Annonce
Debat

Naturligvis skal vi stille krav til Nemlig.com og alle andre: Virksomheder skal ikke score fortjeneste på ryggen af de ansatte

"Der er mange gode grunde til, at der rejses krav mod virksomheden fra både politikere, forbrugere og fagforeninger om at tage ansvar og få bragt forholdene i orden. Det samme gælder sådan set transporterne på Aarhus Havn", skriver Thorkil Jansen. Arkivfoto: Kim Haugaard

DEBAT: Skal vi stille krav om ordnede forhold og ordentligt arbejdsmiljø, når vi bestiller varer for borgernes skattekroner?

Det gode spørgsmål stiller medlemmer af Aarhus Byråd sammen med en række andre danske byråd og kommuner i disse uger. Godt hjulpet af skandalesagerne hos Nemlig.com, hvor dagbladet Politiken, DR og TV2 har vist en række grelle eksempler på, hvordan dele af vores arbejdsmarked mere ligner forhold fra 1921 end 2021.

Dels har vi set grelle eksempler på underbetalte chauffører, der kører som underleverandører for Nemlig.com og tildeles dummebøder, når trafikken forsinker leveringerne. Og på at Nemlig.com hverken stiller krav om, at underleverandørerne skal betale sine chauffører løn efter overenskomst eller noget så moderne som pension eller tillæg til timelønnen for arbejde om natten.

Annonce

Dels har vi set skræmmende reportager om de 1.400 ansatte på Nemlig.coms lager, der presses rundt i et brutalt arbejdsmiljø styret af algoritmer, tidspres, farvekoder, robotstemmer i ørerne og trusler om fyringer, hvis tempoet ikke kan holdes.


Det nytter nemlig at stille krav, hvis man vil undgå virksomheder, der vil score billige point og fortjeneste på ryggen af de ansatte.


I 3F Århus Transport, Logistik og Byg er vi helt enige med politikere i Aarhus og mange andre kommuner i, at kommuner naturligvis skal stille store krav. For eksempel, når Aarhus Kommune bruger private firmaer til levering af mad og dagligvarer til pensionister eller institutioner. Det mangler da bare. Det er jo borgernes skattekroner, der bliver brugt.

Og naturligvis skal man stille krav. Vi skal hverken bruge skattekroner på at understøtte social dumping i byggeriet, sort arbejde i rengøringsbranchen eller håbløst gammeldags arbejdsvilkår hos Nemlig.com og manglende tryghed tilsat dummebøder hos Nemlig.coms underleverandører.

Derfor er jeg lodret uenig med læserbrevsskribent, Carsten Warnich, der under overskriften, "Nemlig.com – som byrådskandidat bør man ikke gå efter billige point" (stiften.dk 10. maj, red.) hakker på en lokal kandidat, der gerne vil vælges til byrådet på at stille krav om ordnede arbejdsvilkår.

Carsten Warnich argumenterer for, at Nemlig.com-sagen er meget kompliceret, og at man ikke kan afgøre den slags sager, førend der er faldet dom. Samtidig bibringer han læserne af Aarhus Stiftstidende en række udsagn om, at transporter i store lastbiler ind og ud af Aarhus Havn foregår på dumpingvilkår.

Mig bekendt er der ingen, der har anlagt sag mod Nemlig.com. Men der findes allerede en dom i en sag anlagt af Arbejdstilsynet, hvor Nemlig.com i forbindelse med en arbejdsulykke pådømmes ansvar som arbejdsgiver, selv om ulykken ramte en chauffør hos en underleverandør.

Der er således mange gode grunde til, at der rejses krav mod virksomheden fra både politikere, forbrugere og fagforeninger om at tage ansvar og få bragt forholdene i orden.

Det samme gælder sådan set transporterne på Aarhus Havn. Her har et stort flertal i Folketinget stillet krav og lavet lovgivning, der skal rette op på forholdene blandt danske og udenlandske lastbilchauffører. Helt simpelt og enkelt ved, at vognmænd, der sender chauffører ud i lastbiler på vejene i Danmark, skal kunne dokumentere overfor politiet og andre myndigheder, at deres chauffører får løn, der følger niveauet i de gældende kollektive overenskomster.

De regler er netop trådt i kraft. For det nytter nemlig at stille krav, hvis man vil undgå virksomheder, der vil score billige point og fortjeneste på ryggen af de ansatte.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce