Annonce
Erhverv

Nødvendige investeringer presser Legos overskud ned

Lego-topchef Niels B. Christiansen er villig til at se overskuddet falde for at give plads til massive investeringer i legetøjskoncernens fremtid. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Lego er konstant udfordret for at bevare sin forretning, og derfor kaster topchef Niels B. Christiansen nu massive investeringer i legetøjsgigantens fremtid. Kina og Indien er de store vækstmarkeder lige nu.

Lego: En bevidst beslutning. Sådan forklarer Lego-koncernens topchef, Niels B. Christiansen, at legetøjsgigantens overskud faldt med 12 procent i årets første seks måneder.

Perioden, der er legetøjsbranchens lavsæson, bød ellers på en pæn vækst i salget ud til forbrugerne på fem procent, men det forplantede sig ikke til bundlinjen.

- Vi har besluttet, at vi i en periode begrænser vores driftsindtjening for at skabe plads til betydelige investeringer, der alle peger flere år frem i tiden. Det er investeringer i butikker og e-handel, udvikling af nye produkter og udbredelse til nye geografier, sagde Niels B. Christiansen tirsdag til et forum at internationale journalister.

Han satte ikke tal på disse investeringer, men de har til formål at ruste Lego til et foranderligt legetøjsmarked, hvor Lego-klodsen konstant skal finde sin plads.

Børn stopper tidligere end hidtil med at lege med klassisk legetøj, og samtidig konkurrerer Lego-klodserne med alt fra computerspil og Youtube-videoer om børns fritid og opmærksomhed.

Lego overraskede i 2017 med et faldende salg og overskud, og det førte til en fyringsrunde, der slankede organisationen med 1400 ansatte, herunder 600 i Billund.

Undervejs blev der også ryddet op i direktionen, hvor den tidligere Danfoss-boss Niels B. Christiansen rykkede til Billund for at kaste frisk energi ind i Lego-koncernen.

Allerede i 2018 var koncernen tilbage på sporet med en vækst på fire procent og en omsætning på svimlende 36 milliarder kroner. Heraf tjente Lego et overskud til sine ejere på otte milliarder kroner.

Annonce
En mor og hendes søn kigger på, hvad Lego-klodser kan bruges til, i en Lego-butik i Beijing, Kina. Arkivfoto: Jason Lee/Reuters/Ritzau Scanpix

Nye sjove produkter

De gode takter er fortsat ind i 2019, hvor årets første seks måneder skabte en omsætning på 14,8 milliarder kroner. Overskuddet faldt som nævnt, fra fire milliarder kroner før skat til 3,5 milliarder kroner.

- Vi skal udvikle mange flere virkelig sjove produkter, sagde Niels B. Christiansen som en af forklaringerne på, at der skal afsættes flere penge til investeringer.

- Sidste år øgede vi vores investeringer i forskning og udvikling med 50 procent, og i år ligger vi i det første halvår allerede 30 procent højere end i 2018, forklarede topchefen.

Lego lancerer i øjeblikket helt nye, højteknologiske produkter, hvor Lego-klodsen indgår i den digitale leg med ”augmented reality” (forstærket virkelighed) og andre finesser, der stabler oven på den klassiske byggeoplevelse.

- Børn i dag skelner ikke mellem digital og fysisk leg. De skifter umærkeligt mellem dem og nyder en flydende leg, hvor det fysiske og digitale styrker hinanden, sagde Niels B. Christiansen.

Investeringerne er dog også målrettet det helt konkrete bindeled ud til forbrugerne, nemlig hundredvis af nye, dedikerede Lego-butikker ude i verden.

I dag er der omkring 500 Lego-butikker, som enten ejes af Lego eller af partnere. Alene i år åbnes 160 nye butikker, og halvdelen af dem åbner i Legos nye store vækstmarked, Kina.

Mens Legos vækst måles i encifrede procenter på de klassiske legetøjsmarkeder i USA og Europa, er væksten i Kina tocifret. Ved udgangen af 2019 vil der være flere end 140 Lego-butikker i Kina, fordelt på 35 byer.

