Annonce
Danmark

MTV fylder 40: Reality dræbte klassens frække dreng

Et af de mest berygtede MTV-øjeblikke nogensinde; da Madonna snavede Britbey Spears ved MTV Video Music Awards i 2003. Arkivfoto: Win Mcnamee/Ritzau Scanpix
Det begyndte som en taktfast succes, da MTV fra 1981 leverede musikvideoer til verdensbefolkningen. Men som tiden er gået, er musikken ebbet ud på den førhen så populære kanal. Tidens trang til ”her og nu”-oplevelser har ganske enkelt indhentet og overhalet den musikalske fødselar, der fylder 40 år, men derfor kan man nu stadig ikke tage fra MTV, at kanalen har præget musikhistorien på en helt særlig måde, mener eksperter.

Musikvideoer: I sig selv er det mærkværdigt, at MTV har gennemgået samme udvikling, som mange af den type stjerner, der er blevet spillet i timevis på kanalen. Først bragede man derudaf med kolossal succes, ungdommeligt overmod og høje seertal for så nu at været gået i glemmebogen, når man når de 40 år.

Det er nemlig historien om ”Music Television”, som MTV er en forkortelse for, hvis man komprimerer den ned til nogle få linjer. Skal man sige lidt mere, så var de første billeder, der kom på alverdens MTV-skærme i 1981, en kort ”genudsendelse” af intet mindre end den amerikanske månelanding til ordene: - Ladies and gentlemen: Rock’n’roll.

Attituden var altså på plads fra første taktslag, og ambitionerne brølede af sted med raketfart. MTV handlede om nye landvindinger. Kanalen ville erobre musikverdenen på en måde, der var blevet naturlig op gennem 1970’erne, forklarer lektor på Institut for Kommunikation og Kultur ved Aarhus Universitet, Mathias Bonde Korsgaard:

Annonce

- MTV var en logisk konsekvens af det, der prægede populærmusikken i den periode. Det visuelle aspekt fyldte mere og mere og blev cementeret som det primære fænomen i popmusik med MTV’s fremkomst. Siden hen er det blevet naturligt for os, at vi kan se musikere danse og spille, når de udgiver et nyt nummer. På skærmen kan man få mere end ”bare” musikken.

Fortælle en historie

Det visuelle var altså ikke noget helt nyt i 1981. Men det blev sat i system af MTV, der viste sig at være en ægte amerikansk ”first mover”.

- Da verden trådte ind i 1980’erne, var det nye egentlig ikke, at folk gerne ville mærke musikerne måde en anden måde end via radioen, nej, det nye var nærmere måden, man gav folk det, de gerne ville have. Generelt har mennesker i moderne tid stræbt efter at være tæt på musikerne. Tænk bare på 1960’erne, hvor kvinderne dånede, når Elvis trådte op på scenen. MTV satte denne trang på formel i 1980’erne og 1990’erne. Selvfølgelig blev det en bragende succes, siger Mathias Bonde Korsgaard og fastslår, at MTV arbejdede målrettet og specifikt på, at musikvideoen blev standardiseret.

På den måde fik den brede offentlighed en forståelse af, hvad disse spillevende musikstykker også kunne:

- Videoerne skulle fortælle en historie og ikke vare i mere end en lille håndfuld minutter. MTV-bevidstheden betød, at flere og flere lavede musikvideoer på netop den måde. Hvis man skal sige det lidt firkantet, så handler MTV-formlen om, at videoerne skal lyde virkelig godt, mens det visuelle aspekt skal give én lov til at se giraffen. Musikerne står i centrum, og om de spiller skuespil, mimer til musikken eller danser er sådan set underordnet. Så længe folk får en oplevelse af at se dem og kan fornemme deres musik igennem dem, er videoen lykkedes.


MTV fylder nærmest ingenting i det samlede mediebillede, og som spiller i musikindustrien skænker man ikke rigtig kanalen en tanke her i 2021

Mathias Bonde Korsgaard, lektor på Institut for Kommunikation og Kultur ved Aarhus Universitet


Annonce

Klassens frække dreng

Samtidig var MTV i de første årtier ret tilpasningsdygtig. Kanalen gav folk, hvad de ville have, og når der opstod kritik, rettede man ind. Eksempelvis var der problemer med repræsentation af andet end hvide musikere i midten af 1980’erne.

Efter lidt tovtrækkeri og nogle justeringer trådte Michael Jackson ind på MTV-skærmen og blev verdens største popikon. På samme måde var MTV mere end parat til at lade Madonna servere vovede videoer. Det var ikke populært alle steder i verden, men det betød ikke så meget, hvis man kunne lancere det elegant.

De britiske tv-regler foreskrev for eksempel, at man ikke måtte sende ”for kinky sager” inden klokken 22. Derfor lancerede MTV verdenspremieren på flere Madonna-videoer klokken 22 engelsk tid.

Kanalen blev i løbet af 1990’erne en så magtfuld og fræk dreng i klassen, at musikerne hellere ville spilles her end noget andet sted, fordi de kunne nå ud til et større publikum. Hvor det førhen var radio og pladeselskaber, der havde haft bukserne på, var det nu tv, som justerede den musikalske livvidde.

- Jeg voksede selv op med MTV i 1980’erne, så jeg vidste godt, at det var stort at blive en del af møblementet, siger tidligere MTV-vært Thomas Madvig, der som 26-årig sendte direkte fra London i 1990’erne:

- Vi værter var helt bevidste om, at MTV var den største og første musikkanal. Sommetider ringede pladeselskaberne og musikerne direkte til os for at få os til at spille én af deres musikvideoer. Vi bestemte nu ikke selv, hvad der blev spillet, men vi kunne selvfølgelig være med til at påvirke det.

Annonce

Nørd eller boyband-medlem

MTV blev altså på mindre end to årtier en stor spiller i musikbranchen. Men det skabte også udfordringer. Af musikalske årsager forlod Thomas Madvig det arbejde, han ellers til en begyndelse betragtede som et eventyr.

Årsagen til, at han stoppede på MTV, var, at også værterne efterhånden skulle passe ind i nogle klare rammer. Det var ikke kun musikken, der var på formel.

- Da jeg holdt op på MTV, var det fordi, jeg ikke kunne få lov til at ”nørde” musikken nok. De ville hellere have, at jeg sad i programmer, hvor jeg agerede trækplaster, fordi jeg lignede et boyband-medlem, siger han og slår en latter op, mens han forklarer, at når man dagligt bevægede sig rundt i det store MTV-univers, gik det hurtigt op for én, hvilke problemer der lå i at pumpe musikvideoer ud dag og nat:

- Det var seerne, der var kanalens helt store udfordring. Når folk ser nogle minutters musikvideo og slukker, giver det de ansvarlige hovedpine, fordi det er svært at være reklamefinansieret på den måde.

Derfor blev man i stigende grad nødt til at tænke over, hvordan man kunne fastholde seerne i længere tid. De korte videoer var gode nok i 1990’erne, når MTV kørte i alle forretninger og i mange hjem, men folk kiggede bare ikke med i længere tid ad gangen. Til gengæld opdagede kanalcheferne efterhånden, at seerne blev hængende til små reality-shows.

Derfor måtte MTV dreje i den retning for at kunne blive ved med at holde på pengene, siger Thomas Madvig.

Annonce

Et omskifteligt mediebillede

Det er lige netop sådan, MTV ser ud i dag.

Efter kanalen oplevede kolossal succes med drengerøvsshowet ”Jackass” i begyndelsen af 2000’erne, fik særlige fortællinger fra virkeligheden mere fokus. Siden er MTV drevet fuldtonet i reality-retningen. Det har betydet, at færre og færre ser med, men de, der gør, bliver til gengæld hængende i længere tid.

Dog er de musikvideoer, som man lagde ud med for 40 år siden, ikke længere til stede i dag. MTV er noget helt andet her ved indgangen til sit femte årti end det ”rock’n’roll”, der var nogle af den nyfødte kanals første ord.

- MTV fylder nærmest ingenting i det samlede mediebillede, og som spiller i musikindustrien skænker man ikke rigtig kanalen en tanke her i 2021, siger Mathias Bonde Korsgaard og betoner, at hvor MTV engang var bannerfører for det nye og anderledes, virker kanalen nærmest som det stik modsatte den dag i dag:

- Man har helt tydeligt villet forsøge at afkode ungdommens ønsker, fordi ens primære marked er blevet udfordret af fildelings- og piratkopierings-kulturen. Det har gjort det sværere og sværere at producere dyre musikvideoer, når folk bare henter musik ned. Af samme grund er det er svært at se, at de unge skulle være specielt interesserede i MTV i dag som et sted, hvor de kan se netop musik. Mediebilledet er så omskifteligt, at den gammeldags tv-kanal, hvor folk skal vente på en musikvideo i stedet for selv at søge sig frem til den på internettet, er forældet.

Vidste du ...

... at MTV’s mest vedvarende succes har været prisuddelingen MTV Video Music Awards? Musikvideostatuetterne er blevet uddelt siden 1984 og har genereret den ene kontroversielle takketale efter den anden.

... at MTV sendte musikvideoer 24 timer i døgnet i sine første tre leveår? Herfra begyndte folkene bag at justere på konceptet.

... at MTV også er kendt for at producere de ikoniske ”halftime shows” ved den amerikanske Super Bowl? Under finalen i 2004 fik MTV verdensbefolkningen op af stolene, da Justin Timberlake pludselig kom til at ”åbne” ind til Janet Jacksons ene bryst, så alle kunne se det.

Helt særlige MTV-musikvideoer

  • Thomas Madvig, dj: - Jeg kan ikke vælge en helt specifik yndlingsvideo, men én, jeg altid har været betaget af, er ”1979” med Smashing Pumpkins. Jeg får simpelthen kuldegysninger bare af at tænke på den musikvideo, hvor vi følger en flok teenagere i deres forstadsliv over en dag. Musikken hænger så godt sammen med tekst og billeder, at videoen bliver noget større end nummeret i sig selv.
  • Mathias Bonde Korsgaard, lektor på Institut for Kommunikation og Kultur ved Aarhus Universitet: - ”Windowlicker” med den elektroniske musiker Aphex Twin var kontroversiel. Musikvideoen starter med en lang limousine, hvor Aphex Twin træder ud og danser, men der krydsklippes også til, at han stadig sidder på bagsædet af bilen med letpåklædte kvinder, som har fået digitaliseret hans ansigt på. Det var et vildt visuelt greb, og videoen var for grænseoverskridende til, at den måtte blive vist i dagtimerne i Europa. I 2008 fik MTV en bøde, fordi de gjorde det.

Blå bog

  • MTV gik i luften 1. august 1981 i USA. Den første video, kanalen sendte, var The Buggles’ ”Video Killed the Radio Star”.
  • Kanalen blev efter nogle år kaldt ”racistisk” af flere toneangivende kritikere, fordi der ikke var diversitet nok i musikken. MTV forsvarede sig først, men rettede siden ind. Storhedstiden kom i 1990’erne, hvor kanalen var en magtfaktor i den internationale musikbranche.
  • Fra midten af 2000’erne og frem har man satset på længere formater frem for på korte musikvideoer. I dag sender MTV primært reality-tv, mens musikken er rykket over på søsterkanalerne.
Annonce
Annonce
AGF

AGF-året der gik: Her er seks nedslag fra de mest opsigtsvækkende kampe

Aarhus For abonnenter

Fremtidens tog kræver kæmpe ombygning af Aarhus H, og den kommer til at støje: Nu er sidste chance for at klage

Aarhus

Coronasmitten viger ikke en tomme i Aarhus: De seneste par døgn er smittetallene frosset fast

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Er dette spisested virkelig bedre end Frederikshøj?

DF-hovedbestyrelsesmedlem udfordrer Messerschmidt i formandsvalg

Aarhus For abonnenter

Ældreplejen i Aarhus til årsprøve: Rådmanden er overordnet tilfreds - ældrerådet ser plads til forbedringer

Danmark

Lørdagens coronatal: Syvende dag i træk med over 4000 nye coronatilfælde

Aarhus

Brancheorganisation: Regeringsforslag kan skade ungdomsuddannelser i provinsen

Aarhus

Casablanca-familie åbner ny restaurant: Nordisk og fransk køkken i tidligere direktørbolig

DF slår revner - er det Fremskridtspartiet om igen?

Navne

Fra retsmediciner til lokalpolitiker: Kate Runge har altid kæmpet for byens svageste

Erhverv For abonnenter

Sikkerhedsbrud hos Nets: Sven fik brev med nøglekort til en ukendt kvinde

Alarm 112

Sommerhus opslugt af flammer: - Det har været fuldstændig overtændt

Annonce