Annonce
Kultur

Musicaldiva Julie Steincke: Der var meget modgang, før der var medgang. Men sådan skal det nok være

Sanger og skuespiller Julie Steincke er blevet omvendt til rock, efter hun fik rollen som Whatsername i den punkede rockmusical ”Green Day’s American Idiot”. Hun hørte ellers mest Chopin og popmusik, men nu er rocken også kommet på spillelisten i bilen. Foto: Morten Rode
Efter et stille corona-år glæder skuespiller Julie Steincke sig til igen at give slip på scenen. Det gør hun i den punkrockede musical ”Green Day’s American Idiot” på Østre Gasværk i København. Selv om larmen og teateret trækker i hende, har stilheden også været et godt og nødvendigt afbræk. Til at finde tilbage til sig selv og det, der er vigtigt. Her fortæller hun om at miste sig selv, prøve modgang før medgang og at finde meningen med livet.

Sidst hun mistede sig selv, var da alle hendes jobs forsvandt på grund af corona. For hvem er man, når man ikke længere skal spille på Det Kongelige Teater eller holde foredrag? Når man ikke kan mærke hjertet banke og adrenalinen suse rundt i kroppen, mens man står på scenen? Og hvad gør man, hvis det aldrig kommer igen?

- Men jeg fandt ud af, at jeg er bare Julie. Jeg er mor. Og vigtigere behøver jeg ikke at være. Jeg skal ikke gå rundt med en krone på hovedet. Det er ikke mit job og min titel, griner musicaldivaen Julie Steincke.

- Teateret virker som et Duracell-batteri på mig. Duften, følelsen, energien og de mennesker, man arbejder sammen med. Det er verdens største legeplads, og jeg vil aldrig opgive det. Men jeg har ikke længere det samme behov for at være stjernen, siger Julie Steincke. Foto: Morten Rode

Det er ikke uvant for hende at miste fodfæstet en stund og glemme sig selv. Før corona-chokket var det ofte hendes egen perfektionisme, der fik hende ud af balance. Som da hun som 14-årig iførte sig unødvendige briller på første skoledag på en engelsksproget kostskole for at skjule sin ordblindhed. Eller da hun troede, at idealet om kernefamilien skulle bestemme, om hun skulle have børn.

Annonce

Indtil videre har livet gjort hende til en motiverende personlig træner, en succesfuld skuespiller og sanger og alenemor til to drenge, som hun har fået med sin bedste ven. For vejen til lykken er ikke altid snorlige.

Ingen medgang uden modgang

Vi sidder i et hjørne af Østre Gasværks kontorbygning. Her er en afspærring, der viser, hvor gæster må opholde sig. Bag en tapet streg på jorden må kun sædvanlige medarbejdere gå. På den måde forsøger de at holde coronavirus ude af det københavnske teater, hvor Julie Steincke hele sommeren skal spille med i rockmusicalen ”Green Day’s American Idiot”. På neutral grund midtimellem bliver kaffen stillet. Den varmer på en af årets mange kolde, regnfulde forårsdage.


Der er sket det, at klapsalverne betyder mindre og mindre, men oplevelsen betyder mere og mere for mig.

Julie Steincke, skuespiller og sanger


Østre Gasværk lægger en rå, industriel ramme om rockmusicalen ”Green Day’s American Idiot”, hvor Julie Steincke spiller over for Viktor Norén. Foto: Morten Rode

Julie Steincke har pyntet sig for fotografens skyld, siger hun, mens hænderne med kaffekoppen rasler af armbånd. For i corona-nedlukningen har hun ellers nydt at gå i joggingtøj og gå op i noget andet end, hvordan hun så ud. Makeuppen er fejlfri, håret glat, og om halsen har hun et egyptisk-lignende smykke, som hun har arvet fra sin mor. Det har fået en ny betydning, for det er ikke længe siden, at en blodprop i hendes mors kredsløb satte Julie Steinckes liv i et nyt perspektiv. Det er der meget, der har gjort de seneste år.

Hendes mor er i bedring, og har blandt andet fået ordineret musik til at regenerere hjernen.

- Det viser jo, hvor vigtigt kultur er. Det kan være helbredende, er det ikke fuldstændig amazing? Man må aldrig undervurdere, hvad musik, sang, dans og kunst kan, siger Julie Steincke med sin dybe, klingende stemme, der ofte blander engelske ord og vendinger med den nordsjællandske dialekt.

Hun er vokset op med både det danske og engelske. Skiftevis. Nogle gange i sådan en forvirring, at hun fik svært ved at udtrykke sig. Hendes ordblindhed hjalp heller ikke, så i stedet for sprog brugte hun kroppen og hænderne til at vise, hvad hun mente og følte. Når hun ser tilbage på det nu, begyndte hendes talent for skuespil måske allerede der, da hun som treårig flyttede fra Danmark til England, uden at kunne nogen af sprogene. Eller da hun som 11-årig flyttede hjem igen, for tre år senere at skulle tilbage til det engelsktalende land. Det var der, hun fandt på at tage briller på for at virke klogere første dag i skolen.

- Jeg har altid spillet roller. Jeg har også altid elsket at lave fis og ballade, og jeg havde en energi, der fik folk til at grine. Når jeg ikke kunne alt det skriftlige, kunne jeg noget andet. Mine forældre var heldigvis gode til at se, hvad jeg var god til, for jeg fik så rigeligt at vide, hvad jeg ikke var god til i den strenge kostskole. Jeg fik stress, og jeg havde vel også en depression, og som 15-årig tog de mig ud af skolen. Min mor spurgte, hvad vil du så? Og jeg ville danse og spille skuespil. Så hun fik fat i en skuespillærer, sanglærer og steplærer, og så blev jeg undervist, så jeg kunne komme ind på fame-akademiet, hvor vi lærte alt det. Seje forældre ikk’? siger Julie Steincke.

Skuespiller og sanger Julie Steincke er fyldt med power og passion for sit arbejde. Men der var meget modgang, før hun fandt det, hun var god til. Foto: Morten Rode

Hun blomstrede, drømte om at blive en ny Ginger Rogers, men endte med en rygskade, så hun skulle gå med krykker i et år.

- Jeg troede, jeg skulle være danser, men da jeg blev skadet, fandt jeg min stemme. Der var en lærer, der sagde, du har en dyb, rummelig talestemme, du må kunne synge. Og det kunne jeg. Det var ret sent at finde ud af som 15-16-årig, at man rent faktisk kan noget, at man er god til noget. Men det var ikke uden hårdt arbejde og træning. Der var meget modgang, før der var medgang, men det tror jeg også, at der skal være, siger hun.

- Var det med til at skærpe din passion?

- Ja, hundrede procent. Der var ikke noget, jeg hellere ville end skuespil. Der var ingen tvivl i mig om, at det var der, jeg hørte hjemme og altid har følt mig hjemme, måske fordi jeg har været mere kropslig end mange, fordi det var den måde, jeg kunne blive forstået, siger hun.

- Teateret virker som et Duracell-batteri på mig. Duften, følelsen, energien og de mennesker, man arbejder sammen med. Det er verdens største legeplads, og jeg vil aldrig opgive det. Men jeg har ikke længere det samme behov for at være stjernen, siger Julie Steincke. Foto: Morten Rode

- Teateret virker som et Duracell-batteri på mig. Duften, følelsen, energien og de mennesker, man arbejder sammen med. Det er verdens største legeplads, og jeg vil aldrig opgive det. Men jeg har ikke længere det samme behov for at være stjernen. Der er sket det, at klapsalverne betyder mindre og mindre, men oplevelsen betyder mere og mere for mig.

- Er det, fordi du hviler mere i dig selv?

- Fuldstændig, siger Julie Steincke, der har lånt et Oscar Wilde-citat til sit motto: Be yourself;  everyone else is already taken (Vær dig selv; alle andre er allerede taget).

Annonce

Den utraditionelle vej

Fra første dag på skuespilskolen gik det op for hende, at hun måtte stikke ud ved at være sig selv. Og til auditions, hvor den ene smukke, blonde kvinde efter den anden mødte op for at kæmpe om samme roller som Julie Steincke. Det var nemt at tænke, at hun ikke selv havde en chance.

- Jeg skulle holde fast i, hvem jeg var, og hvad jeg kunne. Bare fordi jeg ikke lige havde nået at få lavet mine highlights og negle, betød det ikke, at jeg ikke fik jobbet. Det handlede om at kunne stå inde for, hvem jeg var. Hvile i det. Udstråle det. Så det er simpelthen det quote. Det giver så meget mening for mig, siger Julie Steincke.

- Jeg har heller ikke gået den lige vej i livet. Jeg har eksperimenteret med mit liv, blev ikke gift tidligt og fik ikke en kernefamilie. Jeg har altid kørt på arbejdsmæssigt og haft et højt tempo i karrieren. Og jeg endte med at få to sønner med min bedste ven. Jeg har gået en utraditionel vej, men altid holdt fast i, hvem jeg var. Jeg synes desværre, vi bor i et samfund, der siger, at du er ikke noget, hvis ikke du har en studentereksamen eller en høj IQ. Du er ikke noget, hvis du ikke har det rigtige Royal Copenhagen-stel, den rigtige bil eller ditten og datten. Men det er jo ikke det, vi ejer, og den måde vi ser ud, der gør, hvem vi er. Det er ikke det tøj, vi tager på, eller botoxen under huden, der bestemmer vores alder. Jeg var ved at løbe tør for tid, da jeg fik mine børn meget sent, så jeg måtte have lidt hjælp. Min krop er den alder, den er, ligegyldigt hvordan den ser ud, og man kan ikke undgå rynker eller gigt, uanset hvor dyre cremer man bruger, eller hvor godt man spiser. Der hvor jeg glemmer alt om, hvad jeg ejer, eller hvordan jeg ser ud, men mærker, hvem jeg er, det er, når jeg står på scenen eller er sammen med mine venner og mine børn, siger hun.

Julie Steincke

44 år. Dansk skuespiller, sanger, sangskriver og danser. Derudover personlig træner og foredrags- og kursusholder. Er uddannet fra Italia Conti Academy of Theatre Arts i London, hvor hun har boet en stor del af sin barndom og ungdom.

Du kender hende måske fra musicalen ”Billy Elliot” på Det Ny Teater (2015), fra da hun var dommer i ”Talent 2008” på DR1 eller fra Nykøbing Falster Revyen (2014).

I 2006 modtog hun Marguerite Viby-prisen for rollen som Ulla i musicalen ”The Producers” på Det Ny Teater.

Er mor til Storm Alexander på 4 år og Felix Sky på 2 år. Drengene har hun fået sammen med sin bedste ven, Henrik Lund, der også er skuespiller.

Læs mere påwww.juliesteincke.com.

Julie Steincke er skuespiller, sanger, sangskriver og personlig træner. Hele sommeren er hun aktuel i Heltemus’ musicalproduktion ”Green Day’s American Idiot” på Østre Gasværk. Foto: Morten Rode

Jo ældre, hun er blevet, jo stærkere har hun en følelse af, at livet er skrøbeligt. At blive mor, at opleve corona, og at se sin egen mor kæmpe med følgerne efter en blodprop har tydeliggjort, hvor bange hun er for at miste livet. Og hvor heldig hun føler sig ved at lave det, hun laver, og have fået de børn, hun har fået.

- Livet er en gave, og man skal fandeme gribe fat i den. Men under corona har jeg også lært, at hvis man går lidt langsommere og ikke løber for stærkt, så ser du alting omkring dig. It really isn’t rocket science. Jeg har været en raket, der fyrer den af, for jeg tænkte, at det var vejen til succes. Vi er så succes-fokuserede. Men succes handler jo også om at fungere i livet og tage de pauser, der er behov for. Og corona har tvunget os alle sammen ud i en pause. En lang ubehagelig pause, hvor alle går med masker, og vi ikke kan røre og se hinanden. Men hold nu kæft, hvor har vi godt af at sætte tempoet ned og have tålmodighed. Det har jeg ikke meget af, har jeg lært, siger hun, og et dybt rungende grin fylder rummet.

Annonce

Meningen med livet er at lære

Hendes børn lærer hende også om tålmodighed. Lærer hende i det hele taget at lytte og være åben. Og give slip på kontrollen og sige pyt.

Østre Gasværk lægger en rå, industriel ramme om rockmusicalen ”Green Day’s American Idiot”. Foto: Morten Rode

- Nogle gange fortæller jeg mine børn alt det, som jeg har lært, men de lærer mig meget mere end det. Jeg tror, meningen med livet er at lære, og mine børn lærer mig allermest. Jeg har lært, at i kærlighed er der smerte. Når man bliver mor, frygter man hele tiden noget: At de slår sig, at man mister dem. Men i frygten mærker man, at man lever, og at man lever for dem. Mine børn har lært mig meget om, hvordan man rejser sig igen, støver sig af og siger, lad os prøve igen. Min læring har været at give slip, for jeg har været et sindssygt kontrolmenneske. Nu er jeg bedre til at være til stede. Faren til mine børn, som også er min bedste ven, siger: ”Julie, hvorfor har du hele tiden så travlt. Husk nu at stoppe op og nyde nuet.” Og det er stadig en kamp at gøre, for jeg er enlig forsøger, og jeg skal nå alle de praktiske ting, men jeg har været så heldig, at jeg nåede at få mine børn, siger hun.

- Hvad vil du gerne give dem med videre?

- En masse kys og kram. Men jeg er også sådan en mor, der putter mine børn til tiden. De skal have rytmer og vejledes. De skal have mad og sove. Hvis de slår ud, skal de lære at lade være med at slås. Men hvis de er kede af det, skal de trøstes. Jeg har ikke opskriften på livet, men jeg ved, at uden kærlighed er vi ingenting, så jeg tror, jeg starter med det. Det er et godt udgangspunkt. Og så må jeg arbejde på min tålmodighed, griner hun.

”American Idiot” på Østre Gasværk

26. juni har punkrockmusicalen ”Green Day’s American Idiot” premiere på Østre Gasværk. Musicalen er produceret af Heltemus.

Den er skrevet af blandt andre Green Day-forsanger Billy Joe Armstrong og er baseret på musikken fra Green Days album ”American Idiot” fra 2004. Musicalen er skrevet i 2009 og har rejst verden rundt med over 400 forestillinger på Broadway i New York og en lang række turneer i det meste af verden, fra Australien og Sydamerika til Storbritannien og Irland.

Musicalen har vundet både Grammy- og Tony-priser for sceneshow og musik.

Historien foregår i et USA efter 11. september. Fortællingen følger tre unge mænd, Johnny, Will og Tunny, der kæmper med tilværelsen i den fiktive forstad Jingletown. De tre venner forsøger at slippe ud af forstadens konforme livsstil, væk fra deres forældres strikse regler og et forstadsliv, hvor fristelserne fra alkohol og stoffer ligger ligefor.

Medvirkende er blandt andre Johannes Nymark som Will, Viktor Norén som Johnny og Julie Steincke som Whatsername.

”Green Day’s American Idiot” spiller fra torsdag til søndag fra 26. juni til 21. august. Billetter koster fra 195 kroner til 595 kroner.

Forestillingen er på engelsk.

Læs mere om musicalen på  www.americanidiot.dk.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Udbrud af ekstra smitsom corona-variant: Vuggestue og børnehave i Risskov lukket

Aarhus

De smarteste sygehuse klarede coronakrisen bedst: AUH er blandt de bedste i verden

Alarm 112

Nye redningsstiger i østjyske havne skal forebygge drukneulykker: Skrig-orange og kan ses fra vandet i mørke

Annonce