Annonce
Aarhus

Musikskole har bedt politiet undersøge udenlandsk dirigent

Bruno Campo til en prøve i forbindelse med Klassiske Dage i 2014. Foto: Johan Gadegaard.
Østjyllands Politi er i øjeblikket ved at undersøge flere henvendelser, som Aarhus Musikskolen har modtaget på baggrund af en udenlandsk underviser.

AARHUS: Det er sjældent, at begivenheder i Guatemala har nogen særlig effekt i Aarhus, men det er ikke desto mindre tilfældet i disse dage.

Aarhus Musikskole har nemlig fået flere henvendelser efter at det guatemalanske medie, Nómada har bragt artikler om dirigenten Bruno Campo, hvor flere kvinder anklager ham for seksuelle overgreb.

De henvendelser har musikskolen sendt videre til Aarhus Kommune, som derefter har sendt dem til Østjyllands Politi, der nu skal i gang med at vurdere om der er noget strafbart i henvendelserne. Det oplyser både musikskolen og kommunen, mens man hos Østjyllands Politi bekræfter at have modtaget henvendelsen.

- Jeg kan bekræfte, at vi har fået overdraget en sag, og at der er en undersøgelse i gang, men udover det, kan vi ikke sige noget endnu, siger Jakob Christiansen, der er kommunikationsrådgiver hos Østjyllands Politi.

Ingen af de tre har yderligere kommentarer til sagen.

Annonce

Jeg kan bekræfte, at vi har fået overdraget en sag, og at der er en undersøgelse i gang, men udover det, kan vi ikke sige noget endnu.

Jakob Christiansen, kommunikationsrådgiver hos Østjyllands Politi.

Smertefuldt og trist at læse

Bruno Campo selv afviser anklagerne.

- Det er nogle alvorlige anklager, og det er meget smertefuldt og trist for mig at læse sådan nogle artikler. Der er masser af beviser, som kan afkræfte anklagerne og dem har jeg overleveret til det danske politi, som jeg nu vil lade behandle sagen, siger han.

Bruno Campo har været involveret i flere koncerter i Aarhus, Holstebro, Viborg og Aalborg, især i forbindelse med sit arbejde med det regionale symfoniorkester for unge, REMUS. Han er i øjeblikket ikke tilknyttet nogen af stederne - dog ikke på grund af denne sag - og bor i Tyskland. Han er hverken tiltalt, sigtet eller mistænkt for noget strafbart i Danmark i skrivende stund.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

Annonce