Arbejdet med letbanen lukker Odder- og Grenåbanen i 9-12 måneder. De to baner erstattes af letbanen.
Til næste efterår er det slut med at køre i tog mellem Grenaa, Odder og Aarhus.
De to jernbaner, der begge har mere end 130 år på bagen, åbner aldrig mere. I hvert fald ikke i deres nuværende form.
De erstattes nemlig at den moderne sporvogn ved navn Aarhus Letbane. Og det er netop arbejdet med letbanen, der lukker de to jernbaner.
Med letbanen går man fra dieseldrevne tog til tog, drevet af elektricitet, på hele strækningen mellem Grenaa og Odder.
Det betyder, at der skal opsættes master til kørestrøm og trækkes ledninger.
Desuden skal strækningen have et nyt sikringsanlæg.
Alt sammen arbejde, der ikke kan udføres, mens der kører tog på banen.
Strækningen mellem Grenaa og Odder forventes lukket i september 2016. Og passagererne risikerer at måtte undvære deres tog i et helt år.
»Vi forventer lige nu, at den inderste del af letbanen åbner 1. maj 2017,« siger Ole Sørensen, leder af Midttrafiks letbanesekretariat.
Den inderste del af letbanen er strækningen mellem Aarhus H og Lystrup, så den dato kan pendlere med adresse i Odder, Malling eller Hjortshøj ikke bruge til alverden.
»Der er tale om meget store ændringer. Derfor vil der 1. maj 2017 fortsat blive arbejdet på Grenåbanen og Odderbanen. Desuden må vi også afvente leveringen af de nye letbanetog,« siger Ole Sørensen.
For ikke at sætte pendlerne langs banen fuldstændig skakmat indsættes der busser på strækningen.
Lige nu tyder meget på, at det bliver Midttrafik, der kommer til at stå for busdriften.
»Vi vil gøre alt, der står i vores magt, for at planlægge erstatningskørsel, så vi kan holde fast på passagererne,« siger Ole Sørensen.
Grenåbanen og Odderbanen blev i 2012 lagt sammen til Aarhus Nærbane. Det - samt moderniseringen af materiellet - har givet banen en hel del flere passagerer.
»De skulle nødigt købe sig en lille bil for at kunne komme frem og tilbage,« siger Ole Sørensen, der håber, at pendlerne husker på ordsproget om, at det skal være skidt, før det bliver godt.
Letbanen er en moderne sporvogn, der med hyppige afgange skal transportere passagerer mellem Aarhus H og Lystrup.
Det nye letbanespor kobler Odderbanen og Grenåbanen sammen.
Dermed bliver letbanen i alt 110 kilometer lang på hele sin strækning mellem Odder og Grenaa. Den får efter planen 51 stoppesteder. 18 af dem ligger på den nye strækning.
Det var oprindeligt planen, at letbanens tog skulle køre på elektricitet i Aarhus og på diesel på landet. Senere viste det sig mere rationelt at lade togene køre på el på hele strækningen.