Annonce
Kultur

Musik så fuglene synger

Jazz. Per Folke (bas), Niels Erichsen (i midten) og Claus Behrens (saxofon), er mændene bag århusianske Trio Before, der første gang så lyset under optagelserne til programmet »så’n er livet« på DR2 i 1999. På onsdag holder de reception på debutalbummet »En yndig og frydefuld...« på Aros. Foto: Preben Hupfeld

»En yndig og frydefuld...« er titlen på det århusianske Trio Befores debut­album, som kom på gaden i januar. Cd’en indeholder 13 danske salmer og sange. På onsdag holder de reception på Aros.

Forestil dig en tidlig morgen, hvor fuglene synger, og solen bryder frem over trætoppene. Det er Danmark, når det er bedst. I hvert fald ifølge den århusianske trio Trio Before, og det er netop den følelse, trioen gerne vil fremtrylle for lytternes indre, med deres debutalbum - en cd, der indeholder noget så sjældent som danske sange og salmer.

Claus Behrens, Per Folke og Niels Erichsen er mændene bag århusianske Trio Before, der første gang så lyset under optagelserne til programmet »sån er livet« på DR2 i 1999.

»Vi blev hyret til at spille danske salmer og sange og skulle fungere som bindeled mellem de båndede optagelser og live-udsendelserne i programmet. Vi synes, det var så fedt, at vi lavede en demo hjemme i laden hos Niels bagefter,« fortæller Claus Behrens.

Salmer og sangskatte
Men der skulle gå fem år, før de tre mænd fik realiseret drømmen om at udgive en cd sammen. Det blev til cden »En yndig og frydefuld...«, der indeholder danske salmer og sangskatte spillet i en blanding mellem jazz og klassisk folkemusik.

At det netop er danske salmer og sange, de tre herrer udgiver er ikke tilfældigt.

»Den danske sang betyder meget for mig. Måske fordi jeg er sønderjyde og har et andet land i baghaven, konkluderer Claus Behrens, der først syslede med ideen sammen med Niels Erichsen.

Siden overtalte de Per ­Folke til at hoppe med på ideen.

»Hvor mange har købt jeres cd?«

»Vi har solgt 100 og foræret 200 væk til promotion siden januar. Men vi håber at sælge flere efter receptionen på Aros på onsdag,« ­siger Claus Behrens, og fortæller samtidig at trioen ­ikke har været ude at spille endnu.

»Men de første tre kirkekoncerter er i hus,« supplerer Per Folke og fortsætter:

»Vi vil også gerne spille andre steder. For eksempel på Aros, i Musikhuset eller live i radioen og på tv. Det er jo ikke dansemusik, men egner sig godt til intimkoncert, hvor folk kan lytte i ro og mag,« siger han.

Respekt for originalen
Cden indeholder blandt andet gamle klassiske salmer som »I Danmark er jeg født« og »Hil dig frelser og for­soner«, og trioen har valgt ikke at improvisere ret meget hen over de originale sange og salmer.

»Vi ville gerne gøre det enkelt, så man kan høre, hvilken sang, der bliver spillet. Vi har stor respekt for det originale materiale,« for­klarer Niels Erichsen.

Trioen håber, at telefonen begynder at kime efter receptionen på onsdag, men er udemærket klar over, at albummet ikke kommer til at toppe nogen hitlister.

En dyr fornøjelse
Trio Before har selv betalt for hele projektet, og der er ikke blevet sparet nogen steder.

»For eksempel har vi indspillet i Puk Studiet i Randers, så det har været en dyr fornøjelse,« siger Claus Behrens.

Selvom det er den første cd fra de tre herrer, så er de langt fra grønne i faget. Niels Erichsen er uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium og er kendt fra det rytmiske musikmiljø i Danmark. Claus Behrens er uddannet fra Koninklijk Conservatorium i Holland og har spillet mange rytmiske konstellationer i ind- og udland, mens Per Folke er ­anden solobassist i Århus Symfoniorkester og har en fortid i det århusianske jazzmiljø.

Annonce

Trio Before

Claus Behrens, saxofon.
Per Folke, bas.
Niels Erichsen, piano.
Onsdag 20. februar mellem klokken 16 og 18 afholder Trio Before reception på cd’en »En yndig og frydefuld...« på Aros.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Aarhus

Genlæs livebloggen fra uddelingen af michelinstjerner: Flere Aarhus-restauranter beholdt stjernen

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce