Annonce
Debat

Når Stockholm kan, så kan Aarhus vel også: Sådan klarer vi både den grønne omstilling og havnens vækst

"Naturligvis skal Aarhus Havn da udvides, men i dybden. Og det kan kun ske ved Glatved på Djursland. For samme pris som en udvidelse ved Aarhus kan her bygges Europas bedst beliggende maxi-havn som en ø-havn, hvor containerne omlastes direkte på havet uden mellemliggende landtransport", skriver Allan Tarp. Arkivfoto: Jens Thaysen

DEBAT: Aarhus' midi-havn havde i 2021 vækst i sin CO2-udledning på grund af øget vækst. Og det bliver værre i fremtiden. For en midi-havn kan ikke modtage et maxi-skib fuldt lastet - der mangler to-tre meter i dybden. Så i maxi-havnen Rotterdam omlaster et maxi-skib 10-12 tusinde containere til lastbiler, hvoraf mange kører til Aarhus for at omlastes til Østersøens mange feeder-skibe.

Så naturligvis skal Aarhus Havn da udvides, men i dybden. Og det kan kun ske ved Glatved på Djursland. For samme pris som en udvidelse ved Aarhus kan her bygges Europas bedst beliggende maxi-havn som en ø-havn, hvor containerne omlastes direkte på havet uden mellemliggende landtransport. Helt i overensstemmelse med EU's to transportmål: Fra land til vand, samt bæredygtig og smart mobilitet.

Stockholm byggede en maxi-havn 50 km væk. Aarhus kan gøre det samme.

Så forsvinder lastbilerne fra Aarhus. Samtidig forsvinder behovet for en tunnel under Aarhus. I stedet kan der for det samme beløb bygges 60 km motorvej fra Aarhus MegaHavnGlatved forbi lufthavnen til Hadsten. Her er der så plads til de mange følge-industrier, der opstår i baglandet til en ægte maxi-havn med direkte adgang til Østeuropa, Østasien og USA. For en ø-havn opfylder selv de strengeste amerikanske sikkerhedskrav.

Annonce

Og uden lastbiler kan både Aarhus og havnen gennemføre deres ønske om en grøn omstilling ved at leve op til EU's transportmål.

Så ønsker man både at bevare Aarhusbugten og Aarhus Havn, bør man gå ind på skrivunder.net og tilslutte sig forslaget: "Udbyg Aarhus midi-havn som en maxi-havn ved Glatved uden landtransport mellem havne".

Stockholm byggede en maxi-havn 50 km væk. Aarhus kan gøre det samme.

Annonce
Byudvikling For abonnenter

Nye toner: Borgerne får bedre muligheder for at blande sig i byudviklingen

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Revy-grin tilbage i Smilets by: Aarhus får igen sin egen revy

Sport For abonnenter

Tre teams er tilbage i kampen om det nye stadion i Aarhus: Disse mageløse stadioner har de arbejdet på tidligere

Alarm 112

Batteri-virksomhed brød pludselig i brand: Beredskabet var massivt til stede

Aarhus For abonnenter

Blufærdighedskrænkelse eller ej? Derfor er stripshow i Universitetsparken næppe strafbart

Skandaleramt region sender opråb om hjælp

Sport

Nyt Aarhus Stadion: Verdensberømte arkitekter med store stadioner på samvittigheden stadig med efter udskilningsrunde

Basketball For abonnenter

Se med her: Bakken Bears gik efter DM-guldet i kampen mod Svendborg Rabbits

Debat

Her findes ingen utidig snak om ældrebyrde: Seniorbofællesskabet Sonnesgården bygger de smukkeste broer mellem mennesker

Aarhus

Northside-direktør spåede godt billetsalg: Nu sælger festivalgæsterne deres billetter til spotpriser

Caroline Fleming og søn tømte familiens slot for værdier - dansk kulturhistorie går snart tabt for altid

Aarhus

Så slap betjentenes tålmodighed op: 29-årig bilist måtte gå hjem

AGF For abonnenter

Hvem skal være ny cheftræner i AGF? Se Stiftens 10 bud fra drømmetræneren til de frække outsidere

Aarhus

Se video og alle billederne: 3000 unge festede alkoholfrit i Grimhøj til kæmpe sidste skoledags-fest

Annonce