Annonce
Debat

Nærbane til Aarhus Vest

Kan det være rigtigt, at Aarhus har banebetjening til lokal trafik i alle retninger (Odder og Grenaa), men ikke mod vest?

I forbindelse med den aktuelle debat om beslutningen om at tage hul på etape 2 (letbane mod Vest) er det vigtigt at erindre, at det nuværende flertal i byrådet har besluttet, at etapen skal stoppe i Brabrand. Oprindeligt var det hensigten, at letbanen skulle forløbe videre mod vest til Harlev, Galten og Låsby-områderne.

Man henviser i stedet til et politisk forlig i 2013 om den såkaldte togfond, hvoraf det fremgår, at der skal igangsættes en forundersøgelse af ny bane Aarhus-Galten-Silkeborg. Der blev afsat fire mio. kroner til forundersøgelsen, og i 2016 offentliggjordes en såkaldt screeningsrapport af forbindelsen, som ikke givermegen trøst til borgerne i den vestligste del af Aarhus. Rapporten giver anvisning på flere forskellige løsninger. Det eneste, der ligger nogenlunde fast, er linjeføringen.

Togfonden finansieres af afgifter på olie fra Nordsøen. Afgifter, som er drastisk reduceret pga. olieprisfaldet. Endvidere er forbindelsen mellem Silkeborg og Aarhus afhængig af en eventuel ny banestrækning mellem Hovedgård og Hasselager mm. Det er altså nogle meget luftige planer.

Endvidere anbefales, at en VVM undersøgelse igangsættes i 2024. Al erfaring viser, at selve projektet herefter tidligst kan realiseres ca. fem år efter en VVM. Altså i 2030.

Derfor vil jeg i den kommende byrådsperiode arbejde benhårdt for at presse byråd, relevante regionale og statslige beslutningstagere til omgående at komme videre med planerne om en bane med to spor og stop i Åbyhøj, Brabrand og Harlev, uanset togfondens videre skæbne.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

20-årig overfaldet af en gruppe hætteklædte mænd med 'ghetto-dialekt'

Annonce