Annonce
Kultur

Moesgaard forventer 200.000 vintergæster til Pompeji: Ændrer plan for særudstillinger

Fremover vil Moesgaard Museum vise særudstillinger i vinterhalvåret for at fordele antallet af publikummer. Særudstillingen om Pompeji og Herkulanum åbnede onsdag og vises til 10. maj. Da Italien har begrænsninger på, hvor længe genstandene må være udlånt, vises udstillingen i en kortere periode end ellers. Foto: Flemming Krogh
Onsdag åbnede særudstillingen "På vej mod katastrofen" på Moesgaard. Fremover skal de stort anlagte særudstillinger trække publikum ind på museet i vinterhalvåret.

AARHUS: Moesgaard Museum slog onsdag dørene op til sin femte særudstilling, siden de nye rammer blev indviet i efteråret 2014.

Det er syv måneder siden, at Moesgaard kunne pakke særudstillingen, "På Djengis Khans Stepper" ned. At der er gået så forholdsvis lang tid mellem de to udstillinger, er der en naturlig forklaring på, fortæller museumsdirektør Mads Kähler Holst.

- Det sker, fordi vi rykker særudstillingen frem til vintersæsonen for at få spredt de besøgende mere bredt ud over året, siger han.

Hvor de tidligere særudstillinger er blevet vist i forårs- og sommersæsonen, har museet denne gang valgt at vise særudstillingen i årets mørke tid. Sådan regner Mads Kähler Holst også med, at det bliver for fremtiden.

- Om sommeren har vi hele det store turist-rykind, så for at give en bedre publikumsoplevelse, vil vi om sommeren fokusere på de permanente udstillinger og gemme særudstillingerne til vinterhalvåret, siger han.

Særudstillingen om tragedien i Pompeji og Herkulanum vises frem til 10. maj 2020. Museet har sideløbende lagt et stort arbejde i at få lavet en udstillingsplan, som rækker tre år frem i tiden.

- Vi skal have omkring tre år til at planlægge en særudstilling. Der ligger et kæmpe arbejde bag også i forhold til at skaffe finansiering. Nu har vi efterhånden fået fondene med på den lange planlægningshorisont, og det giver mulighed for at arbejde målrettet med at forberede de kommende særudstillinger, forklarer Mads Kähler Holst, der ikke på nuværende tidspunkt vil løfte sløret for, hvad museets næste særudstilling handler om.

Museet forventer, at "På vej mod katastrofen - Pompeji og Herkulanum" vil blive besøgt af over 200.000 gæster.

Annonce

Særudstillinger

Moesgaard Museum har siden åbningen i efteråret 2014 haft fem særudstillinger. Museet har ikke tæller på de enkelte udstillingslokaler, så derfor er tallene antal indløste billetter til hele museet i perioden og ikke kun til særudstillingen:

2015: "Den Første Kejser", 1. april til 30. september, 340.000 gæster.
2016: "Gladiator", 22. april til 11. september, 243.000 gæster.
2017/2018: "Rejsen", 25. april til 18. september, 262.141 gæster.
2018/2019: "På Djengis Khans Stepper", 18. juni til 7. april, 244.150 gæster.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Aarhus

Se billederne af et oplyst Bispetorvet: Et lys for hver hjemløs i Aarhus

Annonce