Annonce
Østjylland

Mor sælger "cool shit": Her får børn deres helt egen deo

Martina Garde, der har fuldtidsjob som lærer, driver webshoppen på fritidsbasis fra privaten, hvor hun har inddraget husets gæsteværelse til pakkeri og lager. Et udvalg af produkterne er linet op i farmors gamle skab. Foto: Morten Pape

Hvad stiller man op, når et barn får svedlugt? Giver man et ni-årigt barn en deodorant? De spørgsmål - og jagten på svar - blev startskuddet til Martinas forretning.

Annonce

Horsens: Kan det passe, at mit barn lugter af sved allerede?

Ja, det kan det godt, måtte Martina Neumann Garde sande, da hun gik i krig med at researche efter svar på internettet.

- Jeg fandt, at forskning konkluderer, at børn i dag ofte går tidligere i puberteten rent kropsligt, end vi selv gjorde. Vi kan ikke sammenligne med os selv, for der er mange andre ting i spil i dag, fortæller hun.

Men så meldte næste spørgsmål sig: Hvad stiller man op? Giver jeg min ni-årige dreng en deodorant?

Jeg er glad for mit job som skolelærer, men jeg har også en iværksætter i mig. Jeg er ud af en iværksætterfamilie, og jeg startede min webshop, fordi jeg simpelthen ikke kunne lade være.

Martina Neumann Garde
11-årige Carl Emil var inspirationskilde til den webshop, hans mor nu driver, og han synes, det er spændende, når ordrer nu tikker ind. Foto: Morten Pape
Annonce

For voldsom til en skoledreng

Først forsøgte Martina Garde at få sønnen til at bruge en duft-neutral roll-on fra apoteket, som hun selv bruger. Men den faldt ikke i god jord.

- Det er nok nemmere med piger, der mere naturligt bliver interesseret i at dufte og pynte sig som sin mor. Men hvordan får man en dreng til at bruge deodorant?

Næste skridt blev en deodorant med duft, men det var heller ikke den rigtige løsning. Duften var for voldsom og for voksen til en skoledreng. Samtidig var Martina Garde bekymret ved tanken om, hvad en deodorant af den type indeholder af kemi.

- Så startede jagten på en børnedeodorant. Jeg tænkte: Der må da være nogle, der har tænkt på det. Det må da findes.

Jagten var ikke nem, men så meget desto mere sport gik der i den for Martina Garde, fortæller hun.

"Cool shit" står der på en af de små toilettasker, Martina Garde har i sortiment. Her har den også fået plads i kurven, som hendes søn har som sin helt egen på badeværelset. Foto: Morten Pape
Annonce

Bestilte lidt af det hele

Der gik også forretning i den.

For efterhånden som Martina Garde med møje og besvær fandt frem til forskellige bud, bestilte hun lidt af det hele. Samtidig begyndte ideen om en webshop at rumstere i tankerne, og en aften sidste vinter tog hun de første skridt:

- Jeg bestilte domæne-navn o.s.v. Der måtte jo være andre end mig, der er stødt på det behov, forklarer hun.

Kassevis af produkter - ikke bare deodoranter, men også shampoo og sæbe - kom hjem fra bl.a. England. Mor og søn prøvede og prøvede, og i juli var sortimentet til egen web-shop på plads. Tweencare.dk gik i luften.

Professor Scrubbingstons's er navnet på ét af de mærker, der vandt indpas hos mor og søn på Sølundsgade i Horsens, og som dermed er til salg i shoppen.

- Serien er udviklet af to britiske mødre, som blev trætte af at bade deres store børn i babyprodukter. De udviklede produkterne, fordi der manglede noget til alle dem mellem baby og teenage-alderen, fortæller Martina Garde, som selv havde mærket netop denne mangel.

Eventuel duft i produkterne kommer fra udtræk fra forskellige planter, og de er friske, men neutrale og afstemt børn.

Shampo og sæbe, der kommer ud som skum, er både sjovere og nemmere at styre for børn, fortæller Martina Garde. Foto: Morten Pape
Annonce

Mere cool at have sit eget

I september vandt Professor Scrubbingston en pris i England for den børnevenlige emballage, som gør børn mere selvstændige i badet, frotæller Martina Garde og demonstrerer, hvordan hun med et tryk på en pumpe får en kugle af skum ud i håndfladen.

- Når sæben her kommer ud som skum, kan børn bedre styre det - frem for en helt flydende sæbe, der nemt løber ud af en lille hånd eller ud mellem fingrene for så at ende i afløbet, forklarer hun.

Selvstændighed er et vigtigt parameter, når det gælder børnenes produkter, mener Martina Garde.

- Det er bare mere cool at have sin egen deo frem for den samme som mor eller far. Det tiltaler børn, at de har noget, som kun er deres, fastslår hun.

Martina Gardes søn, Carl Emil, som i dag er blevet 11 år, har sin egen kurv på badeværelset, hvor han har sin helt egen deodorant, shampo og sæbe.

Når han skal til sport pakker han det ned i en lille toilet-taske, som også er fra mors forretning. Det har han ingen kvaler med. Når han hiver remedierne frem i omklædningsrummet, er budskabet på toilettasken klart: "Cool shit", står der på fronten.

Martina Garde har linet sortimentet op i sin farmors gamle skab, så det er nemt at gribe, når der skal pakkes en ordre. Foto: Morten Pape
En serie fra danske Urtekram har også fået plads i sortimentet. Foto: Morten Pape
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Ny festivalplads spirer frem i Aarhus

AGF For abonnenter

Bagkanten: Check af mulig forseelse; VAR keder fodbolden ihjel

Aarhus For abonnenter

Lang kø til en plads på Aarhus Friplejehjem: - Vi fortæller, at der også kan ske fejl hos os

Annonce