Annonce
Aarhus

Farlig mobilbrug i morgentrafikken: 16 fik klip i kortet på en time

Mobiltelefoner og kørsel i bil hænger ikke sammen. Nu får bilister ud over bøden også et klip i kørekortet for den uheldige cocktail, der er farlig i trafikken. Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix
På mindre end en time klippede politiet 16 bilister i kørekortet onsdag i to befærdede kryds i Aarhus. På en uge har 86 bilister fået klip for forseelsen.

AARHUS: At politiet netop er begyndt at udstede klip i kørekortet til bilister, der taler i mobil under kørslen, afskrækker åbenbart ikke det kørende folk fra at overtræde loven. 86 bilister er blevet "klippet" på en uge for den håndholdte mobil under kørslen.

Det kunne politiet også konstatere, da det onsdag morgen stillede sig op i to befærdede kryds i Aarhus. 16 klip i kørekortet blev det til på mindre end en time.

Østjyllands Politi placerede sig i de to befærdede kryds i Aarhus for at holde øje med trafikanterne i forbindelse med en kampagne i denne uge om at holde fokus på kørslen, når man har sat sig bag rattet. Fra klokken 08.00 til klokken 09.00 stod politiet i krydset Strandvejen/Svendborgvej, hvor 11 bilister fik klip i kørekortet for at bruge håndholdt mobiltelefon under kørslen. En fik også et klip for at køre venstre om et helleanlæg og to fik bøder for henholdsvis overtrædelse af registreringsbekendtgørelsen - og for ikke at have medbragt kørekort.

Nogenlunde samtidig, fra klokken 08.15 til klokken 09.00, stod politiet - i øvrigt ligesom tirsdag morgen - i krydset Nørreport/Kystvejen i Aarhus. Her blev det til fem klip i kørekortet for brug af håndholdt mobil under kørsel. Derudover blev én person sigtet for ikke at have sikkerhedssele på.

Siden tirsdag 10. september har det, udover en bøde på 1.500 kroner plus 500 kroner til Offerfonden, givet klip i kørekortet at anvende håndholdt udstyr, såsom mobiltelefoner, tablets, GPS, computere og den slags under kørslen. Den første uge, fra og med tirsdag 10. september til og med tirsdag 17. september, har 86 trafikanter i Østjyllands politikreds fået et klip i kørekortet for at anvende håndholdt udstyr under kørslen. Dertil kan lægges de foreløbigt 16 sager fra morgenens færdselsindsatser.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce