Annonce
112

Evakuering i Aarhus Lufthavn: Nu kan passagerer slippe ud

140 passagerer blev evakueret og bomberyddere blev kaldt til Aarhus Lufthavn i Tirstrup, da man fandt en mistænkelig genstand.

TIRSTRUP: 140 mennesker er tirsdag eftermiddag evakueret fra Aarhus Lufthavn. Men kl. 18.55 har de fået lov til at forlade det område, de har opholdt sig i i flere timer.

Det oplyser Østjyllands Politi via Twitter.

Aarhus Lufthaven har været afspærret siden cirka 15.20 efter at man fandt en mistænkelig genstand inde i lufthavnen.

Bomberyddere fra Hærens Ingeniørtropper i Skive blev tilkaldt til lufthavnen.

- Vi har tilkaldt eksperter, som skal undersøge genstanden nærmere. Vi bruger den tid, der skal til, og har afspærret, så længe det er nødvendigt. Vi kan p.t ikke sige noget om en tidshorisont, fortalte Østjyllands Politi tidligere på dagen.

Der har i flere timer ikke været flyafgange eller landinger i Aarhus Lufthavn på grund af afspærringen.

Kl. 18.25:

Aarhus Lufthavn har orienteret om situationen via Twitter men først kl. 18.25 har man også valgt at informere på sin hjemmeside om at alle flyafgange og -ankomster fortsat er aflyste. "Information følger, kontakt dit flyselskab for spørgsmål om specifikke flyafgange", skriver Aarhus Airport i den helt usædvanlige situation.

Annonce

Fly på landingsbanen

Ifølge Østjyllands Politi blev 140 mennesker evakueret til en bygning tæt på lufthavnen.

Samtidig stod et enkelt fly i godt to timer med 70 passagerer på landingsbanen og afventede nærmere.

Seneste ankomst i lufthavnen var rutenummer SK1257 fra København, der landede kl. 15.23, skriver nyhedsitet check-in.dk.

17.50: Fly lettede mod Kastrup

Kl. 17.50:

Ifølge en opdatering fra Østjyllands Politi kl. 17.50 arbejdede de fortsat på stedet, og kunne stadig ikke melde noget om tidshorisonten.

Flyet ved lufthavnen, der har stået og ventet et par timer med 70 passagerer, blev bugseret længere væk, hvorefter passagererne kunne sættes af. Derefter er flyet returneret til Kastrup, meddeler politiet.

Fortvivlet passager

kl. 18.15:

Ifølge et tweet fra en passagerer, der er strandet i en lufthavnsbus, breder frustrationen sig.

"Hej, jeg er i en bus tæt på Aarhus Lufthavn. Jeg skal med et fly til København-München om få minutter, men jeg har fået en besked om at flyet er ombooket til kl. 06 i morgen tidlig. Flot timing! Men kan vi ikke komme tættere på lufthavnen for at finde en overnatning? Der er et barn med os," skriver en fortvivlet passager på engelsk.

Aarhus Lufthavn beklager situationen i et tweet (på engelsk), hvor der bl.a. står:

"For yderligere information om specifikke fly og ankomster og afgange eller ændringer af Deres rejse vær venlig at kontakte flyselskabet. Vi undskylder for enhver ulejlighed med Deres rejse i dag".

Kl. 18.56: Lufthavn lukker folk ud

Kl. 18.56:

Ifølge Østjyllands Politi kan de evakuerede passagerer nu forlade den bygning, de var blevet evakueret til, og dermed lufthavnen.

Artiklen opdateres...

Foto: Local Eyes
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Casper Elgaard får comeback bag rettet

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Aarhus

Se billederne af et oplyst Bispetorvet: Et lys for hver hjemløs i Aarhus

Annonce