DEBAT: Debatten om udvidelsen af Aarhus Havn bølger frem og tilbage. Desværre er der fremkommet mange synspunkter mod havneudvidelsen, som simpelthen ikke holder vand. Blandt andet at der ikke skulle være et reelt behov for udvidelsen.
Danske Shipping- og Havnevirksomheder er brancheforening for virksomhederne, der er afhængige af havne og søfart i Danmark. Vi kan klart bekræfte behovet for havneudvidelsen.
Allerede i dag er der mangel på ledigt havneareal i Aarhus Havn, der er Danmarks største og vigtigste havn. Manglen på areal vil blot blive værre i de kommende år og kan ikke opvejes af effektiviseringer, omplaceringer eller ligefrem udflytninger til andre havne.
Vi kan dermed også afkræfte mange af argumenterne i mod havneudvidelsen.
Flere lokale røster har ytret, at Aarhus Havn i stedet for udvidelsen bør samarbejde mere med andre danske havne, at man bør udvide havnene andre steder end i Aarhus, at man kan bygge en ny havn i Glatved og flytte Aarhus Havn dertil, eller at man bare kan flytte virksomheder, der ikke er havnerelaterede, ud af havnen.
Sådanne forslag lyder besnærende, men de duer ikke i virkeligheden. Og de vidner desværre om manglende kendskab til shipping- og havnebranchen generelt og til Aarhus Havn specifikt.
Danske Shipping- og Havnevirksomheder har stor forståelse for, at folk i Aarhus kan være skeptiske over for en havneudvidelse. Men vi vil som brancheorganisation for de virksomheder, som er direkte afhængige af en havneudvidelse, gerne bidrage til, at debatten kan foregå på et oplyst grundlag.
En havneudvidelse skaber mere aktivitet og flere arbejdspladser til gavn for Aarhus' borgere. Derfor er det rettidig omhu af havnen og byrådet at udvide havnen. Det skal de have ros for.
Derfor:
Nej, Aarhus Havn kan ikke nøjes med at samarbejde med andre danske havne. Det er på Aarhus Havn, at efterspørgslen er til stede, bl.a. til håndtering af containere og til håndtering af de mængder af materialer til bygge- og anlægssektoren, som er nødvendige i disse år, hvor Aarhus og de omkringliggende østjyske byer vokser betragteligt. Det behov kan ikke imødekommes i Grenaa eller andre steder i landet.
Og nej, derfor kan man heller ikke nøjes med at udvide andre danske havne. Behovet for en havneudvidelse er i Aarhus.
Nej, man kan heller ikke bygge en ny havn i Glatved eller lignende og flytte Aarhus Havn dertil. Aarhus Havn er et yderst komplekst samspil mellem havnen selv, flere hundrede virksomheder på havnen og deres mange tusinde ansatte, som alle arbejder med at transportere varer via havnen, og en lang række myndigheder. Det kan man ikke bare flytte på én gang.
Og så er der jo heller ikke en tilstrækkelig infrastruktur i baglandet, så varerne kan transporteres til og fra f.eks. Glatved. Det er der tværtimod i Aarhus, hvor staten jo netop har vedtaget midler til den kommende Marselistunnel. Staten satser også på Aarhus Havn.
En havneflytning er et fantasi-projekt, som ikke har gang på jorden.
Og nej, man kan ikke bare flytte virksomheder, der ikke er havnerelaterede. Vi vil naturligvis ikke afvise, at sådanne findes. Men der er ikke mange, og de er ikke store, så det vil ikke medføre markant mere kapacitet.
En placering på havnen er dyrere end en placering ude ved motorvejen, så en virksomhed ligger generelt ikke på en havn, med mindre den har et klart behov. Og i øvrigt har mange havnevirksomheder (heldigvis) lange uopsigeligheder på deres lejekontrakter, så selv hvis man gerne ville, kan man ikke omplacere dem inden for en længere tidshorisont uden at betale store summer i erstatning.
Så jo, der er behov for havneudvidelsen. Danske Shipping- og Havnevirksomheders medlemmer efterspørger mere havneareal i Aarhus. Det store flertal i erhvervslivet i Aarhus og i resten af Danmark efterspørger en velfungerende havn i Aarhus, og det kræver mere havneareal. Og en havneudvidelse skaber mere aktivitet og flere arbejdspladser til gavn for Aarhus' borgere. Derfor er det rettidig omhu af havnen og byrådet at udvide havnen. Det skal de have ros for.
Havneudvidelsen skal foregå i flere etaper. Men Danske Shipping- og Havnevirksomheder håber, man hurtigt kan komme i gang med de første etaper. For der er stort behov for og efterspørgsel på udvidelsen af Aarhus Havn.