Annonce
Aarhus

Musikeren har lagt trompeten: Nu lægger han programmet i Musikhuset

Jeppe Uggerhøj er ny kunstnerisk chef i Musikhuset Aarhus, og han ser muligheder. Foto: Axel Schütt
Nordjyden Jeppe Uggerhøj har boet i Aarhus siden 1996, men den nordjyske accent er der stadig. Han ser store muligheder i Musikhuset.

AARHUS: Han har musikken under huden, for Jeppe Uggerhøj har spillet trompet i mange år og er uddannet på konservatoriet. Men det er slut, for nu handler det om noget andet. Om musik, ja, men ikke som aktør.

Den nye kunstneriske chef i Musikhuset Aarhus lagde trompeten væk, da han blev chef for Musikkens Hus i Aalborg i 2013, og groft sagt har han ikke rørt den siden.

- Det lyder forfærdeligt for omgivelserne, og jeg skal jo også selv høre på det, siger 43-årige Jeppe Uggerhøj, der ved årsskiftet satte sig i den stol, som Mette Kier forlod for at rykke til musikhuset i Vejle.

Jeppe Uggerhøjs nordjyske dialekt er ikke til at tage fejl af, og han har bevaret den, selv om han flyttede til Aarhus allerede i 1996 for at gå på Det Jyske Musikkonservatorium. Det lå dengang på Fuglesangs Allé, men har nu i godt 10 år været en del af Musikhuset.

Annonce

Jeppe Uggerhøj

Jeppe Uggerhøj er 43 år og bor i Højbjerg med sin hustru Mette Juul Koefoed, der er læge, og deres to børn på 14 og 11 år. Han er trompetist og dirigent og uddannet i musikvidenskab og erhvervsøkonomi fra Aarhus Universitet.

Han har diplomeksamen fra Det Jyske Musikkonservatorium.

Som trompetist har Jeppe Uggerhøj spillet med blandt andre Aarhus Symfoniorkester, Aalborg Symfoniorkester, Prinsens Musikkorps og Aarhus Sinfonietta.

Jeppe Uggerhøj har været leder for Orkester Midtvest og Fyns Klassiske Talentskole.

Han har tidligere været formand for Dansk Amatør Orkesterforbund.

Et år - og så slut

Lige siden han var helt ung, har han vidst, at han ikke skulle være musiker, selv om han var god til at spille musik. Men han havnede alligevel i det en årrække. Efter studentereksamen på Hjørring Gymnasium tog han et år til Norge.

- Jeg ville spille helt vildt på en musikhøjskole i et år og derefter stoppe. Men så kom nogle venner og spurgte, om vi skulle tage til England. Jeg sagde ja og spillede to år på et universitet i Manchester i et miks af konservatorium og musikvidenskab. Og når jeg nu var i gang, søgte jeg ind på konservatoriet i Aarhus, forklarer Jeppe Uggerhøj.

Han ville også søge ind på Aarhus Universitet i maj samme år for at læse økonomi, men det blev ikke til noget.

- Jeg blev optaget på konservatoriet og tænkte, jamen så lad mig prøve, forklarer han.

Det bragte ham også til USA sammen med kæresten Mette Juul Koefoed, der i dag er hans kone og arbejder som læge på Skejby Sygehus.

Fra bunden i Aalborg

- Det var hyggeligt på konservatoriet, men det var ikke det, jeg ville, siger han, der ville læse økonomi på universitetet.

Alligevel spillede han otte år på fuld tid.

- Jeg har spillet mange gange i Musikhuset i Aarhus, siger han, der både har spillet med Aarhus og Aalborg Symfoniorkester og i ensembler i musicals.

Uddannelsen på universitetet har Jeppe Uggerhøj også nået, og han har en bachelor i både musikvidenskab og i erhvervsøkonomi fra Aarhus Universitet.

Med det var han godt rustet, da Musikkens Hus i Aalborg skulle bruge en chef, og han blev den første. I 2013 blev han ansat, og i 2014 åbnede huset.

- Det var som et stykke hvidt papir, der skulle udfyldes. Vi skulle begynde helt forfra, blandt andet med at lave et billetsystem. Det har været sjovt at bygge op. Men så kom den her mulighed i min hjemby, siger han med henvisning til det nye job.

Skal stikke ud

- Musikhuset Aarhus er et stort hus med enorm succes og et kæmpe potentiale på mange områder. Det er et veldrevet hus, der tør sætte nye standarder og at infiltrere sig med byen og påvirke den. Vi har et hus, der kan flytte noget. Det betyder ansvar, siger Jeppe Uggerhøj.

Han mener, at Musikhuset skal stikke ud, som det allerede har gjort ved for eksempel at lave Bier-musicalen "Den skaldede frisør" og lade Symfoniorkestret spille til filmen "Ringenes Herre" og andre.

- Det ser vi ikke andre steder. Vi har også store muligheder med Musikkonservatoriet, Symfoniorkestret, Den Jyske Opera og Filuren under samme tag. Det er en veldrevet platform, hvor vi kan lave nye ting. Men det skal have kunstnerisk relevans, og det brede publikum skal tage godt imod det. Vi skal ikke male os selv op i et hjørne. Det, vi laver, skal være folkeligt med en kunstnerisk og kulturel vinkel, siger Jeppe Uggerhøj.

Han siger, han har tænkt mange tanker og lavet en liste over, hvad der kan laves, men det er for tidligt at gå ud med det, og det vil ske med respekt for det, der allerede er lavet.

- Her er plads til ideer, og vi skal sætte rammer for kunsten og for samarbejdsprojekter, siger Jeppe Uggerhøj.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Mange ansatte har forladt sundhedsenhed i Aarhus: Alvorligt påbud rammer efter en svær periode

Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus For abonnenter

Vandchef vil forebygge katastrofer: Ønsker flere engsøer ved Aarhus

Aarhus

En stemning af første skoledag: 169 århusianere havde en fest med at blive danske statsborgere

Aarhus For abonnenter

Ombudsmand trækkes ind i sag om privatisering af veje i Aarhus: Er der sket lovbrud og fiflet med sandheden?

Annonce