Butikker er vigtige

Niels B. Christiansen medgiver, at det kan virke overraskende, at Lego satser så voldsomt på fysiske butikker. I 2018 gik den amerikanske legetøjskæde Toys’r’us konkurs med sine butikker i en stribe lande, og herhjemme bruges konkursen i Top-Toy - der stod bag Fætter BR og Toys’r’us i Norden - som eksempel på, at det er svært at tjene penge på legetøjsbutikker i gågader og storcentre.

- Men butikker er virkelig vigtige til at opbygge et brand. Det er stærkt at komme ind i en butik og opleve produkterne, og det er især vigtigt, når vi ønsker at få nye børn om bord. I Danmark har mange forældre selv leget med Lego som børn, men i Kina er der mange områder, hvor man ikke kender Lego. Så er det vigtigt at vise, hvad Lego handler om og få børnene ind i Lego-universet, sagde Niels B. Christiansen.

Til næste år åbner Lego sit første kontor i Indien, hvor der er udsigt til nyt lukrativt vækstmarked, efter at flere end 100 millioner indiske børn inden for de kommende år har udsigt til at leve i middelklassefamilier, der har råd til at købe Lego.

Nu er Lego allerede langt inde i den sidste halvdel af regnskabsåret, hvor den vigtige julehandel er afgørende for årets resultat. Vanen tro havde topchefen intet behov for at dele sine forventninger til Legos kommende regnskaber. De tunge investeringer varer dog ved.

- Vi ønsker at nå ud til flere børn og se vores virksomhed vokse på den lange bane, så jeg er meget stolt af de investeringsvalg, vi har truffet, sagde Niels B. Christiansen.

Efter årets første halvår var Legos egenkapital på 16,5 milliarder kroner. Koncernen ejes hovedsageligt af Kirk Kristiansen-familien (75 procent), mens Lego Fonden ejer resten.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

En stemning af første skoledag: 169 århusianere havde en fest med at blive danske statsborgere

Leder For abonnenter

Hykleri: Mail-sagen giver et vigtigt indblik i dansk politik

”Det vil være godt, hvis Venstre vil være med til at tage ansvar.” Sådan lød det fra finansminister Nicolai Wammen fredag eftermiddag i forbindelse med forhandlingerne om udligningsreformen. Han sagde altså med andre ord, at Venstre ikke tager ansvar, fordi partiet vil i en anden retning end den, Socialdemokratiet har fået kritik for af talrige socialdemokratiske borgmestre i det meste af landet. Søndag aften og efter at både Nicolai Wammen, som står i spidsen for den kommunale udligningsreform, og indenrigsminister Astrid Krag havde kritiseret Venstre for Christiansborg-fnidder, landede en mail, som udstiller Socialdemokratiets hykleri. Mailen, der var sendt fra Socialdemokratiets presseafdeling, blev offentliggjort i Jyllands-Posten og viste, hvordan man har planlagt ”angreb på Venstre”. Det skal ske både i de traditionelle medier og på sociale medier. Mailen udstiller noget, vi godt vidste. Den giver et indblik i, hvordan politik fungerer, men problemet er, at det kommer lige efter en ordkløveragtig kritik mod Venstre i en så vigtig sag som udligningsreformen. Fnidder og ordkløveri er hverdag i politik, men åbenlyst hykleri er heldigvis ikke. Det bør have konsekvenser, når politikere gør ting, der er med til for alvor at skade demokratiet og som puster til politikerleden. Vi vil se, at S virkelig tager afstand og mener, at mailen ikke er noget ”der skaber et godt forhandlingsklima” om noget så vigtig som udligningsreformen. Ikke bare i en generel mail til alle partierne, som den Nicolai Wammen sendte mandag.

Aarhus For abonnenter

Ombudsmand trækkes ind i sag om privatisering af veje i Aarhus: Er der sket lovbrud og fiflet med sandheden?

Byudvikling For abonnenter

Det kan koste kommunen dyrt at sige nej til nedrivning af bevaringsværdige ejendomme

Annonce