Annonce
Kultur

Musical baseret på Jeppe Aakjærs sange: Telestjernen vender tilbage til Aarhus

Bassist Jakob Paagard (th) er en af de musikere som Rasmus Johansen, kendt som Telestjernen, har med på holdet bag en ny musical om forfatteren Jeppe Aakjær. Foto: Flemming Krogh

Igennem en snes år var Rasmus Johansen kendt som musikeren Telestjernen med base i Aarhus. Nu er Rasmus Johansen rykket til landsbyen Fly, hvor han har etableret sit eget kulturhus i en nedlagt landsbyskole. Et af hans store projekter er en musical for børn, bygget op over Jeppe Aakjærs liv. Lydoptagelserne begynder i Aarhus.

AARHUS: "Jens Vejmand", "Jeg er havren" og "Ole sad på en knold og sang". Digteren Jeppe Aakjærs sange er kendt af de fleste. Men hvad kan sangene bruges til i dag? Og kan den oprørske, danske digters liv have relevans for nutidens børn?

Det kan de bestemt - hvis man spørger musiker og skolelærer Rasmus Johansen, som måske er bedre kendt som Telestjernen, der igennem ti år slog sine folder på de århusianske musikscener og andre steder i landet.

Rasmus Johansen rykkede vestpå med sin familie for et par år siden. Til byen Fly, der ligger nord for Viborg, i det område han stammer fra. Her han etableret sit i en nedlagt skole. Og det er her han arbejder på at skabe et særligt miljø, hvor musik og teater kan udfolde sig. Cirkus Højdeskræk, som Rasmus Johansen er nomineret for i konkurrencen Fantastiske Fællesskaber på TV Midtvest, vidner om stor alsidighed og om at man sætter fællesskabet i højsædet på "Flyfabrikken", som stedet hedder.

Da en af Danmarks mest kendte forfattere Jeppe Aakjær, der stammer fra området, gik i landsbyskolen i Fly som dreng, var det oplagt for Rasmus Johansen at fortælle Jeppe Aakjærs historie. Som en musical.

Annonce
Optagelserne foregår i et mobilt lydstudie på Aarhus Havn, hvor en stor glasrude giver forbipasserende mulighed for at følge med i optagelserne. Foto: Flemming Krogh

Afsæt i Jeppe Aakjær

Nu har Rasmus Johansen har fået sammensat et hold af musikere og børnebogsforfatter Tina Sakura til at skabe musicalen. Elever fra Scenekunstskolen i Viborg, medlemmer af Cirkus Højdeskræk, som i forvejen holder til på Flyfabrikken, og Vredsted børnekor er også inddraget i projektet.

- Indtil videre arbejder vi med titlen "Ole fra Aakjær" - for at holde en distance til Jeppe Aakjær. Vi er inspireret af hans liv og tager afsæt i Jeppe Aakjær, som var en interessant person som samfundsrevser dengang. Han havde mod til at gå sine egne veje. Det mener jeg at mange, ikke mindst børn og unge, kan bruge i deres liv i dag. Du skal tro på dig selv. Stå ved din dialekt og ved den egn, som du kommer fra, lyder det fra Rasmus Johansen, inden han lukker døren til det pop-up-studie som Skanderborg-firmaet Dynaudio har stillet op på Aarhus Havn.

Første fase er at få indspillet nogle lydspor med dele af musikken. Senere bliver der lagt vokaler på, og det skulle der umiddelbart være tid til, da Rasmus Johansen først forventer premiere på musicalen til juni 2019.

Inden optagelserne begynder, tager tekniker Søren Flecks (i midten) en snak med musikerne. Foto: Flemming Krogh
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hellere nedrivning end alibi-bevaring: Randersvej-eksemplet er komisk

Se nu den stakkels ensomme røde murermestervilla på Kalmargade ved Randersvej. Alene tilbage på en kæmpe byggegrund står den bevaringsværdige villa fra 1933 og vidner om et spøjst forløb fyldt med kompromiser. Hærget, brændt, grafittiovermalet. Fire andre bevaringsværdige bygninger på samme byggegrund måtte lade livet, så omdannelsen af området kunne gå i gang og 171 nye lejligheder og 15 rækkehuse snart kan begynde at vokse op af jorden. Men DEN villa skulle blive, så man ikke fra kommunen gav en bygherre grønt lys til uden videre at fjerne fem boliger, som var udpeget som bevaringsværdige. Men var det nu også den rigtige beslutning? Ingen er i hvert fald særligt tilfredse med resultatet, der er spøjst og en smule fjollet, som formand for foreningen Bykultur Aarhus også tidligere har kaldt det. Den omtalte villa er nemlig bevaringsværdig i kraft af den kontekst, den var opført i. Men når hele konteksten forsvinder, og den i stedet bliver omringet af højt nybyggeri, så er bevaringen decideret komisk. Og nu skal den endda død og pine opføres igen, selvom en brand har spist hele 1. sal, loft og tag og den kommer til at fremstå ny og langt fra original.

Annonce