Annonce
Aarhus

Musikchef fratræder med øjeblikkelig virkning

Kristian Rahbek Knudsen er færdig som musikchef for Aarhus Symfoniorkester. Fredag indgik Aarhus Kommune en aftale med ham om, at han fratræder jobbet øjeblikkeligt.Foto: Axel Schütt
Efter mindre end tre år i spidsen for Aarhus Symfoniorkester er det slut for Kristian Rahbek Knudsen. Fredag indgik han en fratrædelsesaftale med Aarhus Kommune.

AARHUS: Det blev til mindre end tre år i spidsen for Aarhus Symfoniorkester for Kristian Rahbek Knudsen. Fredag indgik Aarhus Kommune en aftale med musikchefen om, at han fratræder med øjeblikkelig virkning.

Af aftalen fremgår det, at parterne ikke har nogen kommentarer til fratrædelsen.

Det oplyser pressechef i Kultur og Borgerservice, Michael Japp.

Annonce

Ingen kommentar

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra kulturrådmand Rabih Azad-Ahmad (R), der deltager i Folkemødet på Bornholm.

Søs Nyengaard er tillidsrepræsentant for symfoniorkestrets 66 musikere. Avisen har bedt om hendes kommentar til musikchefens bratte fratræden.

- Det har jeg ingen kommentarer til. Overhovedet ingen, siger hun.

Ifølge avisens oplysninger kan utilfredshed med musikchefens ledelsesstil og lederevner være forklaringen på, at hans ansættelse er stoppet.

Violinist og kemiker

Da den dengang 40-årige Kristian Rahbek Knudsen blev ansat i 2016, var kulturrådmandens forventninger til den nye musikchef store:

- Det er et vaskeægte scoop. Kristian er en erfaren og dygtig musiker, der samtidig har et unikt talent for innovation og udvikling. Kombineret med en god forretningsforståelse er det en enestående kombination, som lover godt for symfoniorkestrets fremtidige udvikling, lød det i 2016 fra kulturrådmanden.

Kristian Rahbek Knudsen er uddannet kemiker fra Aarhus Universitet og har derudover en fortid som professionel violinist. Han kom til symfoniorkesteret fra en stilling som forskningskonsulent på Cambridge University, hvor han også havde været som konsulent og projektleder for farmaceutiske- og teknologivirksomheder

Under hele sin ansættelse som musikchef har han pendlet mellem hjemmet i London, hvor hans kone arbejder, og Aarhus.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce