Annonce
Aarhus

Se video: Slæbebåd tilkaldt for at skubbe Molslinjens superfærge i havn

Aros skubbede Express 4 på plads i Aarhus. Privatfoto
Express 4 blev skubbet på plads af slæbebåden Aros, da færgen onsdag formiddag ankom til Aarhus.

AARHUS: Molslinjen kalder selv rederiets nyeste færge, Express 4, for en superfærge, men onsdag formiddag var der ikke meget super over den 109 meter lange hurtigfærge, da den ankom til den nye terminal på Østhavnen i Aarhus.

Specielle vindforhold betød, at Express 4 måtte have hjælp fra slæbebåden Aros for at komme sikkert ind i færgelejet.

Ifølge Molslinjens PR- og Kommunikationschef Jesper Maack var årsagen til, at Express 4 måtte have hjælp af Aros noget så naturlig som vinden.

Annonce

- Der var ikke noget galt med Express 4, men det var ganske enkelt et spørgsmål om ekstra sikkerhed.


Samtidig er den forholdsvis let af en færge at være, så når vinden skifter fra meget lidt til voldsom, så kan den let skubbe færgen ud af kurs

Jesper Maack


Færgen har 50.000 hestekræfter og kan nå op på en fart af 75 km/t og er i den henseende en superfærge, men er på grund af en kæmpe stor flade, som vinden kan trykke på, sårbar i kraftig vind.

- Samtidig er den forholdsvis let af en færge at være, så når vinden skifter fra meget lidt til voldsom, så kan den let skubbe færgen ud af kurs, fortæller han.

Ekstra sikkerhed

Fænomenet kaldes vindbyger, der af DMI beskrives som en vindforøgelse på mindst 8 m/s (16 knob) med en varighed på mindst et minut.

I den slags vejr er der risiko for, at hurtigfærgen i stedet for at komme på plads i færgelejet ender i molen med efterfølgende kortere eller længere ophold på værftet for at udbedre eventuelle skader.

For at være på den sikre side, vælger Molslinjen under den slags vindforhold at tilkalde hjælp fra en af Aarhus Havns slæbebåde - i dette tilfælde Aros, der hjalp til med at skubbe Express 4 på plads.

- Det skete også ind i mellem i den gamle terminal.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce