Annonce
Kultur

Når livet mærkes gennem snit

Ensomhed. Følelsen af ensomhed og utilstrækkelighed får hver sjette teenagepige til at skade sig selv. Foto: Katapult

I et velvalgt miks af performance, dans, musik, lys og tekst formidler »Cutt//« hvor svært det er at være en ung pige der skærer i sig selv, og hvor vanskeligt det er at være pårørende.

Annonce

Af Kirsten Dahl

redsek@stiften.dk

Vi ser dem én gang og først et godt stykke inde i forestillingen. Snitsårene. Seks røde ar på den ung pige Nannas underarme. Tre striber på hver arm, som vidner om hendes selvskadende adfærd.

»Cutt//« hedder Hvid Støj Sceneproduktions debutforestilling meget oplagt. For den handler om noget så tabueret, vanskeligt og sørgeligt aktuelt som cutting. Om det at (primært) unge piger skærer sig. Et stadigt stigende fænomen. Hver sjette teenagepige prøver, ifølge programmet, at skade sig selv.

Cutting handler om ensomhedsfølelser. Om følelser af utilstrækkelighed. Om at ville være perfekt i alle henseender. Sød, rar, dygtig og smuk. Om gerne at ville, men ikke at kunne finde ud af at håndtere et liv med masser af krav og udfordringer. Det er en indadvendt og selvskadende reaktion som cutteren ikke rigtigt selv forstår og ikke rigtigt selv kan styre. Cutting er en ekstrem følsom og blufærdig sag. At skære sig selv uden helt at vide hvorfor og måske ikke selv at kunne finde ud af at holde op igen, har at gøre med både en stærk og lystfyldt fornemmelse for livet og en modsatrettet selvkontrollerende adfærd.

Hele dette væv af følelser og reaktioner spejler »Cutt//« i sit velvalgte miks af performance, dans, musik, lys og tekst. Vi kommer tættere på de følelser og det liv som den trettenårige Nana og hendes mor lever, fordi det ikke kun er teksten som styrer.

Forestillingen vinder nærhed og troværdighed ved lige så meget at fortælle om cutting via krop i rum. Via den måde hvorpå Lisbeth Sonne Andersen, som den trettenårige indadvendte pige Nanna, bevæger sig rundt i det lille klaustrofobisk pigeværelse, hvor en fem lag høj Prinsesse på Ærten madras og pigens mobiltelefon er de mest centrale medspillere. Vi zoomes ind i Nannas følelsesliv ved at følge Andersens bevægelser. Ved at se hendes hestehale svinge sig op på madrassen fra dybet bagved. Ved at se hendes tvivlende arme søge flygtigt tilflugt et sted på kroppen for usikkert, trist og afmægtigt hurtigt at søge et andet sted hen, hvor roen ellers ikke findes.

Nannas modspillervåben ser vi tilsvarende bevidst sjældent. Andersen lægger kniv, saks, klipser og andre snittegenstande op på prinsessesengen som en del af en koreografi. Den kunstgjorte måde giver en god distance. Det skaber en afstand som gør at det primære publikum af unge teenagepiger lettere kan og tør nærme sig emnet.

Teksten i sig selv spejler også den tvivl og splittelse der er forbundet med cutting. Den gør det ved at springe i tid, sted og handling, og ved at være fordelt på både Nanna og hendes mor, og lidt på en veninde via mobilen. Den er så at sige selv skåret itu. Små dialogfragmenter mor-datter imellem i forhold til forberedelse, forventninger og frygt i forbindelse med Nannas konfirmation veksler mellem klip fra Nannas fødsel, hendes tanker i nuet, og mobilsamtaler hvor Nanna taler med enten veninden Kristina, der som den eneste kender til hendes cutting, eller med veninder, som hun lyver sig til ikke at kunne mødes med, fordi hun godt fornemmer at de foretrækker hinanden frem for hende. Sonne Andersen er bedst som performer og danser. Men hun formidler også teksten med et bevidst besværet åndedræt og en tøven som meget godt matcher den klemme som Nanna og hendes mor er i. En livsknibe som teksten flere steder åbner op for en positiv ændring på.

»Cutt//«

En Hvid Støj Sceneproduktion. Idé og udvikling: Stine Worm Sørensen og Charlotte Ladefoged. Manuskript: Linda Klein. Instruktion: Charlotte Ladefoged. Koreografi: Lisbeth Sonne Andersen. Scenograf: Stine Worm Sørensen. Lysdesign: Morten Ladefoged. Lyddesign: Morten Meilvang Laursen. Performer: Lisbeth Sonne Andersen. Urpremiere på Katapult 24. febraua kl. 20. Spiller også her 25. februar kl.10 og kl.12, 26. og 27. februar kl. 10 og kl. 20, samt 28. februar kl. 16.30. NB forestillingerne kl.10 og kl.12 er kun for piger.

Annonce
Annonce
Aarhus

Festugeboss er tavs om aflysning

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Børn og unge hårdt ramt: Omkring 30 smittede og 300 børn er sendt hjem fra århusianske skoler og dagtilbud

Aarhus For abonnenter

Stikprøve i Føtex, Kvickly og Menu: Så mange kunder spritter ikke hænder

Annonce