Annonce
Debat

Når besparelser bliver en udgift

<p>debat unge uddannelse taber en hel generation på gulvet nex</p>

Regeringen har i deres finanslovsforslag lagt op til, at der skal spares 8,7 mia. kr. på uddannelsesområdet over de næste fire år.

Som en del af disse besparelser (det såkaldte 'omprioriteringsbidrag') skal VUC Aarhus spare 16 millioner kr. i samme periode. Derudover reduceres, som et led i finansiering af erhvervsskolereformen, taxameter-pengene på internetbaseret undervisning.

Annonce
debat unge uddannelse taber en hel generation på gulvet nex

For VUC Aarhus betyder det helt konkret, at der kommer til at mangle yderligere 10 millioner kr. i budgettet. Hvert år!

Med et så stort hul i budgettet er jeg bange for, at vi som skole er nødsaget til at lave besparelser, der i sidste ende bliver rigtig dyre for samfundet - både socialt og økonomisk.

Som på alle andre skoler er der på VUC Aarhus en stor andel af ressourcestærke elever, som nok skal klare sig på trods af nedskæringerne. Men i højere grad end på andre uddannelsesinstitutioner løfter VUC Aarhus et socialt ansvar, da skolen har en helt særlig elevgruppe, for hvem VUC Aarhus er eneste »second chance«, heraf mange fra uddannelsesfremmede hjem. Ifølge Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har VUC Aarhus en dokumenterbar positiv, social løfteevne og har en stor erfaring med at hjælpe elever sikkert igennem en uddannelse. Lige fra 9.-10. klasse (AVU) til det højeste gymnasiale niveau.

Et uddannelsessted som VUC Aarhus har en særlig funktion i forhold til øge den sociale mobilitet og give folk en chance til, hvis de af den ene eller anden grund er røget ud af systemet. Det kan jeg tydeligt mærke i det daglige som elev på skolen, som jeg oplever som nærværende og opmærksom på den enkelte elev. Jeg frygter, at så massive besparelser vil betyde en ændring i rammerne og dermed et styrtdyk i undervisningskvaliteten for mig og mine medstuderende.

Det er en farlig manøvre, regeringen lægger op til med deres besparelser, som vil berøre de over 6.000 elever, som skolen årligt trygt tager hånd om.

Jeg frygter, at disse besparelser vil nødvendiggøre nedskæringer på tiltag som særlig hjælp til elever med læsevanskeligheder, lektiecaféer og vil åbne døren for kæmpeklasser og dermed ødelægge tiltag, der i praksis er med til at udligne sociale forskelle og nedbryde barrierer for de mest udfordrede elever.

Når man nu politisk har fokuseret så meget på at få de unge hurtigst muligt gennem uddannelse, kan det synes kontraproduktivt at lave besparelser på VUC-området, hvor man let risikerer, at disse falder helt ud af uddannelsessystemet.

Som elev og elevrådsformand er jeg naturligvis bekymret for mig og mine medstuderende, og det kan hurtigt blive dyrt at skulle finde alternativer til dem, vi som skole muligvis i fremtiden ikke længere kan rumme - og som med al sandsynlighed vil havne på offentlig forsørgelse!

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

To lokale restauranter var samlet til Michelin-aften: - Vi er glade for udmærkelsen, nu går vi efter en stjerne næste år

Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffet

Annonce