DEBAT: Aarhus' midi-havn havde i 2021 vækst i sin CO2-udledning på grund af øget vækst. Og det bliver værre i fremtiden. For en midi-havn kan ikke modtage et maxi-skib fuldt lastet - der mangler to-tre meter i dybden. Så i maxi-havnen Rotterdam omlaster et maxi-skib 10-12 tusinde containere til lastbiler, hvoraf mange kører til Aarhus for at omlastes til Østersøens mange feeder-skibe.
Så naturligvis skal Aarhus Havn da udvides, men i dybden. Og det kan kun ske ved Glatved på Djursland. For samme pris som en udvidelse ved Aarhus kan her bygges Europas bedst beliggende maxi-havn som en ø-havn, hvor containerne omlastes direkte på havet uden mellemliggende landtransport. Helt i overensstemmelse med EU's to transportmål: Fra land til vand, samt bæredygtig og smart mobilitet.
Stockholm byggede en maxi-havn 50 km væk. Aarhus kan gøre det samme.
Så forsvinder lastbilerne fra Aarhus. Samtidig forsvinder behovet for en tunnel under Aarhus. I stedet kan der for det samme beløb bygges 60 km motorvej fra Aarhus MegaHavnGlatved forbi lufthavnen til Hadsten. Her er der så plads til de mange følge-industrier, der opstår i baglandet til en ægte maxi-havn med direkte adgang til Østeuropa, Østasien og USA. For en ø-havn opfylder selv de strengeste amerikanske sikkerhedskrav.
Og uden lastbiler kan både Aarhus og havnen gennemføre deres ønske om en grøn omstilling ved at leve op til EU's transportmål.
Så ønsker man både at bevare Aarhusbugten og Aarhus Havn, bør man gå ind på skrivunder.net og tilslutte sig forslaget: "Udbyg Aarhus midi-havn som en maxi-havn ved Glatved uden landtransport mellem havne".
Stockholm byggede en maxi-havn 50 km væk. Aarhus kan gøre det samme.