Annonce
Debat

Mit hjerte brænder for Skæring: Herude mangler vi ro og grønt og mere idræt

"Jeg kan jo ved selvsyn se, at efter området blev omdannet til byzone, bliver de små, charmerende og unikke huse i området raget ned et efter et og erstattet med store, ucharmerende parcelhuse, der giver indtryk af, at Skæring er ved at udvikle sig til et område, der primært er for borgere med høj indtægt. Hvor fokus er på penge og udvikling og knap så meget på at bevare den bynære natur", skriver Annbritt Jørgensen. Arkivfoto: Lars Juul

DEBAT: Da jeg i 2014 flyttede fra Nordjylland til Aarhus Kommune, var det i første omgang til Løgten. Men hver gang jeg kørte ad Plantagevej for at komme dertil, tænkte jeg, at mit højeste ønske ville være, at jeg en dag ville komme til at bo ved Skæring Strand. Og heldet ville, at da jeg sidste sommer akut stod og manglede en bolig, fik jeg min drøm opfyldt og kunne flytte ind i et lille hus tæt på vandet.

Jeg bliver kun mere forelsket i området for hver dag, der går, for her er fred, ro og naturen er lige udenfor døren, selvom vi er tæt på Danmarks andenstørste by.

For nylig modtog jeg en mail fra to bekymrede borgere i Skæring. De ønskede at vide, hvordan min holdning er til de grønne områder i Skæring. Deres bekymring gik på en følelse af, at de grønne områder begynder at forsvinde til trods for kommuneplanens bestemmelser om, at det grønne indtryk i Skæring skal bevares. At der bygges mange nye, store huse, der ødelægger den charme, der er så unik for Skæring, og hvor mange samtidig ikke overholder reglen om, at der skal være naturhegn ud til vejen. Gamle træer fældes, og nu er også "Kærlighedsstien" ved Strandtoften, en flere hundrede år gammel sti, blevet ødelagt på grund af nybyggeri.

Annonce

Jeg forstår til fulde deres bekymring for, at hvis denne udvikling fortsætter, så forsvinder de grønne oaser i Skæring. For det er en bekymring, jeg også selv deler. Jeg kan jo ved selvsyn se, at efter området blev omdannet til byzone, bliver de små, charmerende og unikke huse i området raget ned et efter et og erstattet med store, ucharmerende parcelhuse, der giver indtryk af, at Skæring er ved at udvikle sig til et område, der primært er for borgere med høj indtægt. Hvor fokus er på penge og udvikling og knap så meget på at bevare den bynære natur.

Vi skal bevare de allerede eksisterende grønne områder i Skæring, og vi skal samtidig også have flere af dem, så Skæring ikke mister det grønne indtryk som følge af de mange nybyggerier.

Og selvfølgelig kan vi ikke undgå at udvikle området. Men med det tempo, det sker i, kan Skæring som lokalsamfund ikke følge med. Og det næste, der skal bygges, er derfor heller ikke flere boliger. Dem bygges der allerede rigeligt af i forvejen.

Der er flyttet mange børnefamilier til området. Og en del af disse børn er nødt til at krydse en stærkt trafikeret Grenåvej, når de skal til og fra skole. Derfor er der behov for at få etableret en gangbro henover Grenåvej, så forældre i Skæring ikke skal være bekymrede for, om deres børn en dag bliver påkørt i det store kryds på Grenåvej.

Udover det er idrætslivet i Skæring presset. Mange af børnene har ikke mulighed for at spille på de hold, de gerne vil, og flere er nødt til at tage til andre oplandsbyer for at kunne dyrke idræt. Der er behov for en udvikling af vores idrætsfaciliteter og muligheder, så alle børn i Skæring kan dyrke idræt sammen med deres kammerater og være en del af det samme fællesskab.

Der skal ro på i Skæring. Farten skal ikke sættes op. Den skal nærmere sættes ned. Efter Skæring blev omdannet til byzone, er infrastrukturen ikke fulgt med. I den nordlige del af Skæring er der hverken fortov, cykelstier eller gadelygter. Og det skal der heller ikke nødvendigvis være. For det er charmen ved denne del af Skæring.

Desværre har mange bilister ikke forstået, at en byzone også har nogle fartbegrænsninger, der skal overholdes. På de længere strækninger, Skæring Strandvej, Skæring Havvej, Plantagevej og Skæring Hedevej, er farten ofte langt over det tilladte. Der er tale om flere vejstrækninger, og derfor er en fotovogn i ny og næ ikke nok. Der er behov for nogle fartdæmpende tiltag, f.eks. hundeører med grøn beplantning, der passer til områdets helhed. Man kunne også lade Skæring indgå som et af de områder, hvor farten nedsættes til 40 km/t.

Og ikke mindst er der behov for at tænke i at udvikle de grønne områder fremfor at afvikle dem. I forbindelse med temaplanen blev der gjort opmærksom på, at området, der var udset til bebyggelse, inkluderede beskyttede paragraf 3-naturområder. Samtidig er der en kystbeskyttelseslinje, der altid vil være i vejen for, at der kan bygges i visse dele af Skæring.

Jeg har forståelse for, at der er lodsejere, der fortsat ønsker at afhænde deres arealer. Men disse burde i stedet indgå i et projekt med fokus på naturen, på en udvidelse af den grønne kile, så de rødlistede arter kan få bedre levevilkår, på skovrejsning og på at skabe et rekreativt grønt område til gavn for alle borgere i Skæring.

Vi skal bevare de allerede eksisterende grønne områder i Skæring, og vi skal samtidig også have flere af dem, så Skæring ikke mister det grønne indtryk som følge af de mange nybyggerier.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Jonas fandt aldrig Nick den nat på havnen: - Der dør for mange. Vi bliver nødt til at overveje hegn

Danmark

Tirsdagens coronatal sætter rekord med yderligere 33.493 tilfælde

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Dagens corona-tal: Smitten spreder sig med stor hastighed, men der er også en god nyhed

Aarhus For abonnenter

Mennesker med magt: Her er Bente Byudvikling

AGF

AGF skal møde norsk mesterhold og svensk modstand på træningslejr

Erhverv

Med millionopbakning er ny århusiansk hjælpe-app endelig i luften: - Vi skal være Europas største

Hvad gør andre lande? De bekæmper høje energipriser med hjælpepakker for milliarder

Aarhus For abonnenter

Ny rådmand varsler flere slanke højhuse: Fortætning er ikke et skældsord - det kan være godt for byen

Debat

Tak fra Fredberg til Winther: Du har haft mod til at sige din mening, selvom det gav tæsk

Aarhus

10 millioner for nyt letbanestop til badegæster og skovture: Politikerne er positive, men fagfolk er ikke om bord

Se, om du er en af dem: Elselskab vil forbyde varmepumper for visse forbrugere

Alarm 112

Videodagbøger kredser om masseskyderier selv om plan var droppet

Aarhus For abonnenter

Her er de mest magtfulde personer i Aarhus: Se Stiftens Magtliste fra nummer 20-11

Aarhus

To mænd blev varetægtsfængslet for drab i Rådhusparken: Nu er de blevet løsladt

Annonce