Annonce
Kultur

Musikhus sætter alle sejl til i 2017

Et af Musikhuset Aarhus store højdepunkter i løbet af året bliver Bier-trilogien, der præsenterer "Brødre", "Elsker dig for evigt" og "Efter Brylluppet" som opera, dans og musical. PR-foto: Musikhuset Aarhus

Musikhuset Aarhus lancerer sit til dato mest ambitiøse program i anledning af kulturhovedstadsåret.

AARHUS: Orker og alfer. Lyskunstnere og balletstjerner. Super-violinister og discodansere. Musikhuset Aarhus' program for 2017 spænder vidt og bredt inden for en lang række genrer.

- Det er det mest ambitiøse program, vi nogensinde har præsenteret. I anledning af kulturhovedstadsåret har vi givet den en ekstra tand, siger programchef Mette Kier, der glæder sig helt vildt til, at Aarhus 2017 officielt bliver skudt i gang om få dage.

- Der er fantastisk mange spændende oplevelser, nyskabende samarbejder og stjernestunder i vente, fortsætter hun.

Musikhuset Aarhus har flere store satsninger på programmet i 2017, hvor blandt andet den britisk-amerikanske kunstner Anohni giver en eksklusiv koncert med Aarhus Symfoniorkester.

Anohni bliver 'artist-in-residence' i Aarhus i 2017, hvor hun blandt andet skal arbejde sammen med symfoniorkestret om ny musik, som vil blive præsenteret til en koncert 18. november.

- Vi håber på at kunne sætte billetterne til salg i løbet af marts. Koncerten vil kun kunne opleves i Aarhus, og der bliver kun tale om én enkelt koncert, siger Mette Kier.

En anden 2017-begivenhed bliver fusions-forestillingen "Tree of Codes" der forener tre af tidens helt store kunstnere fra hver deres felt; dans, installationskunst og elektronisk musik.

Dansere fra det prestigefyldte balletkompagni, Pariseroperaens Ballet, opfører sammen med Company Wayne McGregor den moderne ballet "Tree of Codes".

Det visuelle koncept er skabt af den dansk-islandske lyskunstner Olafur Eliasson, som også står bag regnbuen på toppen af Aros, mens musikken er skrevet af den elektroniske musiker Jamie xx, der gæstede Northside festival i Aarhus i 2016.

Annonce

Fakta

Musikhuset Aarhus er Nordens største musikhus med mere end 1200 arrangementer årligt. Hvert år besøger over 600.000 gæster husets seks sale og ni scener.Musikhusets program for 2017 kommer i disse dage ud til 240.000 husstande.

Ti højdepunkter i 2017:

Bier-trilogien: Susanne Biers film "Efter Brylluppet", "Brødre" og "Elsker dig for evigt" forvandles til musical, opera og dans af de tre instruktører Peter Langdal, Kasper Holten og Marie Brolin-Tani. Bier-trilogien sættes op i samarbejde med Betty Nansen Teatret, Den Jyske Opera og Aarhus 2017.

"Brødre", opera, 16.-22. august.

"Efter Brylluppet", musical, 23.-30. september.

"Elsker dig for evigt", dans, 8.-10. november.

Anohni in Concert: Den britisk-amerikanske kunstner Anohni giver en eksklusiv koncert sammen med Aarhus Symfoniorkester 18. november.

Ray Chen: Den unge violinist giver sin eneste koncert i Danmark 16. maj.

Tree of Codes: Olafur Eliasson, Jamie xx og Pariseroperaens ballet i en nytænkende danseforestilling, 27.-29. april.

Barenboim & West-Eastern Divan Orchestra giver koncert 25. april.

Ringenes Herre Live: Som det første sted i Norden viser Musikhuset Ringenes Herre-filmene i selskab med Aarhus Symfoniorkester, der til lejligheden er udvidet med 22 ekstra musikere og et stort børne- og voksenkor, 8.-10. september.

Saturday Night Fever: Den populære musical rammer for første gang Danmark i 2017. Spiller 19. maj-7. juni.

Jamie Cullum og Aarhus Jazz Orchestra åbner Aarhus Jazz Festival 15. juli.

Den kun 27-årige violinist Ray Chen betegnes som en af fremtidens helt store stjerner. Han giver sin eneste koncert på dansk jord i Musikhuset. Foto: Julian Hargreaves

Stjerneskud og eventyr

Det er et helt særligt orkester, som gæster Musikhuset 25. april. Dirigent og pianist Daniel Barenboim samler Israel og Palæstina i et kunstnerisk samarbejde i West-Eastern Divan Orchestra, som udelukkende består af arabiske og jødiske klassiske musikere. Orkestret har givet koncerter over hele verden og har blandt andet spillet til ære for Kofi Annan i FNs hovedkvarter i New York. Koncerten er udsolgt.

Der er også klassisk musik på programmet, når den kun 27-årige violinist Ray Chen giver koncert i Musikhuset. Han er født i Taiwan, opvokset i Australien og uddannet i USA og har spillet i store dele af verden på sin Stradivarius fra 1715.

- Han er et fremadstormende talent. En ung violinist, som også appellerer til et yngre publikum. Musikhuset er det eneste sted, han spiller i Danmark, siger Mette Kier om Ray Chen, som spås at blive en af fremtidens helt store stjerner.

Aarhus Symfoniorkester vokser med 22 mand, et kor på 80 mand og et drengekor på 40, når Musikhuset som det første sted i Skandinavien kan vise Ringenes Herre-filmen "Eventyret om ringen" for fuld musik. Billetterne til at opleve Howard Shores prisvindende soundtrack live er blevet revet væk, men det er muligt at komme på venteliste.

Der er dømt vuggende hofter og dragende discorytmer, når musicalsuccesen "Saturday Night Fever" gæster Musikhuset Aarhus. 33.000 har allerede sikret sig billet. PR-foto: Musikhuset Aarhus

Jazz og discohits

Sidste år åbnede Musikhuset Aarhus Jazz Festival i samarbejde med David Sanborn og Aarhus Jazz Orchestra. I år er det den engelske sanger og entertainer Jamie Cullum som får den officielle åbning af jazzfestivalen til at svinge sammen med det århusianske jazzorkester.

En af årets helt store publikumstræffere er "Saturday Night Fever - The Musical", der kommer til Musikhuset i maj-juni. Allerede nu er der solgt 33.000 billetter til de 28 forestillinger i Aarhus. Der er stadig 9000 ledige billetter.

Musicalen er baseret på filmen af samme navn, som blev et gennembrud for John Travolta. Silas Holst vrikker hofterne til de svedige disco-rytmer sammen med Amalie Dollerup, Bodil Jørgensen, Allan Mortensen og mange flere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

AGF udlejer back til ny klub i 1. Division

Læserbrev

Læserbrev: Byhistorie - vi siger det ikke til nogen

På Rækker Mølle Skoles skolebibliotek var der et relativt begrænset udvalg af læsestof. Det lykkedes dog at finde nogle bøger, hvis fortælling jeg har taget med mig siden hen. Bøgerne er skrevet af Hjørdis Varmer og handler om Peter Sabroe. En af bøgerne har titlen ”Børnenes Ven”, og derfor har statuen af netop Peter Sabroe altid givet så god mening for mig, når jeg er kørt forbi Østbanetorvet i Aarhus. På torvet står Sabroe hugget i granit, mens han holder en lille pige i hånden. Fra Varmers bog genkendte jeg historien om den århusianske socialdemokrat, som værnede om de udsatte børn, og som ofte lykkedes med at forbedre disse børns vilkår på nærmest heroisk vis. Når jeg bringer Peter Sabroe på banen, skyldes det i høj grad, at det er et godt eksempel på, hvordan Aarhus holder munden lukket, når historiens vingesus findes i bybilledet. Hvorfor formidler vi ikke i højere grad hvem, hvad, hvor i vores by? Eksempelvis byens jødiske kirkegård. Den står lige i nærheden af rådhuset, men den står der bare og forfalder. Hvorfor fortæller vi ikke om, hvordan det jødiske samfund har bidraget til vores by? Står kirkegården endnu blot i vores by, fordi den er fredet, eller står den der, fordi det giver mening? Kirkegården er et eksempel på vigtig kulturhistorie, som også i dag har sin berettigelse, men som ikke nødvendigvis giver mening for forbipasserende, fordi historien bag ikke bliver fortalt. Samme fortælling er det med lapidariummet, som findes i bunden af Rådhusparken (betegnelse for en samling af gravstene i bunden af Rådhusparken). I ny og næ er jeg vært for en rundvisning på rådhuset, og da jeg første gang skulle stå for sådan en, fik jeg en folder stukket i hånden. Heri kunne jeg læse om Rådhusparken, hvori der står en samling gravstene, hvis navne, repræsenterer betydningsfulde mennesker for vores by – gid jeg kendte mere til den historie! Men det gør jeg ikke, for stenene står der uden at fortælle, hvilke fantastiske individer de repræsenterer, og hvad de har betydet for vores by. Min datter Ellen er otte måneder, og jeg glæder mig så umanerligt til at lære hende Aarhus at kende, men det kommer til at kræve en indsats. Når vi går nede i Volden, Latinerkvarteret eller på Bispetorv, så vil jeg gerne kunne fortælle hende, hvorfor de steder hedder, som de gør. Tænk, hvis det ikke krævede grundig forberedelse af give kærligheden til vores by videre, men i stedet var formidlet som en naturlig del af byindretningen. Sådan er det for eksempel i Odense. På skiltene med gadenavne er der en lille notits om, hvorfor de hedder netop sådan. Det er slet ikke så svært, og det giver mening at formidle mere. På et lidt større plan går vi en fremtid i møde, hvor flere shopper på nettet, og hvor vores bymidte derfor skal byde på noget andet, end det som hjemmesiderne kan. Der bliver længere mellem specialbutikkerne i vores by, formentligt fordi det er svært at holde huslejen hjemme. Det er en tendens, som er svær at gå imod, men tænk, hvis Aarhus Byråd hjalp byens detailhandel, turister og forældre ved at tilrettelægge en levende bymidte, hvor det er spændende at komme, og hvor man har lyst til at befinde sig. Vi bor i en historisk spændende by, som indbyder til både leg og læring, og derfor er det nemt for Aarhus med en lille indsats at differentiere sig i forsøget på at tiltrække turister, kunder og børn på eventyr. For nylig kom vikingerne i vores lyssignaler. Jeg smilede faktisk lidt, da jeg så tiltaget, som Venstres politiske leder, Bünyamin Simsek, har indført. Ved nærmere eftertanke mener jeg faktisk, at det er et rigtig godt eksempel på, hvordan vi levendegør vores by på en spændende måde. Lad os sige det til nogen – sige det videre! Vi bor i en fantastisk by, som rummer en fantastisk fortælling, lad os nu få den historie fortalt! Det giver mening at dyrke en bys særpræg. Det er jo netop en af årsagerne til, at vi, som bor i Aarhus, er stolte af at bo lige her.

Aarhus

Spritkontrol i weekenden: Mor kørte med sit tre-årige barn på skødet

112

Hærværksmænd knuste ruder og hældte maling på gulvet og væggene: Frisør i Egå udsat for groft hærværk

Annonce