efter at have læst mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Her bragte vi en artikel om pædagogen Hara Dvinge, som efter tre års ansættelse på Tovshøjskolen har fået nok, og har sagt sin stilling op i protest mod ledelsen og en efter hendes opfattelse ensidige hensyntagen til muslimske forældre og deres religion.

Isoleret set er det ikke nogen stor historie, at en pædagog eller lærer siger op, fordi vedkommende ikke er enig med den stil, ledelsen lægger for dagen. I det konkrete tilfælde er der alligevel grund til at hæfte sig ekstra ved historien.

Den er på mange måder et skræmmende eksempel på, hvad der sker, når ønsket om at udvise tolerance og åbenhed overfor nydanskere bliver til misforstået hensyntagen og manglende mod til at stille krav og derfor direkte skadelig i forsøget på at integrere indvandrere i det danske samfund.

Hara Dvinge beretter blandt andet om, hvordan en lærer på skolens intranet i lang tid havde en henvisning til sin egen hjemmeside, hvor hun fremfører synspunkter, der må betegnes som direkte skadelige i forsøget på at opnå integration. På »den private« hjemmeside opfordrer læreren muslimer til at undgå venskaber med danskere.

Det er en skandale, at en lærer kan få lov at fremføre så »anti-danske« holdninger på den måde, og samtidig have rollen som en af de, der skal fungere som rollemodel for børnene og være med til at integrere dem i det danske samfund.

Ledelsen på Tovshøjskolen forsvarer sig med, at den ikke vil blande sig i lærernes private holdninger. Som udgangspunkt er det naturligvis en fornuftig holdning i et land med ytringsfrihed. Men havde situationen været omvendt, og det var Hara Dvinge der fremførte, at danske børn ikke måtte være venner med nydanske børn, ville der lyde et ramaskrig, og med anklager om racisme ville hun blive forlangt fyret.

Eksemplerne på misforstået hensyntagen til muslimske forældre på Tovshøjskolen er tilsyneladende flere. Det stiller spørgsmålstegn ved, om ikke integrationsprocessen vil være bedre tjent med at lukke skolen og fordele børnene på de øvrige skoler i Aarhus, som det blev gjort med succes, da Nordgårdskolen blev lukket.

I hvert fald viser historien om Tovshøjskolen, at der er alvorlige problemer, som politikerne ikke kan sidde overhørig, hvis den megen snak om integration skal kunne tages alvorligt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce