Annonce
Indland

Muggent rottefoder og tordenvejr udskyder raketopsendelse

Mug på rottefoder og dårligt vejr betyder, at en planlagt raketopsendelse udskydes et døgn. Foderet er beregnet til rotteforsøg, som finder sted på Den Internationale Rumstation, ISS. (Genrefoto).

Aarhusianske studerende må vente yderligere et døgn, før selvudviklet satellit bliver sendt ud i rummet.

En gruppe studerende fra Aarhus Universitet må vente yderligere et døgn, før deres selvudviklede satellit, Delphini-1, bliver sendt afsted fra en rumbase i USA.

Studentersatellitten skulle tirsdag aften have været opsendt sammen med fragtrumskibet "Dragon" fra rumbasen Kennedy Space Center i Florida.

Men to ting er kommet på tværs af planerne, forklarer kommunikationsmedarbejder Ole J. Knudsen, Aarhus Universitet.

- Det skyldes, at der dels er dårligt vejr med torden og regn på vej mod basen i Florida.

- Dels har man hos Nasa opdaget, at noget rottefoder, som også skulle være sendt med op til Den Internationale Rumstation, ISS, er blevet muggent, siger Ole J. Knudsen.

Forsøget med rotter finder sted på ISS, som også er første stop for studentersatellitten fra Aarhus Universitet.

Når satellitten er vel ankommet til ISS, er det meningen, at den skal sendes ud i sin egen bane i kredsløb om Jorden. Det vil dog først ske til januar.

Tidspunktet for opsendelsen er nu udskudt til onsdag aften klokken 19.16 dansk tid.

Ole J. Knudsen krydser fingre for, at den reviderede tidsplan holder. Vinduet for opsendelser lukker nemlig snart.

- Den skal op senest torsdag, ellers lukker butikken så at sige. For rumbasen ligger nær lufthavnen i Orlando. Og man lukker ned for opsendelserne her i løbet af december af hensyn til den civile luftfart og de mange gæster til Disney World op mod jul, siger Ole J. Knudsen.

Det er studerende fra forskellige naturvidenskabelige fag på Aarhus Universitet, som har designet og arbejdet med satellitten.

Det sker som led i bestræbelserne på at uddanne kvalificerede medarbejdere til den voksende danske rumindustri.

Interesserede kan følge opsendelsen og høre mere om projektet ved et offentligt arrangement i Søauditorierne på Aarhus Universitet onsdag fra klokken 18.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce